وضعیت دلار و ارز در هفته پیش رو

یادداشت/طی چند روز اخیر واکنش ها به صحبت‌های رئیس دفتر رئیس جمهور مبنی بر دخالت تعمدی دولت برای افزایش نرخ ارز، گسترده بوده است. هرچند در واقعیت چنین نیست و نرخ کنونی ارز در کشور ما محصول تورم بالا، سرمایه‌گذاری خارجی پایین و تأثیرات روانی اخبار و رویداد های سیاسی است.
تصویر وضعیت دلار و ارز در هفته پیش رو

سایت خبری پرسون-طی چند روز اخیر واکنش ها به صحبت‌های رئیس دفتر رئیس جمهور مبنی بر دخالت تعمدی دولت برای افزایش نرخ ارز، گسترده بوده است. هرچند در واقعیت چنین نیست و نرخ کنونی ارز در کشور ما محصول تورم بالا، سرمایه‌گذاری خارجی پایین و تأثیرات روانی اخبار و رویداد های سیاسی است.
بسیاری از فعالان بازار ارز معتقدند بازار بیشتر تابع اخبار است تا شاخص‌های اقتصادی، هرچند این روزها اخبار متناقضی به بازار رسیده است.

بنا به گزارش شبکه رادیویی KBS آمریکا، واشنگتن با انتقال بخشی از دارایی‌های ایران از بانک‌های کره جنوبی به سوئیس موافقت کرده است. البته این منابع قرار نیست به صورت ارزی وارد کشور شود بلکه احتمالا از طریق کانال بشر دوستانه سوئیس و در قالب دارو و تجهیزات به ایران برسد.
از سوی دیگر هم با اخباری که روز جمعه از واشگنتن رسید به نظر می‌رسد وضعیت پیچیده مذاکرات بین ایران و آمریکا باز هم دچار گره‌های بیشتری شده است. چرا که رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که امریکا از سایر کشورها خواسته تا ایران را به دلیل تشدید فعالیت‌های هسته‌ای در شورای حکام آژانس جهانی انرژی اتمی محکوم کند. علاوه بر این، در همین روز امریکا بخشی از مواضع گروه‌های مورد حمایت ایران در سوریه را مورد هدف قرار داده است.
در این شرایط مسیر حرکت نرخ ارز در هفته پیش رو چگونه خواهد بود؟
به نظر می‌رسد روند بازار همچون روز پنجشنبه خواهد بود، به این معنا که تقاضای ارز بدون تغییر باقی می‌ماند.

هرچند ارزش دلاری که قرار است از کانال سوئیس به ایران منتقل شود آنچنان زیاد نیست اما اثر روانی آن بر بازارها مثبت خواهد بود و امیدواری به گشایش بیشتر نقل و انتقالات ارزی در آینده را افزایش خواهد داد. در عین حال فشارهای امریکا از جانب دیگر همچنان حفظ شده و با حمله اخیر نیروهای آمریکایی به گروه‌های طرفدار ایران و صحبت‌های اخیر مقامات امریکایی برای ادامه روند موجود و مشورت با کشورهای منطقه برای برخورد با ایران به نوعی باعث خنثی شدن نگرش مثبت فعالان بازار به تحولات آتی می‌گردد.

در مجموع به نظر می‌رسد تا روز دوشنبه درصورتی که اتفاق خاصی روی ندهد بازار با همین روند به کار خود ادامه دهد و بعد از آن نیز تا روز پنجشنبه در همین کانال به کار خود پایان خواهد داد.

روزهای دوشنبه از این جهت حائز اهمیت است که بازارهای جهانی کار خود را آغاز می‌کنند و در شرایطی که اونس «طلا» و بازار «درهم» روند افزایشی داشته باشند در کشور نیز اثر صعودی برجای خواهند گذاشت و حالت عکس آن نیز مصداق پیدا می‌کند.

نویسنده: عباس دهقانی خبرنگار استان فارس

245203