پرسون بررسی کرد؛

اختلافات خانوادگی و ممنوع الخروجی زنان ورزشکار

ممنوع الخروجی زنان ورزشکار به دلیل اختلافات خانوادگی توسط همسرانشان زحمات چندین ساله این افراد را نابود می کند و منابع عمومی کشور که صرف این گروه شده است را هدر می دهد.
تصویر اختلافات خانوادگی و ممنوع الخروجی زنان ورزشکار

به گزارش سایت خبری پرسون، در چند روز گذشته خبر ممنوع الخروجی سمیرا زرگری، سرمربی تیم ملی اسکی آلپاین خبرساز شد و باعث تاسف بسیاری از هموطنان شد. زرگری به واسطه اقدام همسرش نتوانست تیم ملی را در مسابقات قهرمانی جهان در ایتالیا همراهی کند.
این اولین بار نیست که ممنوع الخروجی زنان ورزشکار ایرانی توسط همسرانشان مانع از حضور آنان در رقابت های بین المللی می شود. پیش از این نیلوفر اردلان، کاپیتان تیم ملی فوتسال و زهرا نعمتی، قهرمان تیراندازی معلولان نیز چنین تجربه ای داشته اند.


سرمربی تیم ملی اسکی آلپاین با تائید این موضوع خواستار حمایت مسئولان شده و نوشته است:
" روزها، ماه‌ها و سال‌هاست که شغل من از طرف شوهرم مسخره می‌شود. شوهری که آمریکا به دنیا آمده و در ایران هم بزرگ نشده است. دلایل دیگر ممنوع الخروجی را هم خواهم گفت. فقط به حمایت مسئولان محترم نیاز دارم چون سال‌هاست برای پرچم کشورم زحمت کشیده‌ام و عاشق کشورم هستم."


اختلافات خانوادگی مانع حضور در رقابت های بین المللی شد
همچنین یوسف اتفاق، همسر خانم زرگری نیز علت ممنوع الخروجی همسر خود را رفتار نادرست و گفتار ناشایست ایشان با خود دانسته است. مانند نمونه های قبلی اختلافات خانوادگی باعث ممنوع الخروجی سمیرا زرگری شده است.


چرا دادستان اقدام موثری انجام نداد؟
گفته می شود در چنین موضوعاتی دادستان هر شهرستان اجازه این را دارد که در مواقع ضروری اجازه خروج از کشور را صادر کند. اما در مشکل پیش آمده برای سرمربی تیم ملی اسکی دادستانی اقدامی انجام نداده است.

ضعف قوانین یا قانون کشور؟
طبق قوانین کشور قانونگذار این حقوق را به مردان در قبال حقوق طبیعی زنان داده است. زنان و دخترانی که سال ها در این عرصه فعالیت کرده اند زمانی که می خواهند نتیجه زحمات خود را ببینند و افتخاری برای کشور باشند با چنین مسائلی مواجه می شوند. بنابراین لازم است مسئولان و قانون گذاران فکری به حال این قانون کنند. چرا که به جز زحمات شخصی یک فرد، ورزشکاران سال ها ازمنابع عمومی و بیت المال برای آموزش بهره می گیرند.


لزوم حمایت از حقوق زنان
وقتی حق طبیعی یک زن به این راحتی سلب می شود. سرخوردگی زنان ورزشکار قابل پیش بینی است. برای بدیهی ترین حقوق انسانی با توجه به حساسیت بیشتر این موضوع برای ورزشکاران باید این موضوع توسط حامیان حقوق زنان بیان و تکرار شود تا به یک راه حل قابل قبولی برسیم و شاهد تکرار این مسائل نباشیم.


تاثیر این موضوعات در جامعه زنان ورزشکار
تبعات روانی انتشار این گونه خبرها را نیز باید درنظر گرفت. سخت گیری و یا پرهیز از ازدواج میان ورزشکاران زن می تواند از آثار نامطلوب تکرار این چرخه باشد. همچنین ممکن است زنان و دختران ورزشکار برای عدم تجربه چنین مسائلی به فکر مهاجرت و حضور در یک کشور دیگر باشند.

233866