تکرار زلزله 10 سال پیش ژاپن

زلزله‌ای با بزرگای 7.1 در ژاپن در عصر 25 بهمن 99 رخ داد. زلزله در ساعت 08:23 روز شنبه 13 فوریه به وقت ژاپن (38: 17 بعدازظهر شنبه 25/11/99 به وقت تهران)، ساختمان‌ها را لرزاند و خاموشی‌های گسترده‌ای را موجب شد، اما خسارت عمده‌ای وارد نشد و هشدار سونامی صادر نشد.

به گزارش سایت خبری پرسون، مهدی زارع در یادداشتی نوشت:

در آستانه دهمین سالگرد زلزله و سونامی 11 مارس 2011 ژاپن (با بزرگای 9، در تاریخ 20 اسفند 1389) که به انفجار نیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن به دلیل سونامی منجر شد و همچنین حدود 17 هزار کشته و 4 هزار نفر ناپدید شده برجای گذاشت، زلزله‌ای با بزرگای 7.1 در ژاپن در عصر 25 بهمن 99 رخ داد. زلزله در ساعت 08:23 روز شنبه 13 فوریه به وقت ژاپن (38: 17 بعدازظهر شنبه 25/11/99 به وقت تهران)، ساختمان‌ها را لرزاند و خاموشی‌های گسترده‌ای را موجب شد، اما خسارت عمده‌ای وارد نشد و هشدار تسونامی صادر نشد. آژانس آب و هواشناسی ژاپن (که مسوول پایش کلیه مخاطرات طبیعی در ژاپن از جمله زلزله و سونامی است) اعلام کرد که مرکز زمین لرزه در سواحل استان فوکوشیما در ژرفای 60 کیلومتری زمین بوده است. این زلزله ساختمان‌های پایتخت توکیو و شهرهای دیگری به ویژه در شرق ژاپن را لرزاند. آژانس آب و هواشناسی اعلام کرد هیچ هشدار تسونامی صادر نشده است.

سازوکار زلزله فشاری بود و در پهنه فرورانش غرب اقیانوس آرام در ساحل ژاپن رخ داد ولی خوشبختانه ژرفای آن 60 کیلومتر بود و بزرگای 7.1 اجازه و امکان ایجاد چنان گسیختگی بزرگ گسله نمی‌داد که با رسیدن به کف دریا موجب احتمال ایجاد سونامی شود. بنابراین هشدار سونامی صادر نشد. این زلزله نشان داد که ارزش تعیین دقیق کانون زلزله و ژرفای آن با فناوری پیشرفته، تعداد دستگاه‌های زیاد لرزه‌نگاری و همچنین فناوری ارتباطی و مخابراتی پیشرفته، برای انتقال سریع اطلاعات چقدر بالاست. بدین طریق تکلیف اینکه هشدار سونامی داده شود یا نه، به سرعت معلوم می‌شود. سخنگوی دولت در جلسه توجیهی پخش شده در تلویزیون NHK، گفت که برق در حدود 950 هزار خانوار در ابتدا قطع شد. خاموشی‌ها در شمال شرقی ژاپن از جمله فوکوشیما و استان‌های همسایه متمرکز شد.

مالک شرکت برق توکیو (تپکو) گفت، هیچ آسیبی در نیروگاه‌های هسته‌ای شماره یک فوکوشیما یا نیروگاه هسته‌ای کاریوا-کاریوازاکی گزارش نشد. این شرکت همچنین گفت که هیچ تغییری در میزان پرتوهای رادیو اکتیو در اطراف نیروگاه‌ها ایجاد نشده است. هیچ آسیبی نیز در تاسیسات هسته‌ای فوکوشیما شماره 2 و اوناگاوا مشاهده نشد. علی‌رغم عدم اعلان هشدار سونامی، به عنوان یک پیشگیری، به کسانی که در نزدیکی مناطق ساحلی هستند توصیه شد که به دلیل ادامه لرزه‌ها به مناطق با ارتفاع بالاتر برای اجتناب از آسیب در سونامی محتمل در یک زلزله بعدی حرکت کنند.

آژانس آب و هواشناسی ژاپن اعلام کرد که این زمین‌لرزه در مناطق جنوبی میاگی و مناطق ساحلی ناکادوری و ساحلی هامادوری فوکوشیما لرزش بیشتری داشته است. منطقه همادوری محل استقرار نیروگاه هسته‌ای شماره یک فوکوشیما زلزله‌زده و سونامی 20 اسفند 1389 توهوکو، سندای ژاپن است.

این زمین‌لرزه چند هفته قبل از 10 سالگی زلزله 11 مارس 2011 در فوکوشیما رخ داد، زمین‌لرزه‌ای که شمال شرقی ژاپن را ویران کرد و باعث ایجاد سونامی گسترده‌ای شد که منجر به بدترین بحران هسته‌ای جهان در اثر یک سانحه طبیعی در طول تاریخ شد. نیروگاه هسته‌ای شماره یک فوکوشیما محل این فاجعه فناوری بود. ژاپن محل رخداد حدود 20درصد از زمین‌لرزه‌های با بزرگای بیش از 6 در دنیاست.

منبع: اعتماد

232835