رییس سازمان جنگل‌ها؛

توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها باید در برنامه هفتم تداوم یابد

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: خواهان توقف بهره برداری از جنگل ها در برنامه هفتم هستیم و ما در سازمان جنگل ها و مراتع کشور بر مبنای کارشناسی های انجام شده، استمرار توقف بهره برداری از جنگل ها را ضرورتی اساسی می دانیم.
تصویر توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها باید در برنامه هفتم تداوم یابد

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، مسعود منصور روز چهارشنبه در جلسه شورای اداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان با بیان اینکه جنگل هم مانند مرتع طرح و برنامه مدیریتی می خواهد، اضافه کرد: در حوزه جنگل، اقدامات اجتناب ناپذیری در کنار کار حفاظتی باید انجام شود و جنگل نباید بدون طرح و برنامه مدیریت شود، از اینرو در کنار مطالعات نیمه تفصیلی که در حال انجام است باید به سمت مطالعات تفصیلی و اجرایی برویم.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ منابع طبیعی و عرصه های جنگلی بیان داشت: هر اقدامی که در مجموعه منابع طبیعی انجام می شود نتیجه آن حفظ منابع در اختیار است.

وی با بیان اینکه حفاظت می تواند دو وجهه داشته باشد، اظهار داشت: یک وجه فیزیکی یعنی کشف و مبارزه با جرایم در حوزه منابع طبیعی که حتما باید با جدیت انجام شود و تجهیزاتی هم که می تواند این رسالت را بهتر محقق کند باید تامین گردد، ضمن اینکه بعد دیگر اقداماتی است که اگر چه به طور مستقیم، حفاظت نیست اما اثر و نتیجه اش قطعا حفاظت است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه برای انجام رسالت حفاظت باید عقب افتادگی را جبران کنیم، خاطر نشان کرد: در این راستا برنامه ها را در ۹ محور برنامه ریزی کردیم که مهیا کردن زیرساخت ها برای حفاظت بهتر یکی از محورها و برنامه ها است.

وی با بیان اینکه افزون بر ۸۰ میلیون هکتار مرتع در کشور داریم، اظهار داشت: بر اساس قانون مرتع باید طرح داشته باشد که در قالب آن حفظ، احیاء، توسعه و بهره بردار دیده می شود لذا این مهم باید مدیریت و حفاظت بهتر جنگل ها مورد توجه جدی قرار گیرد.

این مسئول، عرصه های جنگلی را سرمایه های کشور و نسل های آینده دانست و بیان داشت: در داخل جنگل ها عرصه های زیادی با پایه ها و سیم های خاردار حفاظت می شود و باید همگان در حفاظت از این منابع دقت و حساسیت داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد تا مطالعات مدیریت پایدار مناطق هیرکانی به سرانجام برسد و مجموعه ۳ میلیون هکتاری منطقه هیرکانی مدیریت و در حدود ۲ میلیون هکتار از این جنگلها اقدامات اجتناب ناپذیر حفاظتی با قوت انجام شود.

شرکت در جلسه ستاد زراعت چوب در استانداری گیلان، بازدید از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رشت و محل احداث ساختمان جدید اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، بازدید از پروژه بندسرشاخه پلنگ رودخان صومعه سرا و جلسه با مدیرعامل و اعضا، هیات مدیره شرکت سهامی جنگل شفارود از جمله برنامه های سفر معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به استان گیلان است.

گیلان به عنوان خطه سرسبز کشور دارای ۵۶۵ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴ هزار هکتار مرتع است.

منبع: ایرنا

234626