مدیرکل منابع طبیعی کردستان  در گفت وگو با پرسون:

کاهش 50 درصدی حریق در عرصه های طبیعی کردستان/ کاشت 850 هزار اصله نهال صنوبر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: آمار حریق ها در عرصه های طبیعی و جنگلی استان کردستان در سالجاری 187 مورد بوده است که نسبت  به دوره مشابه سال گذشته 50 درصد کاهش را نشان می دهد.

لرستان ـ سعدی نقشبندی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در گفت وگو با خبرنگار پرسون عنوان کرد: منابع و عرصه های طبیعی بخش از زندگی مردم است و نبود این منابع بی شک زندگی بشر را با خطر نابودی مواجه می سازد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: بنابراین حفاظت از منابع طبیعی، عرصه های طبیعی و جنگل ها به نوعی نگهداری و پاسداری از وجود جوامع انسانی است با این وجود برخی از افراد نسبت به این مساله مهم سهل انگارند و همواره برای منابع طبیعی به عنوان یک آفت شناخته می شوند.

نقشبندی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان داشت: از سوی دیگر ما در بحث حفاظت از عرصه ها و منابع طبیعی حافظان آن برای نسل های دیگر هستیم، زیرا منابع طبیعی کنونی از نسل های گذشته به ما رسیده است و این سلسله همواره ادامه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: یکی از نیازهای ما ترسیم نقشه کاداستر در اراضی ملی در استان کردستان بود و این موضوع به دغدغه مهمی برای ما تبدیل شده بود که خوشبختانه این مهم در حال برطرف شده است و با آن می توانیم حدود عرصه های طبیعی را مشخص کنیم و دست بسیاری از متجاوزان به عرصه های طبیعی را کوتاه نماییم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: آمار حریق ها در عرصه های طبیعی و جنگلی استان کردستان در سالجاری 187 مورد بوده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 50 درصد کاهش را نشان می دهد.

وی در ادامه بیان داشت: یکی دیگر از کارهایی که منابع طبیعی استان کردستان در سالجاری انجام داد، تجهیز روستائیان به وسایل اطفاء حریق بود، زیرا برخی از روستاهای این استان دارای عرصه های جنگلی فشرده بودند و احتمال آتش سوزی در آنها بسیار بالا بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: متاسفانه مسئله ای که منابع طبیعی از ابتدا تاکنون با آن روبرو بوده است، قاچاق چوب و زغال می باشد که این امر صدمات بسیاری به جنگل های استان کردستان وارد کرده است.

نفشبندی تصریح کرد: طبق آمار موجود از ابتدای سالجاری تاکنون 438 متر مکعب چوب و نیز بیش از 3 تن زغال از قاچاقچیان کشف شده است و خاطیان به مقامات قضایی معرفی شده اند.

وی با اشاره به نهال کاری در 700 هکتار از اراضی طبیعی استان کردستان، افزود: برای کاهش قاچاق چوب اقدام به کاشت درخت صنوبر خواهیم کرد که این راهکار می تواند مانع بزرگی در دست اندازی فرصت طلبان به عرصه های طبیعی در استان کردستان باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: لذا در راستای این طرح بیش از 850 هزار نهال صنوبر در سطح عرصه های طبیعی و جنگلی استان کردستان امسال کاشت خواهد شد.

نقشبندی در ادامه سخنان خود بیان داشت: یکی از موضوعات مهم دیگر در بحث حفاظت از منابع طبیعی، جلوگیری از اعطای مجوز معدن به افراد بوده است، لذا در سالجاری تا حد امکان اعطای مجوز بهره برداری از معادن را به طور محسوسی کاهش داده ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در پایان سخنان خود گفت: از مجموع ۸۱ هزار بهره بردار عرصه‌های منابع طبیعی در کردستان ۶۷ هزار خانوار بهره بردار بخش مراتع و ۱۴ هزار بهره بردار عرصه جنگلی کردستان هستند.

آیین مهر ـ استان کردستان

246579