گزیده بیانات رهبری در سالروز قیام مردم تبریز؛

در زمینه معیشت مردم عقب ماندگی داریم/ شکاف طبقاتی در شأن انقلاب نیست

مقام معظم رهبریبا بیان اینکه در زمینه معیشت مردم عقب ماندگی داریم گفتند: البته نسبت به قبل انقلاب وضعیت بهتری داریم اما آنچه امروز هستیم در شأن انقلاب نیست باید شکاف طبقاتی از بین برود و عدالت برقرار شود.

به گزارش سایت خبری پرسون، گزیده سخنان حضرت آیت الله خامنه‌ای در مراسم سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز در سال ۱۳۵۶ که از طریق ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی انجام شد به این شرح است :

به مردم عزیز تبریز و آذربایجان سلام و تهیت عرض میکنم و روز تاریخی و فراموش نشدنی ۲۹ بهمن که امسال متاسفانه اینگونه برگزار می شود را گرامی می دارم.

حلول ماه رجب را به همه شما عزیزان و عموم مردم تبریک عرض میکنم و امیدوارم از برکات معنوی این ماه همه بهره ببرند. در این ماه اجتماعات عبادی وجود ندارد، ولی در منازل از دعاهای رجب غفلت نشود.

حادثه۲۹ بهمن۵۶ حادثه پرافتخار و مهم و مایه افتخار مردم تبریز است، اما افتخارات تبریز به امثال این کار جهادی محدود نمی شود و دامنه افتخارات این شهر گسترده تر است. در علم، هنر و سیاست منطقه آذربایجان و تبریز نخبه پرور است.مرحوم شهریار یک نمونه شاعر تبریز است ولی نمونه های زیادی وجود دارند.

آذربایجان، منطقه جریان سازی در تحولات سیاسی و تاریخی بوده است. از دوره فتوای تحریم تنباکو مرحوم شیرازی و در مشروطه همینطور بوده، آذربایجان دژ استوار ایران در برابر تجاوز دشمنان بوده است. اگر مقاومت آذربایجان و تبریز نبود، تعرضات شوروی به داخل کشور کشیده می شد.

تبریز دو ویژگی هویتی ثابت داشته است، یکی دلبستگی عمیق به اسلام و دیگری غیرت شدید نسبت به ایران، تبریز در برابر تجزیه طلبی ایستاده است.

در سال۴۲ و از اوایل نهضت انقلاب، سه نفر از علمای تبریز دستگیر شدند. در ادامه هم شخصیت های برجسته ای در انقلاب نقش داشتند و نباید این تاریخ فراموش شود. بدون روایت درست از تاریخ آذربایجان، هر روایتی از ایران ناقص است.

امام (ره)پس از حادثه ۲۹بهمن۵۶ تبریز پیام دادند و سه خصوصیت درباره مردم آذربایجان ذکر کردند؛ شجاعت، غیرت و تدین .

مردم تبریز ابتکار چهلم گرفتن برای شهدای قم را ایجاد کردند.معتقدم اگر حرکت حماسی تبریزی ها نبود، ممکن بود حرکت خونین مردم قم در۱۹ دی به فراموشی سپرده شود .مردم تبریز حماسه مردم قم را زنده نگه داشتند .

در اول انقلاب مردم تبریز نقش خود را ایفا کردند و اجازه تجزیه ایران را ندادند، در فتنه۸۸ هم تبریزی ها یک روز زودتر از همه کشور وارد صحنه شدند و فتنه را خنثی کردند.

انقلاب از آغاز با دونی ابرقدرت ها مواجه شد و یک جبهه علیه انقلاب تشکیل شد؛ یعنی شوروی کنار آمریکا ایستاد. علت دشمنی این بود که نظام اسلامی هنجارهای نظام سلطه را رد کرده بود. اقصاد، سیستم و فرهنگ سلطه گر باید مسلط می بود و این یک هنجار جا افتاده بود. یک بخشی از دنیا دست شوروی و یک بخش دست آمریکا بود، اما انقلاب اسلامی این را رد کرد. همیشه آنها برای دشمنی بهانه جور می کردند حقوق بشر، توان موشکی و مسأله هسته ای همه بهانه است.

این ملت عزیز و پایدار ما نیاز دارند که هویت خود را مستحکم کنند و قدرت درونی خود را از یاد نبرند، این نیاز قطعی است. یک زیربنای فکری مستحکم به ملت هویت می دهد.

