بازار سرمایه در هفته ای که گذشت

مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت را اینجا بخوانید.

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر محمدعلی دهقان ‌دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه همواره دانش و نوآوری در بازار سرمایه بسیار مورد توجه بوده و در واقع پیش‌برنده آن است، گفت: برای پیشبرد فعالیت‌هایی که در حوزه علم و فناوری انجام می‌شود و به توسعه اقتصادی منجر می‌شود، به تامین مالی نیاز داریم. وی افزود: بازار سرمایه آمادگی دارد در کنار معاونت علمی و فناوری به تامین مالی فعالیت‌های نوآورانه و دانش‌بنیان کمک کند و در این مسیر از ابزارهای نوآورانه مختلفی همچون تامین مالی جمعی استفاده می کند.

بازارسرمایه ایران تاریخ ساز می‌شود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از بازیگران و سرمایه گذاران خارجی برای حضور و مشارکت فعال در بازار سرمایه ایران دعوت کرد. دکتر محمد علی دهقان دهنوی در کنفرانس بین‌المللی تأمین مالی که با "رویکرد علمی برای رویارویی با مسائل اقتصادی" برگزار شد، گفت: بازار سرمایه ایران در حال حاضر قدرتی است که در سطح ملی و بین المللی باید شناخته شود و ما به عنوان میزبان اعلام می کنیم که هر کاری لازم باشد برای بین المللی شدن این بازار انجام می دهیم.

شاخص صکوک Sindex) ) گامی به سمت ارزیابی دقیقتر عملکرد اوراق مالی

هامونی در اشاره به اهداف شاخص صکوک فرابورس ایران (Sindex) گفت: امکان ایجاد صندوق‌های مبتنی بر شاخص، انجام تحقیقات علمی و دانشگاهی، ساده‌کردن تحلیل برای سرمایه‌گذاران خرد جهت تصمیم در مورد سرمایه‌گذاری در بازار بدهی و دقیق‌تر کردن ارزشگذاری‌ها به کمک تعیین معیاری برای نرخ بازده بدون ریسک برخی از این موارد هستند. مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه این شاخص، معیاری برای نمایش بازدهی و ریسک بازار اوراق بدهی در فرابورس ایران است، گفت: شاخص صکوک فرابورس ایران علاوه بر اینکه امکان مقایسه بازارهای مالی مختلف را فراهم می‌کند، با ارائه‌ داده از روند کلی بازار بدهی به تحلیل‌ سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران کمک می‌کند؛ همچنین ایجاد زیرساخت جهت تولید ابزارهای پوشش ریسک در بازار بدهی مانند آتی شاخص و اختیار خرید و فروش شاخص از دیگر مزیت‌های این شاخص است.

مجوز خرید سهام عدالت توسط هلدینگ‌های بزرگ عملیاتی می‌شود

مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی از ابلاغ مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر مجوز خرید سهام عدالت توسط نهادها و هلدینگ‌های بزرگ خبر داد و گفت: این مصوبه به زودی عملیاتی می‌شود. حسین فهیمی درباره تغییر ساز و کار فروش سهام عدالت در بازار سرمایه و خرید سهام توسط شرکت‌های بزرگ گفت: تا به حال صندوق تثبیت بازار و صندوق توسعه این امکان را داشتند که عرضه‌های مربوط به سهام عدالت را خریداری کنند، بر اساس تصمیمی که اخیرا شورای عالی بورس اتخاذ کرد، دیگر نهادها هم می‌توانند به صورت بلوکی و عمده خریدار سهام عدالت باشند.

رشد تامین مالی از بازارسرمایه به رغم تحریم‌ها

عضو سابق شورای عالی بورس در خصوص صندوق‌ها بیان کرد: در حوزه صندوق‌ها به رغم کوچک بودن ارقام، صندوق‌هایی که صندوق پروژه بودند یا برای تولید و خرید شرکت‌ها پول جمع آوری می‌کردند، موجب افزایش اشتغال شدند و همین امر باعث شد که تعدادشان بیشتر و تنوع صندوق‌ها نیز افزایش یابد. حسین عبده تبریزی در آغاز کنفرانس بین المللی تامین مالی با اشاره به دستاوردهای ارزشمند بازارسرمایه در حوزه تامین مالی، گفت: بازار سرمایه ایران در بیست سال گذشته با وجود تحریم ها و محدودیت‌ها پیشرفت ویژه‌ای داشته است. در دو سال اخیر حضور گسترده مردم در بازار سرمایه موجب افزایش ضریب نفوذ بازار شده است، هرچند که حضور انبوه مردم در بازار دشواری‌ها و کاستی‌هایی نیز به همراه داشته است. بورس در زمینه تامین مالی دستاوردهای خوبی داشته است، به طور مثال بازار بدهی بسیار گسترش پیدا کرده است.

