بهرام شکوری در گفتگو با پرسون؛

‎معدن حلقه گمشده اقتصاد ایران‎ / نیمی از معادن کشور تعطیل هستند

‎معادن این روزها یک گنج پنهان در زیر زمین به حساب می آید که کشورمان از این نعمت خدادادی نیز بهره مند است و طبق آخرین تحقیقات در وزارت صمت حدود ۶۸ نوع ماده معدنی در ایران وجود دارد و ایران یکی از 15 کشور ذخایر معدنی جهان به شمار می رود.

به گزارش سایت خبری پرسون، این روزها که کشورمان در فروش نفت به عنوان مهم ترین منبع درآمدزایی با وجود تحریم های امریکا با مشکل مواجه است در این میان استخراج و صادرات محصولات معدنی کمک بزرگی به درآمدزایی نفتی خواهد کرد به طوری که 5درصد مساحت کشور در اختیار معادن قرار دارد و به عبارتی 11 هزار معدن کوچک و بزرگ در کشور به استخراج مشغولند؛ اما به دلایل گوناگون نیمی از این معادن رو به تعطیلی قرار دارند و معادن نتوانسته اند در زمینه محصولات معدنی آن طور که باید سهمی در درآمدزایی صادرات کشور داشته باشند.

خبرنگار اقتصادی پرسون برای اینکه بیشتر از وضعیت معادن به عنوان گنج پنهان کشورمان با خبر شود گفتگویی با بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران انجام داده است.

معادن جایگزین خوبی برای درآمدزایی نفتی

او در این باره گفت: معادن یکی از گنج های پنهان در سرزمین ایران به حساب می آید و آن طور که مطالعات جهانی به شکل سطحی صورت گرفته تریلیون ها دلار ارزش منابع طبیعی جهان است که معادن بخشی از این منابع طبیعی به حساب می آید و خوشبختانه یک درصد ذخایر طبیعی جهان در کشورمان قرار دارد.

دلایل مختلفی وجود دارد که از 11 هزار معدن موجود در کشور 50 درصد آن به تعطیلی کشیده شده است، مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی و نبود سرمایه گذاری، اجرا نشدن زیر ساخت ها به ویژه در زمینه حمل و نقل مواد معدنی از طریق سیستم ریلی و از همه مهم تر دلیل نیمه تعطیل بودن معادن است.

شکوری به آمار مساحت کشور در حوزه معادن اشاره کرد و گفت: 5درصد مساحت کشورمان در اختیار معادن قرار دارد، 16درصد در اختیار سازمان انرژی اتمی، 11 درصد در اختیار سازمان حفاظت از محیط زیست و مابقی مساحت کشور در اختیار منابع طبیعی است که پیش بینی می شود معادن کشف نشده قابل توجهی در کشور وجود داشته باشد که با اکتشاف درآمدزایی کشور رو به افزایش قرار خواهد گرفت و به نوعی می توانیم با بودجه نفتی کشور خداحافظی کنیم.

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه در حال حاضر نیمی از معادن کشور رو به تعطیلی قرار دارند، به نوعی نیازی نیست معادن جدید احداث کنیم همین معادن موجود توان استخراج و صادرات مواد آن را نداریم علت این ضعف چیست؟ پاسخ داد: دلایل مختلفی وجود دارد که از 11 هزار معدن موجود در کشور 50 درصد آن به تعطیلی کشیده شده است، مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی و نبود سرمایه گذاری، اجرا نشدن زیر ساخت ها به ویژه در زمینه حمل و نقل مواد معدنی از طریق سیستم ریلی از همه مهم تر دلیل نیمه تعطیل بودن معادن است، از دیگر مشکلاتی که دولت ایجاد کرد مربوط به افزایش عوارض گمرکی صادرات مواد معدنی است که باعث شده صادرات با مشکل مواجه شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پرسون درباره اینکه شاید یکی از دلایلی که دولت عوارض گمرکی را افزایش داده به خاطر این است که صادرات به نوعی خام فروشی محسوب می شود، امکان این وجود ندارد که در کشور مواد اولیه را فرآوری کنیم و با ارزش افزوده بیشتر صادر کنیم؟ گفت: برخی مواد معدنی قابل فرآوری است و ما در داخل باید آن را فرآوری کرده و صادرات را انجام دهیم، اما برخی از محصولات معدنی ارزش مالی ندارد که بخواهیم آن را فرآوری کنیم و بهترین گزینه این است که مستقیما بعد از استخراج صادرات کنیم؛ برای نمونه زغال سنگ این روزها آن طور که باید مورد توجه قرار ندارد یا برای نمونه سنگ تزئینی که این روزها از معادن استخراج می شود بخشی باید خام فروشی شود چرا که این روزها دنیا برای نمای ساختمان ها از محصولات مصنوعی استفاده می کنند و فرآوری سنگ نما ساختمان در حال از بین رفتن است.

