پرسون بررسی می کند؛

اتهام به مهدی/ طارمی واقعا «دایو» می زند؟

درست است، او همین چند روز پیش یک گل زیبا به یوونتوس زد اما کم کم در پرتغال با اتهام تمارض مواجه می شود.
تصویر اتهام به مهدی/ طارمی واقعا «دایو» می زند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، همین سال گذشته بود که مهدی طارمی در یک مسابقه سه پنالتی برای ریوآوه گرفت تا رسانه ‏های پرتغالی او را متخصص پنالتی گرفتن معرفی کنند و عده دیگری هم گفتند اگر طارمی سعی می‏کرد این پنالتی‏ها را در ایران بگیرد داور هرگز زیر بار نمی‏رفت چرا که ترفندهای طارمی به خوبی برای همه شناخته شده است.

دو هفته پیش هم سرمربی بنفیکا در یک نشست خبری از نسبت به شبیه‏ سازی بازیکنان پرتغال برای فریب داور و گرفتن خطا و پنالتی به شدت انتقاد کرد و در حالی که حرکتی شبیه به سرنگونی بازیکنان را انجام می‌داد، از آنها خواست دست از چنین «مزخرفاتی» بردارند.

می‏ گویند مهدی طارمی یکی از بازیکنانی است که به صورت غیرمستقیم خطاب این صحبت‏ ها قرار گرفته است.

طارمی خوب پنالتی می‏ گیرد، چه زمانی که در پرسپولیس بود و چه زمانی که ریوآوه بازی می کرد و چه حالا که ستاره تیم پورتوی پرتغال است.

اما واقعا مهدی طارمی شیرجه می‏زند تا پنالتی بگیرد یا اینکه واقعا مدافعان حریف از ترس او را سرنگون می‏ کنند؟ نشریه آبولا در گزارشی پیش از دیدار پورتو با یوونتوس به این اشاره کرد که می توان به پنالتی گرفتن طارمی امید داشت. باز جای شکرش باقی است که طارمی پنالتی نگرفت اما به جایش یک گل زیبا زد تا فعلا این اتهام را از خود دور کند اما....

طارمی خوب پنالتی می‏گیرد، چه زمانی که در پرسپولیس بود و چه زمانی که ریوآوه بازی می کرد و چه حالا که ستاره تیم پورتوی پرتغال است.

فیزیکی و غیرفیزیکی

طارمی بازیکنی فیزیکی به شمار نمی‏رود و به همین دلیل به سرعت تحت تاثیر جنگ‏ های تن به تن قرار می‏ گیرد. یکی از ضعف‏ های فنی او این است که معمولا در جنگ ‏های تن به تن با بازیکن حریف کم می‏آورد و توپ را واگذار می‏کند مگر اینکه بخواهد با حرکاتی تکنیکی کارش را پیش ببرد.

این ویژگی مشخص می‏کند که چرا طارمی در محوطه جریمه و هنگام برخورد با بازیکنان حریف به سرعت زمین می‏ خورد. بخش عمده‏ای از این ماجرا به این دلیل است که او آسیب‏ پذیر است و نمی تواند تعادل خود را حفظ کند. بنابراین در اینجا مسائلی همچون تمارض و دایو زدن بی‏ معنی به نظر می‏رسد.

اما در طرف دیگر ماجرا یادآوری این موضوع قرار دارد که او نخستین بازیکنی به شمار نمی ‏رود که ضعف فیزیکی دارد. بسیاری از بازیکنان در جهان فوتبال با وجود اینکه ستاره هستند اما به دلیل اینکه اصولا بازیکنی فیزیکی به شمار نمی‏ روند در نبردهای تن به تن به شدت کم می ‏آورند. پس چرا آنها مدام زمین نمی‏ خورند؟!

تمارض نیست، هست؟

یک پنالتی در شرایط خاصی گرفته می شود. بازیکنی بر روی حریف خود خطا کرده و داور نیز اعلام پنالتی می‏کند. پنالتی گرفتن پیچیدگی‏ های بسیار زیادی دارد. گاه یک بازیکن واقعا با خطای مستقیم مواجه می‏ شود اما نحوه زمین خوردن او به گونه ‏ای است که انگار تمارض می‏کند و به همین دلیل به سود تیمش پنالتی که اعلام نمی‏ شود هیچ، کارت زرد هم به دلیل تمارض می‏گیرد.

در سوی دیگر هیچ تماس فیزیکی و اصلا هیچ خطایی روی یک بازیکن نشده اما او آنچنان با پیچ و تاب دادن بدنش در محوطه جریمه و صحنه‏ سازی شگفت‏ انگیز داور را فریب می ‏دهد که هیچ چاره ‏ای جز اعلام پنالتی نمی‏ ماند.

در دنیای فوتبال به این دست از بازیکنان «دایور» می‏ گویند. دایور به معنای «شیرجه رونده» است. از دایورهای بزرگ دنیای فوتبال می‏ توان به نانی، لوئیس سوارز، مارسلو و حتی نیمار اشاره کرد.

در دنیای فوتبال به این دست از بازیکنان «دایور» می‏ گویند. دایور به معنای «شیرجه رونده» است. از دایورهای بزرگ دنیای فوتبال می‏ توان به نانی، لوئیس سوارز، مارسلو و حتی نیمار اشاره کرد.

بخواهیم یا نخواهیم مهدی طارمی هم با اتهام دایو روبرو است. او که اکنون خوب برای تیمش گل می ‏زند خوب هم پنالتی می‏ گیرد تا صدای پرتغالی ‏ها هم کم‏ کم دربیاید. برخی بر این باورند داوران پرتغالی تا حدی پنالتی‏ های طارمی را اعلام می‏ کنند و بعد از مدتی دست او «رو» می‏ شود. بی انصافی است که طارمی را یک دایور بنامیم. بررسی برخی از پنالتی‏ ها نشان می‏ دهد که خطاهای صد در صد عمدی برای متوقف کردن او صورت گرفته است اما به هر حال او همواره با اتهام تمارض و دایو برای فریب داور روبرو است.

234187