کریمی می‎تواند به صندلی رییس فدراسیون برسد؟

ریاست به وقت جادوگر

پس از پشت سر گذاشتن کوه عظیمی از مشکلات، بدهی‎ها، سوء‎مدیریت‎ها و اتفاقات جنجالی حالا افق تازه‎ای پیش روی فدراسیون فوتبال ایران ترسیم شده است: برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ایران.

تصویر ریاست به وقت جادوگر

به گزارش سایت خبری پرسون، نخستین سایه روشن انتخابات پیش رو این است که دیگر خبری از مدیران قبلی نیست.

با این حال پس از سالها حالا فرد جدیدی را بر مسند ریاست فدراسیون فوتبال خواهیم دید و قرار است نیروی جدیدی به بالاترین نهاد فوتبال کشور تزریق شود.

انتخابات پیشرو میتوانست هیجانانگیزتر از این حرفها هم باشد اما علی دایی آب پاکی را روی دست جماعت فوتبالی ریخت و گفت نمیخواهد در انتخابات شرکت کند. به این ترتیب یکی از جذابترین چهره‏ها کنار رفت. او که برند فوتبال ایران شناخته می‏شود تحصیلات دکترا دارد و با پشتوانه عنوان «آقای گلی جهان» که هنوز متعلق به اوست می‏توانست یکی از گزینه‏های شایسته نام بگیرد اما به هر حال خودش ترجیح داد همچنان با زندگی بدون فوتبال سر کند و عرصه رقابت برای صندلی ریاست را برای دیگران خالی بگذارد.

از این نام که بگذریم باید نامهای دیگر را هم بررسی کنیم. فوتبال ایران یک نام تازه میخواهد، یک فرد تازه نفس و کسی که بتواند کارنامه قابل قبولی از گذشته خود ارائه دهد و علاوه بر آن بتواند همه را مجاب به این کند که میتواند شایستهترین گزینه ممکن برای ریاست در جنجالیترین و البته مهمترین فدراسیون فوتبال ایران باشد. او کسی نیست جز علی کریمی که مستقیم و غیرمستقیم به صندلی ریاست فدراسیون علاقه خود را نشان داده است. حضور جادوگر فوتبال ایران در فدراسیون فوتبال ایران از جهات گوناگونی میتواند مورد بررسی قرار بگیرد. یک روی مثبت، یک روی منفی.

مرد همه چیز تمام؟

علی کریمی از آن دست گزینه‌هایی است که همه چیز دارد. محبوبیت، شهرت، کارنامه مملو از افتخار و مقبولیت. کریمی نیروی جوانی را هم دارد و علاوه بر این یک نام بین‏المللی برای فوتبال ایران محسوب می‏شود هر چند تا به حال از این نام بین‏المللی برای مدیریت فوتبال ایران چندان استفاده نکرده است.

کریمی پیش از این بارها نشان داده که با کج‏روی در فوتبال به خصوص در زمینه ابهامات مالی در هیچ ردهای کنار نمیآید و این میتواند امیدواری قابل توجهی را به وجود بیاورد که هرگز فاجعه پرونده ویلموتس را حتی در مقیاس‌های بسیار بسیار کوچک‌تر در دوران ریاست او نخواهیم دید.

او با کسی تعارف ندارد و قطعا با هیچ مسئله ابهامداری در فدراسیون تحت ریاست خود کنار نخواهد آمد. کریمی بارها نشان داده که با کسی شوخی ندارد و در برابر بسیاری از مسائل جدیت قابل توجهی از خود نشان میدهد.

شماره هشت سابق تیم ملی فوتبال ایران ثروت بسیار زیادی دارد و در تمام سالهای فوتبالش اندوخته هنگفتی را جمعآوری کرده که به قول معروف برای هفت پشت او هم کافی است و همین باعث می شود برای ورود به فدراسیون هیچ انگیزه مالی هم نداشته باشد. هر چند روسای فدراسیونها حقوق بسیار خوبی میگیرند اما این موضوع به هیچ عنوان برای کریمی مهم نیست، او نیازی به حقوق فدراسیون ندارد و چند برابر آن را از فعالیتهای غیرفوتبالی‏اش به دست میآورد. از سویی شهرت هم نمی‌خواهد و به همین دلیل یکی دیگر از انگیزه‌های منفی که نزد برخی از کاندیداها ممکن است وجود داشته باشد در اهداف او دیده نمیشود.

کریمی شاید خودش را ناجی فوتبال میداند، شاید هم از همین الان راهکارهایی برای رفع برخی از مشکلات دارد اما هر چه هست کاملا مشخص به نظر میرسد هدفی جز کمک به فوتبال ندارد اما...

آن روی سکه

علی کریمی همه چیز تمام نیست. قرار نیست که همه چیز را با هم به طور تمام و کمال داشته باشد. از سویی جذابیتهای متعدد این چهره شاخص و ممتاز فوتبال ایران باعث شده تا بسیاری از دوستدارانش متوجه کم و کاستیهای او نباشند. کریمی تحصیلات ندارد که البته این را باید بدانیم او از چهار سال بازی کردن در تیم ملی فوتبال ایران و حضور در لیگ برتر برخوردار است که تبصرهای برای قهرمانانی نظیر اوست، تبصرهای که باعث میشود شرط مدرک تحصیلی برای او جهت ریاست در فدراسیون برداشته شود.

البته باید بیشتر به یک مشکل دیگر بپردازیم. او به عنوان رییس احتمالی فدراسیون فوتبال باید بتواند تعاملات بینالمللی داشته باشد اما کیست که نداند علی کریمی کوچکترین تسلطی به زبان انگلیسی ندارد؟

کریمی چند فصل در بوندسلیگای آلمان بازی کرد اما زمانی که به کار خود در این لیگ اروپایی پایان داد تسلط او به زبان آلمانی حتی ناچیز هم شمرده نمیشد. او هرگز به یادگیری زبانهای خارجی علاقهای نشان نداده است. البته همانطور که او این روزها بدجوری علاقه به تنیس پیدا کرده و تا حد یک بازیکن حرفهای هم پیش می رود شاید هم در حال کار کردن بر روی زبانش است و با استفاده از معلمان خصوصی فکری به حال زبان انگلیسیاش کرده است. امیدواریم این خوشبینی واقعیت داشته باشد.

از موارد مربوط به تسلط زبان خارجی و تحصیلات دانشگاهی که بگذریم به برخی از خصوصیات اخلاقی او میرسیم، او پتانسیل زیادی دارد تا با دیگران دچار خصومت شود که این نیز به نوبه خود بر روی عملکرد احتمالی او در فدراسیون فوتبال تاثیرگذار خواهد بود.

و اما ریاست

اگر کریمی بخواهد به طور جدی به ریاست فدراسیون فوتبال فکر کند روزهای بسیار سخت و چالشانگیزی در پیش رو خواهد داشت. سحر و جادوی دوران فوتبالی علی کریمی در دوران ریاست احتمالیاش هم به کار او میآید؟ یا اینکه یک فرصتسوزی عظیم و غیرقابل جبران دیگر در فوتبال ایران به وجود میآید؟

به هرحال روزهای بسیار خوبی با علی کریمی پیش بینی می شود مگر اینکه خودش بخواهد آن روی دیگرش را نشان بدهد...

234217

نظرات شما ( 1 نظر )

ساناز |
شنبه 9 اسفند 139913:37
گزارش عالی بود. ممنون