محمودان در گفت‌وگو با پرسون؛

ایران نمایشگاه موتورسیکلت های خارجی است / کم لطفی به صنایع و تولیدات داخلی

نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت و دوچرخه ایران گفت: تقاضا را به گونه‎ای سرکوب کردیم که اگر کسی قصد خرید موتور داشته باشد، باید موتور خارجی بخرد و به نوعی به بازار تحمیل کردیم که موتورهای قدیمی را تعمیر و نگه‌داری کنید.
تصویر ایران نمایشگاه موتورسیکلت های خارجی است / کم لطفی به صنایع و تولیدات داخلی

حبیب‌اله محمودان نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت و دوچرخه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پرسون در خصوص شرایط فعلی بازار دوچرخه و موتور سیکلت کشور بیان کرد: بازار موتور سیکلت به دلایلی بازار مناسبی نیست. علت اصلی هم این که مسئولین به تولیدات داخلی مجوز شماره‌گذاری نمی‌دهند و تبلیغ کننده موتور سیکلت‌های لاکچری و بزک کرده خارجی هستند.

محمودان مطرح کرد: در حال حاضر شرکت‌ها را مجبور کردیم که دست از تولید ایرانی بکشند و به سمت تنوع تولید موتور سیکلت‌های چینی وهندی وغیره بروند که این متأسفانه خلاف سیاست‌های کلی کشور بوده ولی در عمل این اتفاق رخ داده است.

وی ادامه داد: به جای اینکه صنایع را به نوسازی و به روزسازی تشویق کنیم آن ها را مجبور کردیم که چون استانداردهای داخل را ندارند و نمی‌توانند هم به دست بیاورند پس باید تولیدات داخل را فراموش کنند و موتورسیکلت‌های خارجی وارد کنند. این اتفاقی که در بازار موتور سیکلت افتاده و با گسست به وجود آمده میان تولید داخل و بازار، ما عملا بازار خودمان را در اختیار کشوری مثل چین قرار دادیم آن هم در این موقعیت بحرانی که نیاز بود همچون صنایع دیگر ما بومی‌سازی و سیاست‌گزاری داخلی کنیم و برای تولیدات داخلی ارزش قائل شویم.

نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت در پاسخ به سوال با توجه به افزایش قیمت موتورسیکلت‌های خارجی بازار تقاضا به چه شکل است؟ گفت: تقاضا را به گونه‎ای سرکوب کردیم که اگر کسی قصد خرید موتور داشته باشد، باید موتور خارجی بخرد و به نوعی به بازار تحمیل کردیم که موتورهای قدیمی را تعمیر و نگه‌داری کنید و از همان موتورسیکلت‌های استفاده کنید.

محمودان با ذکر ضرب المثلی در پایان تصریح کرد: دشمن دانا بلندت میکند بر زمینت میزند نادان دوست. ما عملا بازارمان را اسیر همچنین گردابی کردیم که این اتفاق به وسیله شرکت‌های خارجی سازمان یافته و عامدانه بود ولی در بازار داخل متاسفانه ما با گروه سیاست گذاری مواجه شدیم که اصل منافع اصلی کشور را تشخیص ندادند یا نخواستند ببینند.

234488