عضو شورای عالی نظام پرستاری در گفت‌وگو با پرسون مطرح ‌کرد؛

افزایش 4 برابری مهاجرت پرستاران / این همکاران بارداری خود را پنهان می‌کنند

عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: پرستاری صرفا نقش بالینی نیست. پرستاران باردار می‌توانند در بخشی که پیگیر درمان و بازتوانی بیماران ترخیص شده است به صورت دورکاری و در منزل فعالیت کنند. با این طرح آسیبی برای این قشر رخ نداده و روحیه مردم نیز لطمه نمی‌بیند.
تصویر افزایش 4 برابری مهاجرت پرستاران / این همکاران بارداری خود را پنهان می‌کنند

یوسف رحیمی، عضو شورای عالی نظام پرستاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی سایت خبری پرسون گفت: زمانی که پرستاران بر اثر بیماری کرونا فوت می‌کنند، فرایند پیچیده و کمیته‌های مختلفی باید شهادت آن ها را تأیید کنند. تا به امروز 110 نفر از همکاران ما شهید شدند اما تنها 13 نفر از آنها شهید محسوب شدند.

وی ادامه داد: با فوت پرستاران بر اثر ابتلا به کرونا، خانواده‌های آنها درآمدی برای امرار معاش ندارند. بنابراین بنیاد شهید باید به خانواده این افراد حقوق پرداخت کند و این معضل را رفع کند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: با توجه به این که 80 درصد پرستاران با ویروس کووید 19 درگیر هستند ما درخواست درصدی ایثارگری برای همکاران ما به خصوص کسانی که از این بیماری نجات پیدا کرده اند اما یک مشکل دائمی همراه آنها است را داریم.

رحیمی در پاسخ به این سوال که چرا پرستاران باردار در بخش بیماران مبتلا به کرونا مشغول فعالیت هستند و بعضا به شهادت رسیدند گفت: اوایل کرونا دستورالعملی از وزارت بهداشت مبنی بر این که افراد پرخطر از جمله مادران باردار و یا افراد با بیماری‌های زمینه‌ای در خارج از بخش‌های کووید به کار گرفته شوند دریافت کردیم. اما مسئله اصلی عمل به این دستور است که متأسفانه مدیران پرستاری کشور در بیمارستان‌ها توجه کافی ندارند.

وی تصریح کرد: برخی از پرستارها شرکتی و یا طرحی هستند به دلیل این که امنیت شغلی ندارند بارداری خود را پنهان می کنند. در صورتی که اعلام کنند مدیران پرستاری می توانند نیروهای دیگری جایگزین کنند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با بیان این که طرح پیشنهادی این شورا دورکاری پرستاران باردار است گفت: حوزه پرستاری صرفا نقش بالینی نیست. پرستاران باردار می توانند در بخشی که پیگیر درمان و بازتوانی بیماران ترخیص شده است به صورت دورکاری و در منزل فعالیت کنند. با این طرح آسیبی برای این قشر رخ نداده و روحیه مردم نیز لطمه نمی بیند.

رحیمی در خصوص روند افزایشی مهاجرت پرستاران گفت: در 3 ماهه اول امسال مهاجرت پرستاران 4 برابر شده است. در بحث درآمدی سایر کشورها با ایران قابل مقایسه نیست. علاوه بر این روند مهاجرت پرستاران نیز تسهیل شده است. مثلا دیگر شرایط مربوط به زبان ملاک نیست.

این عضو نظام پرستاری در پایان با بیان این که شرایط برای پرستاران مناسب نیست گفت: باید ببینیم در کشورهای دیگر چه مزایایی برای پرستاران در نظر گرفته می شود ما نیز همین اقدامات را انجام دهیم تا شاهد مهاجرت کادر درمان نشویم.

245385