محبعلی در گفت‌وگو با پرسون؛

عراق توانایی مقابله با ترکیه را ندارد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: دولت عراق این توانایی را ندارد که در برابر ترکیه مقاومت کند و سعی می کند به نوعی از حمایت آمریکا و کشورهای دیگر برخوردار شود تا به ترکیه فشار بیاورند که در عراق مداخله نکند.

قاسم محبعلی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی پرسون در خصوص تحرکات ترکیه در عراق گفت: ترکی‌ها از دیرباز نسبت به شمال عراق طمع وادعا داشتند. ادعاهای قدیمی مثل این که نسبت به موصل عراق ادعای عرضی دارند.

محبعلی بیان کرد: کردهای ترکیه که در مسائل سیاسی ترکیه پذیرفته نشده اند و آتاتورک آنها را ترک کوهی می‌خواند. حقوق طبیعی آنها که بخشی از ملت ترکیه هستند را هیچ وقت به آن ها داده نشد. همین باعث می شود که بیش از ۴۰ سال مناطق شرقی ترکیه توسط حکومت نظامی اداره شود.

وی ادامه داد: این افراد ناچار شدند که نیروهای خود را وارد دولت مرکزی عراق بعد از اینکه شمال عراق یک منطقه ای خارج از اداره دولت مرکزی عراق شد و اصطلاحا بدون حکومت شد آن ها پایگاه هایشان را به آنجا بردند و از آن طریق با ارتش ترکیه در حال مبارزه هستند. این باعث شده که ترکیه علاوه بر ادعای عرضی بهانه جدیدی پیدا کرده که در شمال عراق مداخله کند و عملیات نظامی انجام دهد.

این کارشناس سیاسی در پاسخ به سوال روابط ترکیه و عراق به چه شکل است؟ آیا امکانش دارد که با این اقدام ترکیه درگیری رخ دهد؟ گفت: دولت عراق این توانایی را ندارد که در برابر ترکیه مقاومت کند و سعی می کند به نوعی از حمایت آمریکا و کشورهای دیگر برخوردار شود تا به ترکیه فشار بیاورند که در عراق مداخله نکند. ضمن اینکه آن منطقه تحت کنترل کردها می باشد و تحت کنترل دولت مرکزی عراق نیست.

محبعلی در ادامه در پاسخ به سوال چه چیزی باعث می شود که ترکیه به راحتی به منطقه دیگر تجاوز کند؟ گفت: ترکیه نسبت به شمال عراق، سوریه و گاهی به آذربایجان ایران و ارمنستان هم ادعای عرضی دارد. آقای اردوان توهماتی دارد مبنی بر اینکه میخواهد به دنبال زنده کردن مناطق اردوقان عثمانی باشد و شاید فکر کرده آمریکایی ها در دوران ترامپ ضعیف شدند و هم بایدن قصد اقدامات نظامی ندارد شاید بخواهد از این فرصت استفاده کند که بخشی از ادعاهایش دست پیدا کند.

233063