به صورت ویدئو کنفرانس؛

جلسه افتتاح پارک آبخیز گردوی اراک با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد

جلسه ویدئو کنفرانس افتتاح پارک آبخیز گردوی اراک و ارایه نتیجه مطالعه پارک آبخیزکانی «ماماتکه» آبیدر سنندج با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، محمد فرید سپری؛ رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان امروز در جلسه ویدئو کنفرانس افتتاح پارک آبخیز گردوی اراک و ارایه نتیجه مطالعه پارک آبخیزکانی «ماماتکه» آبیدر سنندج با حضور وزیر جهاد کشاورزی، اظهار داشت: کوه آبیدر به عنوان یکی از تفرجگاه‌های اصلی مردم شهر سنندج به ‌شمار می‌رود که برخی از مکان‌های گردشگری مشهور آن عبارت‌ است از کانی شفا، ماماتکه، کانی بانتا، گویزه کویر،پارک کودک، خضر زنده، تاقه‌دار، امیریه، هفت آسیاب، بان شلانه، کچک قرآن، کانی کچک و قله آبیدر که پناهگاهی هم برای کوهنوردان در آنجا ساخته شده ‌است.

سپری افزود: آنچه مورد محبوبیت این کوه شده‌است، نزدیکی آن به شهر سنندج، بلند بودن آن نسبت به تپه‌های اطراف و از همه مهم‌تر، وجود چشمه‌های زیر زمینی فراوان آن است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: احداث این پارک آبخیز، اهداف چند جانبه ای را دنبال می‌کند که کنترل هرزآبهای ایجاد شده در حوضه‌آبخیز منتهی به بافت شهری، توسعه تفرجگاه و بوم گردی و فضای سبز با اهداف آموزشی ترویجی و احیای ساخت فرهنگی بومی منطقه برای حفظ و حمایت از منابع آب و خاک و عرصه های منابع طبیعی، در معرض دید قرار دادن تنوع مجموعه فعالیت های آبخیزداری و منابع طبیعی به صورت متمرکز و توسعه نقش آموزشی ترویجی آن با توجه به پتانسیل بالای بوم گردی و گردشگری منطقه از جمله آنهاست.

وی اضافه کرد: ایجاد سایت متمرکز آموزشی برای بازدید مجامع دانشگاهی و دانشجویان رشته های مرتبط با بحث منابع طبیعی به دلیل سهولت دسترسی و نزدیکی به مراکز آموزشی و نیزحفظ ذخایر ژنیتیکی گیاهی یا فلور منطقه به ویژه کوه آبیدر که از غنا و تنوع گونه ای برخوردار است، از دیگر اهدافی است که در این طرح دنبال می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: هزینه برآوردی برای اجرای این طرح ۵۰۴ میلیارد و ۷۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بوده که ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال آن برای اجرای عملیات آبخیزداری پیش‌بینی شده است.

سپری گفت: با توجه به چشم انداز جذب گردشگر و نیاز به محیطی امن و قابل استفاده عموم، بخش جنگلی پارک با مساحت ۶ میلیون و هزار و ۱۳۰ مترمربع و۵۳۰ اجرا و یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع آن نهالکاری می شود.

وی گفت: عملیات بیولوژیک آبخیزداری شامل کپه کاری و قرق در سطح بیش از ۱۶ هکتار در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه برای اجرای طرح پیشنهادی، چشم انداز پنج ساله در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: جمعیت شهر سنندج در آخرین سرشماری انجام شده در سال ۱۳۹۵ حدود ۴۱۲ هزار نفر برآورد شده است که با توجه به برآورد ظرفیت برد تفرجی واقعی در مجموعه که برابر با۲ هزار و ۷۶۷ نفر در روز تخمین زده می شود، سالانه ۴۳۱ هزار و ۱۸۶ نفر از این مجموعه تفریحی بهره خواهند برد.

سپری در پایان سخنان خود افزود: با توجه به علاقه بازدیدکنندگان از مناطق بکر و کمتر دست خورده، در بخش جنگلی تا حد امکان، هرگونه تغییر در طبیعت و چشم انداز موجود حذف و کلیه گونه‌های پیشنهادی با رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی به مجموعه گونه های حال حاضر در محل اضافه خواهد شد.

شفیعی ـ استان کردستان

246260