رشد ابزارهای نوآورانه در بستر بازارسرمایه / آینده روشن سرمایه‌گذاری جسورانه

به گفته معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه در کشور، حوزه بسیار بکر و دست نخورده‌ای است که آینده فوق العاده‌ای برای افرادی که صندوق‌های جسورانه تشکیل می‌دهند، رقم خواهد زد. سورنا ستاری در آیین رونمایی از بازار تامین مالی جمعی و شاخص صکوک فرابورس ایران که با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل فرابورس ایران و جمعی از مدیران ارشد بازار سرمایه برگزار شد، گفت: اکوسیستم بزرگی از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ در کشور وجود دارد که مجموعه‌ای از جوانان نخبه و تحصیلکرده آنان را هدایت می‌کنند. این شرکت‌ها به شیوه سنتی و قدیمی و بر پایه دریافت وام از سیستم بانکی امکان تامین مالی ندارند و برای بزرگتر شدن نقش این شرکت‌ها در اقتصاد باید از ظرفیت‌های بازار سرمایه بهره برد.

عرضه صکوک مرابحه ۱۰۰۰ میلیارد ریالی نفت پارس

به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صکوک مرابحه شرکت نفت پارس (سهامی عام) به مبلغ یک هزار میلیارد ریال از طریق شرکت بورس اوراق بهادار تهران طی روزهای آتی در نماد صنفت۳۱۱ عرضه عمومی می شود. غلامرضا ابوترابی اظهار داشت: صکوک مرابحه شرکت نفت پارس به ارزش یک هزار میلیارد ریال جهت تامین لوبکات (ماده اولیه اصلی در تولید روانکارها)، از طریق شرکت بورس اوراق بهادار تهران عرضه می شود.

آغاز فرآیند اعمال و تسویه اختیار فروش تبعی سررسید بهمن و اسفند 99

مدیر تسویه اوراق بهادار سپرده گذاری مرکزی، از آغاز فرآیند اعمال و تسویه اختیار فروش تبعی برای سررسید بهمن و اسفند ۹۹ خبر داد. هادی علی پور با بیان این که تسویه به دو روش نقدی و فیزیکی صورت می پذیرد، اظهار داشت : در تسویه فیزیکی، سهم پایه به قیمت اعمال از دارنده اوراق اختیار فروش تبعی توسط عرضه کننده خریداری می شود اما در تسویه نقدی، ما به التفاوت قیمت اعمال و قیمت مبنای دارایی پایه در سررسید به صورت نقدی در صورت توافق طرفین به دارنده اوراق اختیار فروش تبعی پرداخت می شود.

ضریب نفوذ بازارسرمایه افزایش یافت / عوامل موثر بر روند بازار کدامند؟

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه به تحلیل بازار در چند روز اخیر پرداخت و اظهار کرد: با تغییراتی که از هفته پیش در مدیریت بازار سرمایه رخ داد و پیگیری‌هایی که در تغییرات ریزساختارها انجام شد، با تغییر در دامنه نوسان به معنی افزایش نامتقارن دامنه نوسان روبه رو بودیم. این تصمیم اثر مثبتی بر حرکت بازارسرمایه به سمت مثبت داشت. عظیم ثابت تاکید کرد: بازار به سمت تعادل در حرکت است و با افت خاصی مواجه نخواهیم بود؛ همچنین به نظر می‌رسد با توجه به این که بازارهای رقیب در حال حاضر جذابیت چندانی ندارند، بخشی از منابع بتواند به سمت بازارسرمایه حرکت کند، به خصوص اگر نرخ سود بانکی به طوری مدیریت شود که انگیزه در بازارسرمایه برای سرمایه‌گذاران بیشتر شود.

چه عواملی بر نوسانات اخیر بازارسرمایه سایه افکند / پیش‌بینی آینده بازار

مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد با اشاره به عوامل موثر بر نوسانات اخیر بازارسرمایه، گفت: اقتصاد کشور در شرایطی به‌ سر می‌برد که ابهامات و چالش‌های بسیاری پیش‌ روی فعالان آن قرار دارد. مشخص‌نبودن نرخ برابری دلار در آینده، کسری بودجه، قیمت‌گذاری محصولات مختلف، همچنین قابل پیش‌بینی نبودن برنامه اقتصادی دولت برای سال آینده (با توجه به اینکه از عمر دولت هم چند ماهی بیشتر نمانده است) تنها برخی از این موارد هستند. مجتبی شهبازی افزود: اگر به این فضای پرابهام، چالش‌های سیاسی مختلف بین‌المللی پیش‌روی ایران را نیز اضافه کنید، می‌توان درک کرد که چرا بازار سرمایه با این نوسانات و هیجانات شدید روبه‌رو شده است.

