پیش بینی 15 دقیقه‌ای سکته

امروزه با ابداع روشی جدید می‌توان در بازه زمانی کوتاه امکان بروز سکته در بیمار مشکوک به حمله قلبی را تشخیص داد.

به گزارش سایت خبری پرسون، کارشناسان به تازگی موفق به ابداع نوعی تست آزمایش خون شده اند که می‌تواند درطی بازه زمانی ۱۵ دقیقه پس از انتقال بیمار مشکوک به حمله قلبی به اورژانس بیمارستان به پزشک و کادر درمانی بروز سکته یا نبود نشانه مبنی بر حمله قلبی را نشان دهد.

این تست منحصر به فرد به نام سی مای سی (cMyC) توسط دکتر تام کی یر (Tom Kaier) متخصص قلب دانشگاه کالج کینگ لندن ابداع شده است و 2 برابر سریع‌تر از آزمایش فعلی تست سکته قبلی موسوم به تروپونین (troponin test) است.

بازه زمانی ۱۵ دقیقه‌ای مشخص شدن نتیجه تست این شیوه جدید به نسبت زمان سه ساعته روش تروپونین از دیگر مزایای فوق العاده تست cMyC است.

با استفاده از این شیوه پزشکان می‌توانند به سرعت وضعیت بیمار را شناسایی کرده و تصمیم صحیح را اتخاذ کنند. همه ساله میلیون‌ها نفر با احساس درد شدید در قفسه سینه در سراسر دنیا به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، اما همگی آن‌ها دچار سکته قلبی نشده و عده زیادی تنها دچاردرد قفسه سینه با علت‌های دیگر از جمله نفخ معده هستند.

اکنون در دنیا به دلیل کندی مراحل بررسی آزمایش سکته قلبی پزشکان باید از شیوه‌های مختلف به این منظور استفاده کنند و حتی یک شب بیمار را در بیمارستان تحت نظر داشته باشند که سبب اشغال بی جهت تخت، نگرانی شدید بیمار و اطرافیان او، بالارفتن هزینه‌های بیمارستانی و محروم شدن افراد بیمار واقعی از دریافت خدمات پزشکی می‌شود.

تیم پژوهشی مقایسه بین دو تست تشخیص سکته قلبی را دربیمارستان‌های کشور‌های سوئیس، ایتالیا و اسپانیا برروی بیش از ۲۰۰۰ بیمار دچار درد در قفسه سینه بررسی کرده و تست cMyC به درستی در ۳۲ درصد موارد وجود سکته قلبی را در بیماران شناسایی کرده که دوبرابر بیشتر از تست تروپونین بوده است.

نتیجه معرفی این آزمایش منحصربه فرد پزشکی در نشریه پزشکی سیرکولیشن (Circulation) به چاپ رسیده است و دکتر Tom Kaier امیدوار است با ادامه آزمایش‌های بالینی این تست از ۵ سال آینده دربیمارستان‌های سراسر دنیا برای کمک به بیماران و کادر درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

246730