آخرین تحولات در منطقه خاورمیانه در یک نگاه؛

از جزئیات حمله راکتی به اربیل عراق تا نامه ایران به آژانس

جزئیات حمله راکتی به نیرو‌های آمریکایی در اربیل عراق، رایزنی وزرای خارجه آلمان و فرانسه درخصوص حفظ برجام، حمله راکتی مقاومت عراق به یک پایگاه نظامی ترکیه، نامه ایرانه به آژانس برای توقف اجرای اقدامات داوطلبانه و توقیف یک کشتی حامل سوخت یمنی از سوی عربستان، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

به گزارش سایت خبری پرسون، جزئیات حمله راکتی به نیرو‌های آمریکایی در اربیل عراق، رایزنی وزرای خارجه آلمان و فرانسه درخصوص حفظ برجام، حمله راکتی مقاومت عراق به یک پایگاه نظامی ترکیه، نامه ایرانه به آژانس برای توقف اجرای اقدامات داوطلبانه و توقیف یک کشتی حامل سوخت یمنی از سوی عربستان، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

جزئیات حمله راکتی به نیروهای آمریکایی در اربیل عراق

کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز» گزارش داد، گروه عراقی تازه تأسیس «سرایا اولیاء الدم» مسئولیت حمله راکتی به اربیل را بر عهده گرفته است.

در بیانیه منتشره از سوی این گروه ـ که در کانال صابرین‌نیوز قرار گرفته ـ آمده است:

«به توفیق الهی و دعای مردم ما، دقیقا در ساعت ۹:۱۵ شب پانزدهم فوریه، مردان شما در سرایا اولیاء الدم، عملیات موفقی را علیه اشغالگران آمریکایی در منطقه شمالی عزیز ما انجام دادند.»

این گروه توضیح داد: «ما به فاصله ۷ کیلومتری پایگاه اشغالگران (الحریر) در اربیل نزدیک شدیم و توانستیم ضربات مهلکی با ۲۴ راکت بزنیم که به دلیل ناتوانی سامانه ضد هوایی اشغالگران از رهگیری آنها، دقیقا به اهداف خود اصابت کردند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «این عملیات منجر به خسارات شدید به خودروها، انبارها و هواپیماهای اشغالگران و تعداد زیادی تلفات در میان عناصر اشغالگر شد. به مردم خود می‌گوییم خمپاره‌هایی که بیرون از پایگاه اشغالگران افتاد، راکت‌های آمریکایی بودند که تلاش داشتند موشک‌های ما را رهگیری کنند.»

این گروه تازه تأسیس عراقی وعده داد: «میثاق خود با مردم صبورمان را تجدید و خواست شما برای گرفتن انتقام سران شهید را اجابت می‌کنیم. اشغالگران آمریکایی در هیچ‌ جایی امنیت نخواهند داشت، حتی در کردستان عراق. به شما وعده عملیات دیگری را می‌دهیم.»

شامگاه دوشنبه بود که منابع خبری گزارش دادند، فرودگاه بین‌المللی اربیل و یک پایگاه آمریکا در این فرودگاه هدف حمله راکتی قرار گرفته است.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از منابع امنیتی گزارش داد، راکت‌ها یک پایگاه را که نیروهای تحت فرمان آمریکا در آن مستقر هستند، هدف قرار داده‌اند.

شبکه الجزیره به نقل از خبرنگار خود در عراق نوشت که آژیرهای خطر در کنسولگری آمریکا پس از هدف قرار گرفتن فرودگاه به صدا درآمده‌اند.

رایزنی وزرای خارجه آلمان و فرانسه درخصوص حفظ برجام

وزارت خارجه آلمان دوشنبه شب به وقت تهران از رایزنی وزیر خارجه آلمان با همتای فرانسوی خو درباره مسائل مختلف از جمله «برجام» و وضعیت کرونا در اروپا خبر داد.

وزارت خارجه آلمان در حساب توییتری خود نوشت که «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان با «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی خود درباره آخرین وضعیت «آلکسی ناوالنی» چهره غربگرای مخالف دولت روسیه، وضعیت کرونا در اروپا، حفظ برجام و گام‌های بعدی در فرآیند صلح خاورمیانه تلفنی گفت‌وگو کرد.

روز گذشته نیز «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس در تماس تلفنی با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود، درباره تقویت روابط دوجانبه و برنامه هسته‌ای ایران صحبت کرد.

۲۱ فوریه (سوم اسفند ماه) زمان اجرای بند ششم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و توقف نظارت‌های فراتر از پادمان، از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی خواهد بود و تاکنون تحولی در اجرای تعهدات طرف‌های برجامی و لغو تحریم‌ها مشاهده نشده است.

سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای ایران روز جمعه با صدور بیانیه مشترکی بار دیگر اتهام‌‎زنی به تهران در موضوع پایبندی به تعهدات توافق هسته‌ای برجام را تکرار کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز تصریح کرد، اگر تعهدات طرف‌های برجامی تا هفته اول اسفند انجام نشود، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی قطعا متوقف خواهد شد.

حمله راکتی مقاومت عراق به یک پایگاه نظامی ترکیه

گزارش های رسانه‌ای حاکی از حمله راکتی مقاومت عراق به یک پایگاه نظامی ترکیه است.

این در حالی است که صابرین نیوز اعلام کرد که گروه اصحاب کهف مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

صابرین نیوز به نقل از ابومرتجی اللامی از رهبران مقاومت اسلامی اصحاب کهف اعلام کرد: یگان موشکی مقاومت عراق امروز پیام روشنی به اشغالگران ترکیه ای ارسال کرد که مفادش این است: جایی برای اشغالگران در عراق وجود ندارد. ما قبلاً به وزارت دفاع ترکیه بارها درباره ضرورت خروج کامل از اراضی عراق و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق هشدار داده بودیم. عملیات با موفقیت و دقت کامل انجام شد و راکت ها به پایگاه های دشمن اصابت کردند و برادران سالم بازگشتند. موشک های ما توان رسیدن به اهداف دورتر را هم دارند.

نامه ایرانه به آژانس برای توقف اجرای اقدامات داوطلبانه

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین، اعلام کرد، نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ برابر با ۵ اسفندماه، تحویل مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.

غریب آبادی افزود: این اقدام در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام و به علت عدم پایبندی طرف‌های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم‌های غیرقانونی، صورت گرفته است. نماینده دائم کشورمان تصریح کرد: در این نامه از آژانس خواستیم تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست‌های ایران جهت توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به عمل آورد.

وی افزود: از این پس، همکاری‌های ایران و آژانس صرفا بر مبنای تعهدات پادمانی ادامه خواهد یافت تا زمانی که با لغو تحریم‌ها به صورت عملی و ملموس، زمینه برای بازگشت ایران به اجرای مجدد این اقدامات فراهم گردد.

توقیف یک کشتی حامل سوخت یمنی از سوی عربستان

وبگاه خبری «انصارالله یمن»، شامگاه دوشنبه،‌ گزارش داد که ائتلاف یک کشتی حامل گازوئیل برای یمن را توقیف کرده است.

بر اساس این گزارش، در این اقدام که امروز صورت گرفته، یک کشتی جدید حامل ۲۹۹۸۸ تن گازوئیل توقیف شده که با احتساب کشتی یادشده، تعداد کشتی‌های توقیف شده به ۱۴ کشتی حامل فرآورده‌های نفتی افزایش پیدا کرد.

وبگاه انصارالله یمن همچنین خاطرنشان کرد که تمام این کشتی‌ها برای ورود به یمن از سازمان ملل متحد مجوز دریافت کرده‌اند.

«عصام المتوکل» سخنگوی شرکت نفت یمن در این خصوص گفت که ائتلاف متجاوز آمریکایی-سعودی عمدا درد و رنج مردم یمن را تشدید می‌کند که اقدامات خصمانه و‌ ضد قوانین بین‌المللی و انسانی آنها کاملا بیانگر این موضوع است.

سخنگوی شرکت نفت یمن در ادامه همچنین ائتلاف سعودی و در رأس این ائتلاف آمریکا و همچنین سازمان ملل متحد را مسئول بدتر شدن اوضاع یمن دانست.

این گزارش در حالی منتشر شده است که روز جمعه هفته گذشته نیز المتوکل اعلام کرد که ائتلاف سعودی یک کشتی حامل گاز خانگی برای مردم این کشور را علی‌رغم داشتن مجوز از سازمان ملل دزیده است.

بنا بر اعلام پیشین شرکت نفت یمن، نیروهای متجاوز، در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۷۲ محموله سوخت این کشور را مورد حمله قرار دادند و آن را به زور توقیف کردند؛ آن هم در حالی که تمام این محموله‌ها مجوز بازرسی بین‌المللی دریافت کرده‌ بودند.

این اقدامات ائتلاف سعودی باعث شد که طی سال گذشته میلادی، تنها مقادیر ناچیزی از فرآورده‌ای نفتی وارد یمن شود و ۱۰ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور خسارت وارد شود.

233103