به گزارش سایت خبری پرسون، ایران با دارا بودن تنوع اقلیمی و تاریخ چندهزارساله و معماری دوره های مختلف وبیش از ۲ هزار و پانصد نوع خوراک، سوپ، آش، نان، دمنوش ها و شربتهای متنوع سنتی، یکی از کشورهای برجسته دارای ظرفیت های کم نظیر خانه های تاریخی و گردشگری غذا است که علیرغم برنامه ریزی و اجرای برنامه های مختلف بخش های دولتی و خصوصی در دو دهه اخیر برای مرمت و احیای خانه های تاریخی وسنتی و نیز برگزاری جشنواره های معرفی گردشگری غذای ایرانی وگیاهان دارویی، نتایج شایسته ظرفیتهای کم نظیر حاصل نشده است .
حال آنکه رشد و توسعه این بخش می تواند در تحرک و پویایی، توسعه همه جانبه و پایدار گردشگری بویژه در جوامع محلی و روستایی نقش به سزا و موثر ایفا کند.
از این رو به همت جمعی از علاقه مندان به این عرصه، گروه دیبار در سال ۹۸ پایه گذاری گردید و بعنوان نخستین شرکت هلدینگ توسعه خانه های سنتی و فود توریسم ایران از سال جاری با هدف بهره گیری از روش های متداول جهانی، استانداردها و فناوری های نوین با بهره گیری از تجارب مدیران خلاق گردشگری وجمعی از استارت اپهای این عرصه راه اندازی شد.
این هلدینگ درنظر دارد با مرمت و احیای خانه های سنتی و ایجاد بوتیک هتلها و خانه های خلاق و تولید محتوا، مستندسازی، آموزش، معرفی و برندسازی بیش از یکصد نوع غذای سنتی و سلامت ایرانی همراه با ارایه مستندات تاریخی در فاز اول، در داخل و خارج از کشور و نیز ایجاد تمایز و افزایش کیفیت خدمات در موسسات و تاسیسات گردشگری وابسته و در سطحی متفاوت، سرمایه گذاری و مشارکت در هفت حوزه مختلف صنعت گردشگری، شناسایی استعداد ها و تدوین برنامه های حرفه ای برای آموزش و ارتقا دانش سرمایه های انسانی را در اهداف خود تبیین نماید.
در این راستا می توان به کنترل کیفیت در تمامی مراحل تولید محصول، ارایه خدمات پس از فروش، حمایت از ایده های نوآورانه و همکاری در ایجاد مراکز رشد و شتابدهی و خانه های خلاق گردشگری و هنرهای دستی، شناسایی، معرفی، برند سازی اقامتگاه های سنتی و تاریخی بویژه هنرهای فاخر و مراکز پذیرایی خوراک ایرانی متمایز با کیفیت، ارگانیک و سالم، همراه با ارایه برنامه های آموزشی مرتبط، برنامه ریزی خدمات سفرهای غذا (فود توریسم) بخشی ازاهداف و ماموریت های نخستین هلدینگ توسعه خانه های سنتی و فود توریسم ایران اشاره کرد.