کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با پرسون:

مروری بر دلایل استقلال طلبی اروپا و سرد شدن روابط بین اروپا و آمریکا

ایده استقلال اروپا از آمریکا بیش‌تر در دهه ۱۹۶۰ توسط فرانسوی‌ها و دوره ژنرال دوگل مطرح شد. در سال ۲۰۰۳ و به دنبال زیر پا گذاشتن قواعد و سازوکارهای حقوق بین الملل توسط ایالات متحده آمریکا و حمله آمریکایی‌ها به عراق شاهد مطرح شدن این نگاه استقلال گرایانه و کاهش وابستگی اروپا به ایالات متحده توسط فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها بودیم.نگاه اتحادیه اروپا یکپارچه و یکدست نیست اما عمدتاً کشورهای پیشروتر اتحادیه اروپا این نگرش را نمایندگی می‌کنند و دنبال مطرح کردن آن هستند.
تصویر مروری بر دلایل استقلال طلبی اروپا و سرد شدن روابط بین اروپا و آمریکا

رضا عابدی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص استقلال اروپا و سرد شدن روابط بین اروپا و آمریکا بیان کرد: در یک نگاه واقع گرایانه اروپا به عنوان یک کلیت غیر یکپارچه بعد از جنگ جهانی دوم از نظر اقتصادی و به ویژه امنیتی به ایالات متحده آمریکا وابسته بود مانند طرح مارشال. ایده استقلال اروپا از آمریکا بیش‌تر در دهه ۱۹۶۰ توسط فرانسوی‌ها و دوره ژنرال دوگل مطرح شد.

عابدی افزود: در سال ۲۰۰۳ و به دنبال زیر پا گذاشتن قواعد و سازوکارهای حقوق بین الملل توسط ایالات متحده آمریکا و حمله آمریکایی‌ها به عراق شاهد مطرح شدن این نگاه استقلال گرایانه و کاهش وابستگی اروپا به ایالات متحده توسط فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها بودیم. از آنجایی‌که اتحادیه اروپا یک کلیت یکپارچه نیست در آن زمان نیز کشورهای شرق اروپا با این ایده به مخالفت پرداختند.

وی تصریح کرد: نگاه اتحادیه اروپا یکپارچه و یکدست نیست اما عمدتاً کشورهای پیشروتر اتحادیه اروپا به ویژه فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها در نگاهی تاریخی این نگرش را نمایندگی می‌کنند و دنبال مطرح کردن آن هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به این‌که می‌توان این نگاه استقلال گرایانه را در حوزه‌های مختلف مورد تحلیل و بررسی قرارداد، تشریح کرد: بخشی از این نگاه محصول اتفاقاتی است که با قدرت گرفتن ترامپ در آمریکا رخ داد و ادامه آن را نیز در دوره بایدن شاهد خواهیم بود. بخشی از آن محصول اتفاقاتی است که در داخل اتحادیه اروپا رقم خورده و بخشی نیز محصول حوادث داخلی برخی از کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه است.

این کارشناس مسائل سیاسی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: می‌توان دلایل سرد شدن روابط اروپا و آمریکا و استقلال طلبی اروپاییان را در قالب سه حوزه مطرح کرد. در حوزه ایالات متحده آمریکا بحث زیر سؤال رفتن ناتو و تلاش ایالات متحده آمریکا برای کاهش تعهدات آمریکایی‌ها در برابر متحدین خود، کاهش توجه آمریکا از اروپا به سمت چین در دوره ترامپ، خروج ایالات متحده از توافق آب و هوایی اقلیمی، سیاست‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا در برابر ایران و فلسطین، کنارگذاشتن سازوکارهای بین المللی، مذاکرات بین المللی و اتحادیه اروپا می‌تواند بخشی از دلایل باشد.

وی ادامه داد: در حوزه اروپا بحث خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و احتمال خروج کشورهای دیگر مانند لهستان، افزایش ترس و نگرانی در برخی از کشورهای اروپایی در مورد سرنوشت و ادامه حیات اتحادیه اروپا به ویژه در حوزه امنیتی، رشد گرایشات راست افراطی و ملی گرایانه در ایالات متحده که به نوعی می تواند ساختارهای وحدت گرایانه در اتحادیه اروپا را تضعیف کند، از جمله دلایل این استقلال طلبی است.

رضا عابدی در پایان گفت: آخرین دلیلی نیز که می‌توان در حوزه خود کشور فرانسه ذکر کرد مربوط به صحبت‌های اخیر مکرون است. مکرون تلاش می‌کند که نشان دهد فرانسه همچنان به عنوان رهبر اتحادیه اروپا مطرح است و این کشور به دنبال حفظ استقلال اتحادیه اروپاست. با توجه به این‌که شاهد این انتخابات در فرانسه هستیم، بخشی از صحبت‌های مکرون نیز ناظر بر این صحبت‌ها و انتخابات نیز می‌تواند باشد.

244993