کارشناس ارشد سیاست خارجی وزارت امور خارجه در گفتگو با پرسون:

آمادگی مشروط ایران برای تعاملات سازنده با آژانس انرژی اتمی

جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی دارد که به تعامل مثبت و سازنده با آژانس برگردد به شرط آنکه کشورهای متعهد در برجام نیز به تعهدات خود پایبند باشند و تمامی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران لغو شود.
تصویر آمادگی مشروط ایران برای تعاملات سازنده با آژانس انرژی اتمی

محمدرضا فرقانی کارشناس ارشد سیاست خارجی وزارت امور خارجه در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص سفر مدیر کل آژانس انرژی اتمی به تهران عنوان کرد: با توجه به وضعیت موجود در تعامل بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس انرژی اتمی و کشورهای 1+5 که براساس توافق برجام به وجود آمده است نیاز بود که مدیرکل آژانس انرژی اتمی مجدداً به ایران سفر کند و از نزدیک با مقامات ما دیداری را در خصوص مصوبه مجلس و ضرب العجل ایران برای لغو تحریم‌ها، داشته باشد.

فرقانی افزود: با توجه به تاریخی که توسط مجلس شورای اسلامی برای بازگشت کشورهای عضو برجام به تعهدات‌شان و لغو همه تحریم‌های علیه ایران، تعیین شده بود و اعلام کرد در صورت عدم لغو تحریم‌ها، جمهوری اسلامی ایران تعهدات خود را نسبت به توافق برجام کاهش خواهد داد دبیرکل آژانس انرژی اتمی این سفر را به ایران انجام داد بنابراین یک سفر مهم و بسیار حساس بود.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی دارد که به تعامل مثبت و سازنده با آژانس برگردد به شرط آنکه کشورهای متعهد در برجام نیز به تعهدات خود پایبند باشند و تمامی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران لغو شود.

کارشناس ارشد سیاست خارجی وزارت امور خارجه ادامه داد: تعهداتی که طرفین یعنی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 توافق کردند برای هر دو طرف الزام آور بوده است بنابراین کشورها باید به تعهدات خود پایبند باشند و آن را در عمل اجرا کنند.

محمدرضا فرقانی در پایان تشریح کرد: از فردای امضای توافق‌نامه برجام جمهوری اسلامی به اجرای تعهدات خود پایبند بود و کارهایی را که باید انجام می‌داد، انجام داد اما متأسفانه آمریکا و کشورهای اروپایی حاضر در برجام هرگز به تعهدات خود عمل نکردند و با گذشت بیش از ۴ سال از این توافقنامه تعهدات طرف‌های مقابل اجرایی نشده است. بنابراین اجرای هرگونه تعهدی از طرف جمهوری اسلامی ایران بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری و دستورالعمل صریح ایشان، باید مبتنی بر اجرای تعهدات طرف مقابل باشد.

245000