باید روز بروز و نوبه نو زیربنای فکری ادامه یابد و پاسخ مسائل روز را داشته باشد اما این زیربنای فکری کافی نیست و نباید خسته شد و ندانسته در نقشه دشمن وارد شد . باید فداکاری کرد مثل شهید سلیمانی، شهید باکری و سایر شهدا که جانشان را در دست گرفته و فداکاری کردند. ناامید شویم و تنبل نباشیم و به دشمن کمک نکنیم. البته ملت ایران خسته نشده اند. مردم در تشییع پیکر عجیب سردار سلیمانی و ۲۲ بهمن با ابتکار جدید وارد صحنه شدند.

اهمیت راهی که ملت تا امروز طی کرده است بسیار زیاد است. دستاوردهای انقلاب، عظیم و شگفت آور است. انقلاب توانست چهره ایران را از یک کشور عقب مانده علمی و طفیلی قدرت های بزرگ تبدیل کند به کشور آزاد، مستقل، آبرومند، عزیز و برخوردار از موفقیت های علمی در رشته های مهم.

انقلاب اسلامی ملت را از حالت خمودگی و دنباله رو، خارج کرده و به ملتی سربلند و هدف دار تبدیل کرده است. امروز ملت ما شاداب و سربلند است. امروز هزاران هسته جوان علمی در کشور وجود دارد.

انقلاب، حکومت ایران را به جمهوری تبدیل کرد و مردم خود انتخاب می کنند حالا ممکن است انتقادهای درستی کنند یا نه ولی قبل از انقلاب نظام حالت استبدادی داشت و مردم کاره ای نبودند.

انقلاب، نیروی دفاعی و نظامی کشور را تقویت کرد. هشت سال همه نیروهای قدرت های جهانی زیر اسم صدام با ایران جنگیدند و بعد از هشت سال هیچ غلطی نتوانستند بکنند. امروز وضع نیروهای نظامی ما به مراتب ده ها برابر جلوتر رفته و قدرت بزرگ منطقه ای است.

دشمن می بیند انقلاب توقف ندارد و هر روز جلوتر می رود . هرگز پنهان نکرده و نمی کنیم که در بخش هایی عقب ماندگی داریم که خود ما مسئولین مقصریم که باید جبران شود. هرجا انقلابی عمل کردیم، عقب ماندگی نداشتیم و هرجا غیرانقلابی عمل کردیم، عقب ماندگی ایجاد شد.

در زمینه معیشت مردم عقب ماندگی داریم البته نسبت به قبل انقلاب وضعیت بهتری داریم اما آنچه امروز هستیم در شأن انقلاب نیست باید شکاف طبقاتی از بین برود و عدالت برقرار شود.

قبل از انقلاب جمعیت کشور کمتر بود و درآمد نفتی بیشتری داشتیم اما الان تحریم هستیم و درآمد کمتری داریم. دشمن بر روی ناکامی های ما تکیه کرده و آنها را چند برابر می کند و عمدا پیشرفت های ما را کتمان می کند تا مردم را بدبین کند. برخی عناصر داخلی عمدتا از غفلت حرف های دشمن را تکرار می کنند.

ناکامی ها باید جبران شود. مردم نسبت به فساد و فاصله طبقاتی حساس هستند و این نشان می دهد که به آرمان‌های انقلاب پایبند هستند و لذا به فساد اعتراض می کنند. این گرایش مردم را باید تقویت کرد. باید با دستاوردهای خود، ناکامی ها را جبران کنیم. جوانان مبتکر و آماده به کار از دستاوردهای ما هستند که باید به کمک آنها ناکامی ها را رفع کرد.

انتخابات در کشور ما یک فرصت بسیار بزرگ است که نباید آن را از دست داد مخالفان جمهوری اسلامی نمی خواهند ملت از این امکان استفاده کند. شور انتخاباتی موجب پس زدن دشمن و ارتقای امنیت کشور می شود. هرچه اقبال مردم در انتخابات بیشتر باشد، اثراتش برای کشور و مردم بیشتر می شود.

دشمنان همواره نزدیک به انتخابات از دخالت و مهندسی می گویند تا مردم را دلسرد کنند. اگر حضور پرشور با انتخاب درست همراه شود که نیروی پرانگیزه انتخاب شود آینده کشور را تامین می کند. علاج دردهای مزمن کشور در پرشور بودن انتخابات و بعد انتخاب فرد اصلح است.

جمله ای درباره برجام بگویم. ما حرف و وعده خوب زیاد شنیده ایم که ضد آن عمل شده است. این دفعه فقط عمل ملاک است. این بار با وعده، جمهوری اسلامی قانع نخواهد بود.

233266