موسوی خبر داد:

آغاز توزیع اقلام انتخاباتی/ برگزاری میتینگ ها باید ممنوع شود

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه داوطلبان شورا‌ها امکان استفاده از رسانه ملی و شبکه‌های استانی را ندارند، گفت: اقلام انتخاباتی در حال توزیع است.

به گزارش سایت خبری پرسون، سید اسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: اقلام انتخاباتی در حال توزیع است و آماده ثبت نام داوطلبان می‌شویم؛ به ویژه برای ثبت نام شورا‌های شهر که از بیستم اسفند شروع می‌شود و فروردین ماه هم ثبت نام شورا‌های روستا را داریم.

وی درباره الکترونیکی بودن انتخابات گفت: ۴ انتخابات را برگزار خواهیم کرد و آن دسته که شورای نگهبان ناظر بر آن است برای برپایی الکترونیکی به نتیجه رسیده‌اند، اما با هیئت نظارت مرکزی بر مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری هستیم و امروز هم جلسه نهایی آن برپا می‌شود.
موسوی افزود: چند گزینه را مطرح کردیم و آمادگی داریم در برخی شهر‌ها انتخابات بصورت الکترونیکی برگزار گردد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور کلان شهر‌ها و شهر‌هایی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت را در اولویت دانست و گفت: در ۳۹ شهری که دوره قبل انتخابات را بصورت الکترونیک برگزار کردند، در همان شهر‌ها انتخابات را بصورت الکترونیکی برگزار خواهیم کرد و این یکی از گزینه‌های مورد نظر ماست.

موسوی از فراهم بودن امکانات به منظور برپایی الکترونیکی انتخابات در شهر‌های مذکور خبر داد و افزود: آمادگی کامل داریم که انتخابات را در این تعداد شعبه بصورت الکترونیکی برگزار کنیم.

وی همچنین ۲۰ اسفند را مهلت ثبت نام داوطلبان شورای شهر و ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ را مختص شورا‌های روستا عنوان کرد و گفت: استعلام از مراجع ۴ گانه بلافاصله صورت می‌گیرد و سپس در اختیار فرمانداران و بخشداران و هیئت‌های اجرایی قرار می‌گیرد تا صلاحیت داوطلبان رسیدگی شود.

موسوی ادامه داد: در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام بر عهده ماست و تایید صلاحیت را شورای نگهبان بر عهده دارد.

سخنگوی ستاد انتخابات رسیدگی به صلاحیت نامزد‌های خبرگان را هم مختص شورای نگهبان دانست و افزود: برای انتخابات میان دوره مجلس هم فرمانداری‌ها ثبت نام می‌کنند.

موسوی از وجود بیش از ۱۳۰ نقطه در دنیا به منظور برگزاری انتخابات خبر داد و افزود: سفارتخانه‌ها و همکاران وزارت خارجه در این حوزه کمک می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای انتخابات ۱۴۰۰ شیوه نامه‌های بهداشتی را نوشته‌ایم و همه مراحل از جمله تبلیغات را هم دیده‌ایم.

موسوی گفت: برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰ روز زمان لازم است و برای خبرگان ۱۴ روز و برای مجلس و شورا‌های اسلامی ۷ روز زمان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بر اساس قانون رسانه ملی هم فعالیت‌ها را انعکاس می‌دهد و فضای مجازی هم در اختیار است، اما داوطلبان شورا‌ها در عمل امکان استفاده از رسانه ملی و شبکه‌های استانی را ندارند و لذا در قوانین تبلیغاتی، سخنان میدانی را برای آن‌ها در نظر گرفته بودند.

موسوی متذکر شد: امکان اجتماع را باید سلب کنیم تا شیوع مجدد ویروس را نداشته باشیم و در حال بررسی راه‌های جایگزین هستیم.

وی همچنین در خصوص کنترل داوطلبان در تبلیغات مجازی گفت: کمیته رصد در ستادی در وزارت کشور تشکیل شده است که دستگاه‌های متولی مشارکت و عضویت دارند و آئین‌نامه تبلیغات در فضای مجازی را به تصویب خواهند رساند.

232896