سامانه نوین آبیاری در گیلان؛

تجهیز بیش از 2 هزار هکتار از باغ ها و مزارع

بیش از 2 هزار هکتار از باغ ها و کشتزارهای گیلان به سامانه نوین آبیاری مجهز شد.
تصویر تجهیز بیش از 2 هزار هکتار از باغ ها و مزارع

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: از ابتدای امسال تاکنون 2 هزار و 137 هکتار از باغ ها و مزارع استان با 15 میلیارد تومان هزینه به سامانه های نوین آبیاری مجهز شدند و عملیات تجهیز 2 هزار و 416 هکتار دیگر ادامه دارد.

مجتبی شاه نظری با اشاره به استفاده از انواع سامانه نوین آبیاری بر اساس نوع محصول و شرایط اقلیمی منطقه، افزود: در باغ های چای آبیاری بارانی، در باغ های فندق، زیتون و کیوی آبیاری تحت فشار استفاده می شود.

وی با بیان اینکه سامانه آبیاری کم فشار را برای کشتزارها و شالیزارهای استان می توان بکاربرد، اضافه کرد: در شالیزارها، آب را از منبع شامل رودخانه، چاه و یا چشمه با لوله به مزرعه منتقل می کنند.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، صرفه جویی 50 درصدی در مصرف آب، دو برابر شدن راندمان آبیاری در بحث انتقال آب، توزیع متوازن آب در همه جای مزارع و باغ ها و افزایش میزان تولید محصول را از مزایای این روش نوین آبیاری عنوان کرد.

مجتبی شاه نظری افزود: میزان استفاده از سامانه نوین آبیاری در سال 98 در استان 17 هزار هکتار بود و امسال به بیش از 19 هزار هکتار رسید.

وی اضافه کرد: میزان استفاده از سامانه آبیاری نوین در استان در سال آینده به بیش از 24 هزار هکتار افزایش می یابد.

منبع: صدا و سیما

245161