نقد شوندگی؛ شاخص اصلی برای سهامداری حرفه‌ای

بهروز خدارحمی با حضور در شبکه خبر گفت: سهامداران جدید باید بدانند نوسان قیمت پدیده‌ بدی نیست، بلکه آنچه بد است نقد شوندگی پایین یک سهم است و به عبارت دیگر میزان نقد شوندگی یک سهم، شاخص اصلی برای سهامداران حرفه‌ای است. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به حساس بودن بازار سرمایه به اخبار گفت: مسئولان مربوط از گفتن حرف‌های نسنجیده بپرهیزند تا شاهد ایجاد جو هیجانی در بورس نباشیم. همچنین دولت هم لازم است برنامه خود را در یکی دو سال آینده اعلام کند تا آرامش بر بازار سرمایه حاکم شود.

بازار سرمایه آماده ورود به فاز صعودی

رئیس هیات مدیره سبدگردان آسمان معتقد است که رویکرد سازمان بورس بزرگ تر کردن دامنه نوسان است، به شرطی که رفتارهای هیجانی کنترل شود. محمد اقبال نیا با اشاره به مصوبه جدید شورای عالی بورس مبنی بر اجرای دامنه نوسان نامتقارن بیان کرد: بازار سهام به اعلام این مصوبه واکنش مثبت نشان داد و این پیام را به سهامداران مخابره کرد که دیگر نمی توانند به امید ریزش بیشتر قیمت ها سهم خود را بفروشند تا در قیمت پایین تر دوباره خرید کنند، چراکه دیگر امکان چنین جایگزینی وجود ندارد و ممکن است حتی با ۶ درصد بالاتر مجبور به خرید همان سهم شوند.

سمت و سوی آینده بازار سرمایه

مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر در پاسخ به آیا تغییر دامنه نوسان منجر به متعادل سازی بازار سرمایه در کوتاه مدت و همچنین رشد و رونق این بازار در میان مدت و بلند مدت خواهد شد؟، گفت: تغییر دامنه نوسان از چند منظر قابل بررسی است: این تغییر در وهله اول، منجر به اعتماد سازی مجدد می شود و بی اعتمادی ها را کمرنگ می کند . از طرفی سرعت و شیب ریزش را کند کرده و ترمزی برای ریزش بازار خواهد بود و به لحاظ روانی اثر مثبتی بر بازار خواهد گذاشت. محمدابراهیم سماوی افزود: همچنین این موضوع، تلنگری به سرمایه گذاران است که بازار در حالت حباب منفی قرار دارد و قیمت بسیاری از سهم ها در حال حاضر پایین تر از ارزش ذاتی آنها است .

اصلاح بودجه به نفع بازارسرمایه است/ بازار امروز حرکت اصلاحی داشت

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری بیمه سلامت به اصلاح روز دوشنبه 27 بهمن بازارسرمایه گفت: نباید توقع داشته باشیم که بازار هر روز صعودی باشد، زیرا ذات بازارسرمایه همراه با نوسان است. به گفته مهدی دلبری، اگر با دید یک سال آتی به تحلیل سهام بپردازیم، گزینه‌های مناسب زیادی برای سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه وجود دارد؛ به طوریکه در نگاه حداقلی حتی به اندازه تورم می‌توان در این بازار سود کسب کرد، در این شرایط رفع برخی ابهامات در بودجه به رشد حداکثری در این بازار منتهی می شود.

ابلاغ افزایش ضریب اعتباری به ۶۰ درصد قیمت پایانی

سازمان بورس و اوراق بهادار، مصوبه کمیته پایش ریسک بازار درباره افزایش ضریب اعتباری به ۶۰ درصد را ابلاغ کرد. مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس، مصوبه کمیته پایش ریسک بازار درخصوص افزایش ضریب تعدیل سهام، حق تقدم سهام و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق های سرمایه گذاری در محاسبه حساب تضمین موضوع معاملات اعتباری اوراق بهادار را به شرکت‌های کارگزاری ابلاغ کرد.

..

233615