گله‌ و شکایت‌ پس از ۱۳ ماه بیکاری و تعطیلی

نایب‌رییس جامعه بومگردی کشور در واکنش به هشدارهای پی در پی درباره ممنوعیت سفر گله و شکایت‌هایی را درباره ۱۳ ماه بیکاری و تعطیلی صنعت گردشگری مطرح کرد.

به گزارش سایت خبری پرسون، اکبر رضوانیان در واکنش به اظهارات روز گذشته وزیر بهداشت در ارتباط با مخالفت صریح با هر نوع سفر به ویژه در تعطیلات نوروز و بلاتکلیفیِ تاسیسات گردشگری که تا دو هفته پیش از آغاز این تعطیلات ادامه داشت، به ایسنا گفت: بیش از یک سال است که درگیر ویروس کرونا هستیم، نه فقط بومگردی‌ها، بلکه تمام تاسیسات گردشگری و البته همه کشور. به فرض این‌که واکسن وارد شود، اما آیا این به منزله نابودی این بیماری است؟ در تمام دنیا گفته می‌شود این ویروس به زندگی روزمره وارد شده است و باید متناسب با آن چاره‌اندیشی کنیم. اما آیا با نشستن در خانه مشکل حل می‌شود؟ تا کی می‌توان فقط به این شیوه متکی بود؟ مثال می‌آورند مشکل جهانی است اما آیا در سایر کشورها با مشاغلی مانند گردشگری این‌گونه برخورد می‌کنند؟ شیوه برخورد این‌گونه نبوده است؛ یا تامین می‌کنند یا تدبیر. نمی‌شود که نه تدبیر باشد نه تامین. آیا تدبیر یعنی تعطیل کردن!؟

او افزود: چرا این تعطیلی فقط مختص صنعت گردشگری است؟ همه مشاغل از حمل و نقل عمومی گرفته تا سوپرمارکت‌ها باز هستند. آیا خطر سفر بیشتر از شلوغی‌های مترو تهران است؟

نایب‌رییس جامعه بوگردی کشور گفت: برداشت اصناف و فعالان گردشگری این است که در یک سال گذشته شاهد تدبیر برای صنعت گردشگری نبوده‌ایم؛ منظور تدبیر از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیست، مساله کلی است.

او با اشاره به بیکاری و تعطیلی بیش از یک سال صنعت گردشگری در ایران، اظهار کرد: در کجای کشور خبری درباره اعتراض مشاغل گردشگری شنیدید؟ آیا در این یک سال که بلاتکلیف و بیکار بودیم، اعتراضی کردیم؟ در اسفندماه ۹۸ بدون هیچ دستور مکتوبی همه تاسیسات گردشگری برای همکاری با ستاد کرونا تعطیل کردند، آن موقع باید همراهی می‌کردیم، اما الان ۱۳ ماه از آن روزها گذشته است، نمی‌شود همان هشدارها و پیام‌ها و اقدامات را تکرار کنند و تدبیری هم نداشته باشند. درحالی که در تمام تاسیاست گردشگری تا کنون یک گزارش از فوتی بر اثر ویروس کرونا نداشته‌ایم؛ اگر بوده اعلام کنند. چرا تکلیف را یک بار برای مردم روشن نمی‌کنند که وضعیت بهداشت و رعایت پروتکل‌ها در این تاسیسات چگونه است؟

رضوانیان با اشاره به پروتکلی که چندی پیش معاونت گردشگری در ارتباط با شیوه سفر در نوروز اعلام کرد و بعد صدای مخالفت و اعتراض به سفر نوروزی از هر گوشه بلند شد، گفت: براساس آن پروتکل قرار بود مسافران با رزرو محل اقامت و یا همراه با تور اجازه سفر داشته باشند، اقامت در مدارس و چادر مسافرتی هم ممنوع باشد. چنین پروتکلی وجود دارد، فقط باید استراتژی اجرا داشته باشند و ریتم آن را تندتر کنند.

او اضافه کرد: وزارت بهداشت اگر نگران است، نظارت مستمر بر تاسیسات گردشگری داشته باشد، به همان یک بار که نظارت کرد و گواهی‌نامه داد اکتفا نکند. این بار حتی سختگیرتر باشد. مدام وبینار و کارگاه برای صاحبان کسب و کارهای گردشگری برگزار شود تا آگاه‌تر و به‌روزتر شوند. در اصفهان و برخی شهرهای دیگر این اتفاق افتاده است. اگر این اقدامات را انجام ندهیم، مردم حرکت می‌کنند و به جای مکان و مقصد امن و مطمئن، خانه‌های شخصی بدون مجوز را اجاره می‌کنند و ما دوباره فرصت را از دست می‌دهیم و سفر هم از کنترل خارج می شود و اقتصاد گردشگری و کشور نیز بی‌تاثیر خواهد ماند. در این دو هفته باقی‌مانده تا نوروز می‌توان با استراتژی، سفرِ مطمئن و ایمن را برای مردم رقم زد تا هم بعد از یک سال مردم فرصت سفر پیدا کنند و هم فعالان گردشگری یک نفسی بکشند.

رضوانیان گفت: باید واقع‌بین باشیم، مشاغلِ زیان‌دیده بعد از یک سال چگونه می‌توانند دوام بیاروند؟ به یاد هم داشته باشیم که تا یک ماه دیگر سررسید پرداخت وام کرونا است. فقط هشدار می‌دهند مردم اگر در خانه ننشینند وضعیت شهرها قرمز می‌شود. اگر قرار است سفر انجام نشود براساس مِتُد جهانی باید عمل کرد؛ به دادمان برسند و حداقل تامین کنند، دیگر جان و توانی از صنعت گردشگری باقی نمانده است.

246187