پرونده ویژه پرسون؛ بررسی معضل کار در سنین کم/ بخش هشتم

روایتی جدید از کودکان کار مجازی

کودکان فعال در فضای مجازی به واسطه فعالیت و تبلیغاتی که انجام می دهند پول دریافت می کنند پس می توان گفت آنها  نمونه ای از کودکان کار هستند.
تصویر روایتی جدید از کودکان کار مجازی

به گزارش سایت خبری پرسون، این روزها عکاسی و فیلمبرداری از بچه ها توسط والدین از یک حالت عادی به وضعیت افراطی تبدیل شده است. انگار که عکس گرفتن از کودک در همه موضوعات و به اشتراک گذاشتن آن امری واجب است.

نمونه های مشخص و واضح این مسئله را می توان در صفحات مجازی مادر و کودک در اینستاگرام مشاهده کرد. مادران فعال در فضای مجازی از دوران جنینی فرزندشان و به عبارت دیگر دوران بارداری خود اقدام به اشتراک گذاری عکس و نوشتن از روزمره های خود می کنند. یعنی در چنین وضعیتی کودک بدون اراده خود قبل از تولد وارد فضای مجازی شده است.

آیا کودکان فعال در فضای مجازی کودک کار محسوب می شوند؟

بچه ها در فضای مجازی همراه مادر مجبورند برای زنده نگه داشتن صفحه مجازی خود مشغول فعالیت باشند. برای مثال برای یک تبلیغ و یا تولد که اتفاقا مفصل و مجلل برگزار می شود بچه و یا بچه ها باید همراه مادر در آرایشگاه و آتلیه حضور پیدا کنند لباس های مختلف را ست کنند. مسلما این فعالیت ها به طور دائم برای بزرگترها خسته کننده است چه برسد به بچه ها که آستانه تحمل کمتری دارند. خستگی بچه ها موضوعی انکارناپذیر است که نادیده گرفته می شوند.

کودکان کار، این کجا و آن کجا

هر چند به این بچه ها عنوان کودک کار اطلاق نمی شود و تصویر یک خانواده شاد و خوشیخت به تصویر کشیده می شود اما با وجود فعالیت این بچه ها در عرصه تبلیغات آن ها هم جز کودکان کار محسوب می شوند. تفاوت این ها با سایر کودکان کار این است که آن ها همراه خانواده و در سایه امنیت کار می کنند. ضمن این که درآمدهای عجیبی نیز به نسبت کاری که انجام می دهند دریافت می کنند. اما کودکان واقعی کار برای حمایت از خانواده خود، در شرایط ناایمن اجتماعی و با حقوق اندک نسبت به کار سنگین مشغول اند.

درآمدهای میلیونی انگیزه قوی است

صفحات عمومی مادر و کودک با دنبال کنندگان صدهزار نفری و حتی میلیونی وجود دارد. به تبع با وجود این رقم از طرفدار درآمدهای میلیونی نیز محتمل است. بدون این که بدانیم بچه ها از همراهی با مادر در فضای اینستاگرام راضی هستند یا نه می توان گفت درآمدهای ناشی از تبلیغات انگیزه قوی برای ادامه این مسیر است.

مسلما بچه ها از فعالیت های مداوم خسته می شوند هر چند که ما همیشه لبخند آنان را ببینیم و لایک کنیم. در صورتی که کودکان با اجبار در اینستاگرام فعالیت کنند این موضوع در روح، روان و هویت آنان تاثیر می گذارد. مادر آگاه اجازه نمی دهد فرزندش در این شرایط قربانی شود.

خوب و بد استفاده از فضای مجازی هنوز آشکار نشده به نظر می رسد با گذشت زمان در صورتی که مادران تجربیات واقعی خود را از حضور فرزندانشان در چنین فضایی ابراز کنند تصمیم گیری برای سایر خانواده ها را برای تجربه این موضوع هموار کنند.

234249