در آستانه ضرب‌الاجل ایران برای توقف اجرای پروتکل الحاقی؛

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران می‌آید

سه روز مانده به ضرب‌الاجل ایران برای توقف اجرای پروتکل الحاقی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز به تهران می‌آید.
تصویر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران می‌آید

به گزارش سایت خبری پرسون، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بنا به درخواست خودش امروز (شنبه) به تهران می‌آید.

وی گفته که با مقامات ارشد ایران درباره پیدا کردن راه حلی برای تداوم فعالیت‌های آژانس اتمی در ایران گفتگو خواهد کرد.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، تهران از سوم اسفند اگر تحریم‌های آمریکا به طور عینی و ملموس لغو نشود، اجرای مفاد پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد.

کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران پیش از این اعلام کرده بود که هدف از سفر گروسی، انجام گفتگو‌های فنی با سازمان انرژی اتمی ایران است.

وی افزود: این سفر در ارتباط با چگونگی اجرای مفادِ نامه ۲۷ بهمن ماه ایران به آژانس در راستای اجرای ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و به درخواست مدیرکل آژانس انجام می‌شود. مهمترین محور‌های این گفتگو‌ها حول موضوعات فنی و ترتیبات اجرایی توقف نظارت‌های فراتر از پادمان و پروتکل الحاقی و اقدامات داوطلبانه فراپادمانی و نحوه ادامه همکاری‌های دو طرف خواهد بود.

در راستای اجرای این قانون، سازمان انرژی اتمی ایران اقدامات متعددی را در برنامه کار خود قرار داده است. از جمله این اقدامات توقف نظارت‌های فرا پادمانی دوماه پس از لازم‌الاجرا شدن قانون در صورت عدم اجرای تعهدات طرف‌های مقابل در برجام است که موعد آن پنجم اسفند ماه (بیست و سوم فوریه) می‌باشد. به منظور اجرای این بخش از قانون در وهله نخست، نامه‌ای در تاریخ بیست و هفتم بهمن ماه تسلیم آژانس شد.

233739