رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان تویسرکان:

منبت روستای اشترمل ثبت ملی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تویسرکان از ثبت ملی منبت روستای اشترمل در بین ۳۷ هزار روستا خبر داد.
تصویر منبت روستای اشترمل ثبت ملی شد

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، شهرستان تویسرکان ۲۵۰ اثر تاریخی دارد که تاکنون ۶۴ اثر آن ثبت ملی شده است. تویسرکان یکی از شهر‌های استان همدان است که در جنوب کوه الوند و شهر همدان واقع شده‌است. این شهر از شمال به دره مرادبیگ، از شمال غرب به شهرستان اسدآباد، شرق به شهرستان ملایر، از جنوب به شهرستان نهاوند، و از غرب به شهرستان کنگاور در استان کرمانشاه محدود می‌شود. این شهر به خاطر تعدد و بزرگی درخت‌های گردویش بسیار معروف است.

اسحاق ترکاشوند رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تویسرکان در گفتگو با سایت خبری پرسون گفت: روستای اشترمل با برخورداری از ۵۲۰ کارگاه تولیدی صنایع مبل منبت در زمینه تولید منبت طرح «گلریز» ، به عنوان نخستین روستا در بین ۳۷ هزار روستا با "طرح منحصر به فرد منبت گلریز" ثبت ملی شد.

وی افزود: شهرستان تویسرکان با برخورداری از ۴ هزار و ۵۰۰ کارگاه تولید صنایع مبل منبت و نزدیک به ۸ هزار فعال در این بخش یکی از قدیمی‌ترین و مهمترین شهرستان‌ها در تولید مبل منبت کشور است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تویسرکان بیان کرد: در روستای اشترمل ۴۵۰ کارگاه تولید منبت گلریز با شعار «هر خانه، یک کارگاه» وجود دارد و طرح و نقشی زیبا و منحصر به فرد توسط هنر زنان و مردان این روستا بر روی چوب نقش می‌بندد و در هر خانه یک کارگاه فعالیت دارد.
ترکاشوند با اشاره به اینکه تویسرکان پیش از این نیز نشان جغرافیایی مبل منبت و شهر ملی منبت گلریز را از سوی وزارت میراث فرهنگی به خود اختصاص داده بود، تصریح کرد: اکنون با معرفی اشترمل به عنوان روستای ملی منبت گلریز، گام بلندی برای ثبت جهانی صنایع مبل منبت گلریز این روستا برداشته شد.
وی خاطرنشان کرد: دریافت چنین عناوینی در کنار ارتقاء سطح کمی و کیفی فعالیت‌های تخصصی مرکز مبل منبت روستای اشترمل می‌تواند منشأ ایجاد تحولات اقتصادی بهتری در شهرستان تویسرکان باشد.
ترکاشوند بیان کرد: دریافت نشان ویژه تجاری (برندسازی) و همچنین ایجاد زنجیره کامل تولید صنایع مبل منبت از طرح کلاف خام تا رویه کوبی و رنگ کاری، دو راهکار اثربخش در حوزه گسترش بازار‌های فروش محصولات مبل منبت شهرستان تویسرکان به حساب می آید.

منیژه فرهانپور _ استان همدان

234039

مطالب مرتبط