حمید فدایی:

۴هزار جلد کتاب در کتابخانه میراث جهانی تخت جمشید در دسترس است

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از وجود و در دسترس بودن ۴ هزار جلد کتاب و مجله در حوزه‌های باستان‌شناسی، تاریخ، حفاظت، مرمت، هنر و معماری با تمرکز بر دوره‌های هخامنشیان، ساسانی و اسلامی، در کتابخانه تخصصی میراث جهانی تخت جمشید، خبر داد.

تصویر ۴هزار جلد کتاب در کتابخانه میراث جهانی تخت جمشید در دسترس است

به گزارش سایت خبری پرسون به‌نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، حمید فدایی امروز ۳ اسفندماه ۱۳۹۹ با اشاره به بروزرسانی کتابخانه تخت جمشید با ۱۸۰ جلد کتاب جدید اظهار کرد:‌ ثبت و نگهداری اسناد اداری، اقتصادی و تاریخی از ویژگی‌های تمدن‌های پیشین بوده است و مجموع این آثار در بایگانی‌های دولتی خزانه اسناد یا به ‌اصطلاح امروز آرشیو به وجود می‌آمده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید درباره اسناد کشف‌شده تخت جمشید بیان کرد: با کشف ۷۵۰ لوح گلین به خط و زبان عیلامی در خزانه تخت جمشید و بیش از ۳۰ هزار لوح گلین دیگر به همان خط و زبان از دیوان‌سرای تخت جمشید در شمال شرقی بارو، اطلاعات باارزشی از خزانه اسناد تخت جمشید به‌دست‌آمده و وضعیت اقتصادی، اداری، کارگری و هنری هخامنشی بسیار روشن‌ شده است.

او افزود: در دوره بعد، اسناد ایرانی خبر از سوختن خزانه اسناد پایتخت هخامنشیان در فارس، شهر پارسه که امروز به نام تخت جمشید شناخته می‌شود، به دست اسکندر مقدونی می‌دهد.

فدایی با اشاره به فعالیت‌های کتابخانه تخصصی تخت جمشید بیان کرد: در حال حاضر و پس از گذشت بیش از ۲۵۰۰ سال، کتابخانه‌ای در تخت جمشید در حال فعالیت است که از بهترین کتابخانه‌های تخصصی درزمینه‌ی تاریخ ایران باستان به‌ویژه دوره هخامنشی و ساسانی به شمار می‌رود.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ابراز کرد: کتابخانه تخت جمشید قریب به هفتادسال عمر دارد و بزرگانی همچون زنده‌یاد علی سامی و دکتر علیرضا شاپور شهبازی از پایه‌گذاران و گردآورندگان اصلی منابع تخصصی این کتابخانه بوده‌اند.

مهرناز بردبار، مسئول کتابخانه تخصصی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیز با اشاره به اهداف تشکیل این کتابخانه‌ها در کشور، عنوان کرد: کتابخانه‌های تخصصی پایگاه‌های میراث جهانی کشور باهدف حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های علمی، پژوهش‌ها، فعالیت‌های تحقیقاتی و مدیریتی و کمک به افزایش سطح دانش کارشناسان و محققان و افزایش کارایی مدیران این پایگاه‌ها و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند.

او افزود: عمده استفاده‌کنندگان این کتابخانه‌ها، کارمندان، کارشناسان، پژوهشگران و محققان این پایگاه‌ها و استادان، دانشجویان و پژوهشگران داخلی و خارجی خارج از پایگاه‌ها هستند که به‌گونه‌ای که در حوزه‌های مرتبط با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

بردبار ادامه داد: با در نظر گرفتن این نکته که کتابخانه‌های تخصصی‌پژوهشی از پردازشگاه‌های عمده و اصلی اطلاعات در سازمان‌ها به شمار می‌روند و به‌واسطه رسالتی که بر دوش دارند تلاش می‌کنند تا نقشی ارزنده در پویایی نهادها و سازمان‌های مربوطه ایفا کنند و با توجه به اهمیت و جایگاه میراث‌فرهنگی در ایران، کتابخانه‌های تخصصی این وزارتخانه بیش از هر زمان دیگری نیازمند فراهم‌آوری، پردازش، ارائه و اشاعه اطلاعات لازم به پژوهشگران و مراجعه‌کنندگان است.

این کارشناس مسئول درباره ارائه خدمات این کتابخانه، توضیح داد: در سال ۱۳۹۹ نیز همچون سال‌های قبل روند تأمین منابع تخصصی مورد نیاز پژوهشگران در دستور کار این پایگاه قرار گرفته است که از ابتدای سال جاری و باوجود همه‌گیری کرونا بیش از ۱۸۰ جلد کتاب تخصصی از طریق صفحات خرید آنلاین ناشران مربوط و از طریق نمایشگاه مجازی بین‌المللی کتاب تهران خریداری و در آرشیو کتابخانه قرار داده شد.

او افزود: هم‌اکنون روند ثبت، فهرست‌نویسی، طبقه‌بندی و ورود اطلاعات کتاب‌شناسی این کتاب‌ها در جریان است.

233954