یادداشت:

افشای اپیدمی زورگویی برای واکسن آمریکایی

یادداشت/ کشف پاره ای از حقایق پنهان در آژانس دارویی اروپا درباره واکسن فایزر، بار دیگر ماهیت آمریکایی ها در تحمیل خواسته هایشان به کشورهای جهان را به اثبات رساند.
تصویر افشای اپیدمی زورگویی برای واکسن آمریکایی

سایت خبری پرسون، حرف و حدیث ها درباره واکسن فایزر همچنان ادامه دارد و هر روز برگ تازه ای از رسوایی های این واکسن آمریکایی و کشور تولید کننده آن در رسانه های جهان مخابره می شود.

هنوز موضوع مشکلات کشورها در نگهداری واکسن در دمای منفی 70 درجه و مشکلات حمل و نقل آن، بدعهدی شرکت تولید کننده در تامین واکسن های کشورهای متقاضی، عوارض فراوان بالینی برای استفاده کنندگان از فایزر و نیز تردیدهای فراوان در اثربخشی این واکسن دربرابر گونه های جدید ویروس کرونا حل نشده است که خبرهای منتشر شده در رسانه های معتبر جهان حکایت از تایید این واکسن در سازمان بهداشت اتحادیه اروپا با استفاده از ابزار فشار آمریکا و برخی سران اروپایی دارد.

رسانه های جهان این روزها با دقت فراوانی موضوعات مرتبط با واکسن فایزر را پیگیری می کنند و پس از آنکه برخی اسناد از سازمان بهداشت اروپا کشف شد که خبر از تحت فشار قرارگرفتن اتحادیه اروپا برای تایید این واکسن می داد توجه جهان به یکجانبه گرایی آمریکایی ها حتی در زمینه استفاده از واکسن های تولیدی این کشور بیش از پیش جلب شد.

مروری بر این اخبار نشان می دهد که فایزر آمریکایی تنها به لطف فشار و زورگویی تاکنون توانسته است در جمع واکسن های مقابله کننده با کرونا حضور داشته باشد و این واکسن هنوز هم از منظر علمی جایگاه تثبیت شده ای ندارد.

در همین زمینه شبکه تلویزیونی «ان او اس» هلند با پخش گزارشی اعلام کرد در اطلاعات فاش شده توسط هکرها‏، افشا شده است که آمریکا آژانس دارویی اروپا را تحت فشار قرار داده است تا هر چه سریع‌تر واکسن‌های تولید شده علیه کرونا را تایید و استفاده از آن‌ها را تصویب کند.

هرچند آژانس دارویی اتحادیه اروپا مدعی شد اسناد کشف شده قبل از انتشار دستکاری شده اند اما این فایل ها ظاهرا شامل ۱۹ نامه است که بین ۱۰ تا ۲۵ نوامبر (۱۹ آبان تا ۷ آذر) بین کارمندان آژانس رد و بدل شده است و ظاهرا به آژانس دارویی اتحادیه به عنوان نهاد تنظیم کننده مقررات دارویی گفته شده که کشورهای اروپایی باید به طور همزمان واکسن دریافت کنند و به آنها توصیه می شود که باید کشورها را برای تایید روند های نظارتی ملی به منظور جلوگیری از تاخیر بیشتر در تایید واکسن تحت فشار قرار دهد.

در نامه دیگری که مورخ ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) است به نقل از یک مقام ارشد آژانس دارویی اتحادیه اروپا با لحنی جدی و حتی ناخوشایند بیان می شود که از مقامات کمیسیون اروپا خواسته شده به این موضوع توجه کنند که اگر انتظارات -واقع گرایانه یا غیرواقع گرایانه- در چارچوب تایید شده برای تایید واکسن برآورده نشود آژانس دارویی اتحادیه با چه اتفاقاتی مواجه خواهد شد.

همین مقام آژانس در نامه دیگری به اعضای آژانس دارویی دانمارک گفته است که اقدام اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در اعلام این که واکسن های شرکت های فایزر و بیون تک تا قبل از سال ۲۰۲۰ تایید خواهد شد آنها را شوکه کرده است. به ویژه این که آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره هر دوی این واکسن ها ابراز نگرانی کرده بود.

این مطالب به صورت گسترده در سایت های مختلف و رسانه های معتبر جهان بازنشر شده است و اسناد کشف شده همچنین نشان داده است که علاوه بر مقامات آمریکایی برخی مسئولان اروپایی هم در فشار به اتحادیه اروپا برای تایید اجباری فایزر نقش داشته اند.

از جمله روزنامه آلمانی ”بیلد“ در گزارش روز سه شنبه خود به نقل از منابع نزدیک به دولت نوشت: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و وزارت بهداشت این کشور آژانس دارویی اروپا (EMA) و اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار دادند تا واکسن ”فایزر Pfizer“ آمریکایی و ”بیواِنتک BionNTech“ ساخت آلمان تا بیست و سوم دسامبر تأیید شود.

ناظران اروپایی ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۳۰ آذر) واکسن های فایزر و بیون تک را تایید کرده بودند و تا قبل از این مجوز استفاده از این واکسن ها در انگلیس و آمریکا هم صادر شده بود و همین امر نشان می دهد که آمریکا باز هم توانسته است با استفاده از اهرم فشار خواسته های خود در قبال اروپا را به کرسی بنشاند و مردم اروپا را قربانی زیاده خواهی شرکت های آمریکایی قرار دهد.

هر چند بسیاری از کشورهای خاورمیانه و آسیا با توجه به اثرات منفی فایزر از تقاضای خرید این واکسن انصراف داده اند و ترجیح داده اند از واکسن های ساخت روسیه،هند و یا چین بهره ببرند اما حقیقت فاش شده از اسناد کشف شده آژانس بهداشت اروپا نشان می دهد که اروپایی ها باز هم فریب آمریکا را خورده اند و با هراس از این کشور عنان اختیار خود و مردمشان را به دست آزمون و خطای شرکت های پزشکی آمریکایی سپرده اند.

به نظر می رسد زیاده خواهی های آمریکا تنها به حوزه سیاسی و اقتصادی محدود نمی شود و این کشور از هر فرصتی برای اعمال فشار و ظلم به سایر کشورهای جهان استفاده می کند و در این میان فرقی ندارد که قربانیان جامعه هدف در کشورهای پیشرفته باشند و یا در کشورهای توسعه یافته.آنچه این روزها برای آمریکا و شرکت های آمریکایی مهم است منفعت طلبی هایی است که به بهانه کنترل ویروس کرونا بار دیگر در صدر برنامه های آنان قرار گرفته است .

نویسنده: نوشین ثانی – پژوهشگر و روزنامه نگار

244736