شکوری عنوان کرد: ایتالیا به عنوان بزرگترین تولیدکننده سنگ نمای ساختمانی به شکل خام فروشی صادرات انجام می دهد چرا که اگر خام فروشی نکند بازار سنگ نما ساختمانی از دست خواهد رفت و کشورها به محصولات دیگر برای نمای ساختمان روی می آوردند.

برنامه ریزی برای کشف معادن طلا

عضو هیئت مدیره خانه معدن ایران درباره معادن طلا درکشور گفت: برنامه ریزی در حوزه معادن تا سال 1404 صورت گرفته که بخشی از اکتشافات معدنی مربوط به مواد ارزشمند از جمله طلا است و در این برنامه ریزی آمده است کشور باید سالی 10 تن طلا از معادن استخراج کند و باتوجه به معادن تازه اکتشاف شده این پتانسیل برای تولید 10 تن طلا در ایران وجود دارد و برخی از استان ها مانند سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و شرقی پتانسیل بالایی در معادن طلا دارند.

باتوجه به معادن تازه اکتشاف شده این پتانسیل برای تولید 10 تن طلا در ایران وجود دارد و برخی از استان ها مانند سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و شرقی پتانسیل بالایی در معادن طلا دارند.

شکوری درپاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه ماشین آلات معدنی در چه وضعیتی قرار دارند؟ گفت: بخش قابل توجهی از ماشین آلات معدنی فرسوده هستند که تعمیر و نوسازی ناوگان ماشین آلات معدنی نیازمند سرمایه گذاری است و باتوجه به تحریم هایی که وجود دارد خرید این ماشین آلات معدنی کمی دشوار است و همچنین هزینه خرید آن با دلار آزاد بسیار گران تمام می شود که جا دارد مسئولان مربوط در وزارت صمت حمایت های لازم را برای رونق معادن انجام دهند.

او ادامه داد: یکی از مشکلات این روزهای صنایع کمبود مواد اولیه است که در صورتی که به معادن کشور توجه کنیم بسیار از مشکلات بخش صنعتی و اقتصادی کشور برطرف می شود، به طور نمونه برخی از مواد اولیه کارخانه ها که از خارج وارد کشور می شود در معادن کشور وجود دارد و اگر اکتشافات، تجهیزات و ماشین آلات مان را به روز کنیم تولیدمان افزایش می یابد و از سوی دیگر نیازی به واردات نداریم و ارزبری نیز رخ نخواهد داد.

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: برخی از شرکت های خارجی که در حوزه معادن فعالیت دارند حدود 60 درصد درآمد تولید ناخالص کشورمان درآمد دارند، بنابراین درآمدزایی از معادن بسیار جای کار دارد و حتی کشور نیازی به فروش نفت برای درآمد نخواهد داشت؛ این روزها بسیاری از کشورهای دنیا که از محصولات معدنی برخوردار نیستند رو به صنعتی شدن آورده اند و این اقدام برای ایران بسیار قابل توجه است که بتواند محصولات معدنی را به این کشورها که رو به صنعتی شدن آورده اند، را صادرات کند.

گفتگو از: محمد خادمی

232323