معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد:

راه اندازی واحد بافندگی کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر در سال آینده

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: واحد بافندگی کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر با اقدامات انجام شده از سوی دولت سال آینده راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش سایت خبری پرسون از سیستان و بلوچستان، محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در حاشیه بازدید از کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر اظهارداشت: کار مناقصه و خرید ماشین آلات بافندگی این کارخانه آغاز شده که از اوایل سال ١۴٠٠ عملیات اجرایی این واحد شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه واحد ریسندگی کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر با ظرفیت ٩٠ درصد خود روزانه ١۵ تن نخ تولید می‌کند افزود: با راه‌اندازی واحد بافندگی و تولید پنبه در منطقه شاهد تکمیل زنجیره تولید این واحد نساجی خواهیم بود.

مدیرعامل ایدرو گفت: وزرات صنعت، معدن و تجارت آمادگی حمایت و خرید تضمینی پنبه از کشاورزان را برای واحد بافندگی کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر را دارد.

وی اظهارداشت: با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در مرحله اول ٧٠٠ تا یکهزار هکتار از اراضی منطقه به کشت پنبه اختصاص می‌یابد که سازمان گسترش و نوسازی حمایت‌های لازم را از این کشاورزان انجام خواهد داد.

صالحی نیا از کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر به عنوان یکی از واحدهای تولیدی قدیمی و خوب سیستان و بلوچستان نام‌برد که نقش مهمی در ایجاد اشتغال و اقتصاد منطقه داشته و دارد.

کارخانه بافت بلوچ، یک واحد صنعتی زیرمجموعه بخش نساجی کشور است که بیش از ۱۰ سال به دلایل مختلف در حالت رکود و تعطیلی به سر می برد. کارخانه‌ای نامدار که با نام و نشان ایرانشهر پیوند خورده و بعد از گذشت سالیان نسبتا زیاد از تعطیلی، هنوز جایگزینی برایش پیدا نشده است.

به گفته مدیر این کارخانه پس از تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم فعال شدن کارخانه بافت بلوچ و حل مشکلات این کارخانه، پیگیری‌های فراوانی از سوی دفتر ایشان و دیگر مسوولان صورت گرفت و عزم همگانی برای فعال شدن این کارخانه نساجی شکل گرفت.

کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر با ظرفیت اسمی ٢٢ تن نخ در روز و ٢٨ میلیون متر پارچه در سال در ٢٢ بهمن سال ٦٠ افتتاح و شروع به تولید آزمایشی کرد که بهره‌برداری رسمی آن از سال ٦٣ آغاز شد اما به دنبال آتش سوزی این کارخانه در سال ٨٧ سالن ریسندگی این واحد به طور کامل از بین رفت.

پس از این حادثه بعد از فروش قطعه قطعه تجهیزات ساختمان کارخانه به منظور واگذاری در لیست سازمان خصوصی سازی قرار گرفت اما بعدها مسئولان متوجه شدند که برای حل مشکل این واحد صنعتی در مرحله نخست باید این مجموعه از لیست واگذاری به سازمان خصوصی سازی خارج شود تا شرکت های توسعه گر بتوانند برای سرمایه گذاری و حیات بخشیدن به این مجموعه ورود پیدا کنند.

سرانجام در هفته آخر سال ۹۳ با تحقق این خواسته، کارخانه بافت بلوچ از لیست سازمان خصوصی سازی خارج شد و برای احیا به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران واگذار شد و تحت حمایت دولت قرار گرفت.

با توجه به اهمیت این مجموعه در امر تولید و ایجاد اشتغال و توجه ویژه مسوولان کشوری و پیگیری مسوولان استانی، عملیات بازسازی و نوسازی این کارخانه در سال‌های اخیر در دستور کار دولت قرار گرفت تا قفل تعطیلی آن با کلید تدبیر گشوده شود تا مانند گدشته امید را در دل های مردم ایرانشهر زنده کند.

بافت بلوچ به عنوان صنعتی مادر و محوری می تواند نقشی حیاتی در منطقه ایفا کرده و به رویش خوشه های دیگر توسعه و اشتغالزایی کمک کند.

232612