سه توصیه مهم به سرمایه گذاران رمزارز

قیمت رمزارز بیت‌کوین طی ده ماه گذشته از حدود ۴۰۰۰ دلار به نرخ فعلی ۴۸۰۰۰دلار رسیده است؛ چیزی حدود ۱۲برابر یا ۱۱۰۰درصد رشد.

سایت خبری پرسون - واقعیتی که به نظر می‌رسد غیرقابل انکار باشد این است که آینده دنیا با بلاکچین گره خورده است و بنابراین رمزارزها هم سهم بسیار بیشتری از آینده دنیا خواهند داشت.

رشد نرخ بیت‌کوین من را بیاد رشد نرخ سهام شرکت‌های اینترنتی که به «حباب دات کام» مشهور شد می‌اندازد. در آن زمان هم مردم به این دارایی‌ها هجوم بردند چون فکر می‌کردند «آینده دنیا» را تشکیل خواهند داد. و پیش‌بینی ایشان هم درست بود. اگر امروز به فهرست ثروتمندترین افراد دنیا دقت کنیم می‌بینیم که به واسطه همین شرکت‌ها (که افزایش نرخ آن‌ها در سال ۲۰۰۰ برچسب «حبابی» می‌خورد) بوده است: از جف بزوسِ آمازون گرفته تا بیل گیتس مایکروسافت!

تنها مشکلِ کار در سال ۲۰۰۰، این بود که مردم نمی‌دانستند که کدام شرکت می‌تواند برنده رقابت باشد. اما اگر کسی سبد متنوعی از این شرکت‌ها تشکیل می‌داد، می‌توانست با اطمینان بیشتری ادعا کند تعداد بیشتری از نجات یافتگان ده سال بعد در سبد او جای دارند.

دوباره برویم سراغ رمزارزها؛ اگر کسی در سال ۲۰۱۰ یک میلیون تومان بیت‌کوین بقیمت ۰.۰۸ سنت خریداری می‌کرد، با توجه به نرخ دلار ۱۰۰۰تومانی الان مالک ۱۲۵۰۰۰۰ عدد بیت‌کوین بود و ارزش ثروتش با بیت‌کوین ۴۸۰۰۰ دلاری مساوی با ۶۰ میلیارد دلار می‌شد.

به بیان دیگر، اگر کسی در سال ۲۰۱۰ (همان زمان که من در لابلای کتاب‌های اقتصاد می‌لولیدم و سودای جایزه نوبل اقتصاد را در سر می‌پروراندم)، فقط به اندازه یک میلیون تومان بیت کوین می‌خرید، الان ثروتش ۶۰میلیارد دلار بود. اگر دلار را ۲۵هزار تومان در نظر بگیریم می‌شود ۱۵۰۰هزار میلیارد تومان!

برای اینکه مقیاس بازدهی را لمس کنید شخصی را تصور کنید که ۱۰۰۰ میلیارد تومان پول دارد. چنین شخصی می‌تواند به راحتی گران‌ترین ماشین را داشته باشد و خانه‌ و ویلاهایی لاکچری داشته باشد و تا آخر عمر هم کار نکند! کسی که سال ۲۰۱۰یک میلیون تومان بیت کوین خریده بود الان به اندازه جمع ثروت ۱۵۰۰نفر این‌چنینی ثروت داشت!

حالا چه کنیم؟

با توجه به تشابه بالایی که حباب دات کام با رونق فعلی رمزارزها دارد، همچنان به نظر می‌رسد رمزارزهایی در آینده بازدهی بسیار چشمگیری خواهند داشت، اما پاسخ به این سوال که کدام رمزارز برنده رقابت خواهد بود کار بسیار سختی است. با این حال، شخصا این سه نکته را توصیه می‌کنم:

۱- نگاه شما به رمزارزها نباید به‌صورت باینری (وارد می‌شوم، وارد نمی‌شوم) باشد! بلکه حتما وارد بشوید و تنها به این فکر کنید که «چه میزان سرمایه وارد کنید» و «متنوع‌سازی سبد رمزارزها چگونه باشد».

۲- برای امنیت دارایی خود در دنیای غیرمتمرکز و وحشی بلاکچین وقت صرف کنید و سیستم طراحی کنید. (استفاده از سیستم‌های امن، کیف پول سخت‌افزاری و... )

۳- افق سرمایه‌گذاری خودتان را ۲۰ساله درنظر بگیرید!

بیت‌کوین می‌تواند حباب باشد یا نباشد، اما این مسئله ربطی به استراتژی سرمایه‌گذاری شما در رمزارزها ندارد.

نویسنده: مصطفی نصر اصفهانی_استاد دانشگاه

233448