معاون امور عمرانی استانداری فارس عنوان کرد:

اجرایی شدن طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) نیازمند اجماع

معاون امور عمرانی استانداری فارس در خصوص زمان‌بندی اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) با عنوان اینکه زمان اجرا بر مبنای طرحی است که تهیه می‌شود گفت: برای عملیاتی کردن آن باید ابتدا چشم‌انداز طرح تدوین شود و فعلا بحث بر روی اجماع طرح است و زمانی که به اجماع رسید، به مرحله اجرا هم خواهد رسید.

به گزارش سایت خبری پرسون از فارس، به نقل از استانداری فارس، محمود رضایی کوچی با اشاره به آخرین وضعیت طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) گفت: برای این کار یک طرح ۵۶ هکتاری وجود دارد که شامل حرم‌های مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) و فضای میان این حرم‌هاست.

رضایی با بیان اینکه متولی بررسی نهایی این طرح شورای عالی شهرسازی و معماری است، افزود: این شورا متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مختلف اعم از وزارت راه و شهرسازی، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، جهاد کشاورزی و غیره است.

رضایی با یادآوری اینکه شورای عالی شهرسازی و معماری سال‌ها پیش مشاوری برای این طرح در اختیار گرفت، گفت: طرحی که مشاوره ارائه داده است، در چندین جلسه کمیته فنی استان و شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح شده است اما تفاوت دیدگاهی میان حرمین شریفین حضرت شاهچراغ(ع) و حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) با میراث فرهنگی وجود دارد.

معاون امور عمرانی استانداری فارس با تأکید بر اینکه شورای عالی شهرسازی که این طرح را مدیریت می‌کند، تلاش دارد تا دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کند، گفت: دیدگاه دو آستان مقدس این است که کل فضای بین حرم شاهچراغ(ع) و سیدعلاءالدین حسین(ع) تبدیل به یک فضای شهری شود و بناهای واجد ارزشی که بین این دو فضا وجود دارند، حفظ شوند.

او ادامه داد: دیدگاه میراث فرهنگی این است که بافت به شکل پیوسته و یکپارچه حفظ شود و یک مسیر دسترسی بین دو آستان با دو میدان‌گاه یکی مقابل حرم شاهچراغ(ع) و دیگری مقابل آستان سیدعلاءالدین حسین(ع) و یک مسیر ارتباطی هم بین این‌ها قرار گیرد.

رضایی بیان کرد: تفاوت بین این دو دیدگاه از حیث مساحت آزاد شده بین دو حرم مطهر مقداری زیاد است و در تلاشیم با حفظ حرمت آستان‌های شاهچراغ(ع) و سیدعلاءالدین حسین(ع) این دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنیم.

معاون امور عمرانی استانداری فارس ادامه داد: فضاهای اطراف این حرم‌ها می‌تواند به مهمانسرا و زائرسرا تبدیل شود و فضاهای مورد نیاز آن‌ها تأمین شود و همچنین بر روی ماندگاری بناهایی که ثبت ملی شده‌اند، تأکید داریم و تلاش می‌کنیم این دو دیدگاه با یکدیگر تلفیق شوند و یک طرح جدید را برای آن ارائه دهیم تا در شورای عالی شهرسازی تصویب شود.

233077