سی و نهمین جشنواره فجر اصفهان چگونه بود؟

فیلم هایی با درون­مایه نا امیدی

کارشناس ارشد سینما و بازیگر جوان اصفهان گفت: مضامینی مثل خودکشی یا چشم‌داشت به ناموس دیگری و خیانت که هرسال به آن اشاره ‌شده است امسال هم متاسفانه بیشتر به این مسائل پرداخته‌شده، فیلم‌ها همچنان در جریان امپریالیسم فرهنگی است که از نیمه دوم دهه هفتاد و سالهای اول دهه هشتاد شروع‌شده و تا به امروز هم گریبان ما را گرفته است.

به گزارش سایت خبری پرسون از اصفهان، مجید بدیع زاده کارشناس ارشد سینما و بازیگر جوان اصفهان از سی و نهمین جشنواره فجر اصفهان می گوید: همانطور که مطلع هستید نزدیک به صدوبیست فیلم برای جشنواره ارسال‌شده بود، شصت‌وپنج فیلم صلاحیتشان مورد تائید قرار گرفت ولی شانزده فیلم موفق شدند به بخش سودای سیمرغ راه پیدا کنند، انتخاب ها، انتخاب‌های عجیبی بودند با جشنواره­ای روبرو شدیم که حاشیه هایش بیشتر از خود متن جشنواره بود.

با قلع‌وقمع کردن ،فیلم حمید نعمت‌الله به خاطر گریم لیلا حاتمی و همین‌طور ندادن فیلم از سوی اصغر فرهادی و مسعود کیمیایی و در گروه بازیگران نبود نام نوید محمد زاده در بین فیلم ها به شدت محسوس بود.

وی در خصوص کیفیت فیلم‌های جشنواره افزود: امسال فیلم­ ها به لحاظ درون‌مایه خیلی دارک و سیاه هستند این روند نا امیدکننده که درفیلم‌ها موج می‌زند در میز رسانه برنامه تلویزیونی هفت به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفت.

مضامینی مثل خودکشی یا چشم‌داشت به ناموس دیگری و خیانت که هرسال به آن اشاره ‌شده است امسال هم متاسفانه بیشتر به این مسائل پرداخته‌شده، فیلم‌ها همچنان در جریان امپریالیسم فرهنگی است که از نیمه دوم دهه هفتاد و سال های اول دهه هشتاد شروع‌شده و تا به امروز هم گریبان ما را گرفته است.

معمولاً مؤلفه‌هایی دارند که می‌خواهند مدرن باشند و با پارادایم‌ها و الگوبرداری‌های غربی سازگار هستند، البته اروپا و آمریکا از این دوران گذر کردند که نمونه‌های خوبش را در ایتالیا می‌توانستیم ببینیم و ما تازه به این نقطه رسیدیم! و فیلم‌هایی که هیچ‌کدام از مخاطبین دلشان نمی‌خواهد خودشان جای شخصیت فیلم‌ها باشند.

من به‌شخصه به‌عنوان بیننده دوست ندارم خود را به‌جای شخصیتی فرافکن باشم. کسی که به آن خیانت شده، یا در فقر دارد دست‌وپا می زند یا قرار است کشته شود.

بدیع زاده درباره بهترین فیلمی که در جشنواره دیده عنوان کرد: بهترین فیلمی که تا بدین لحظه با توجه به سواد سینمایی‌ام دیده‌ام فیلم مصلحت است. که نام قبلی‌اش مصلحت نظام بوده است که حالا بانام « مصلحت» او را عنوان می‌کنیم، فیلم­نامه خوبی به نسبت سایر فیلم‌ها داشت و تکلیف فیلم مشخص بود، بازی بازیگران بخصوص آقای رحمانی که درجاهایی برای مطالبه حق برمی‌خیزد و به قهرمان تبدیل می‌شوند ستودنی بود و با توجه به اینکه فیلم وابسته به ‌نظام یا هر آنچه هست ما نباید گاردی بگیریم و به خاطر فیلم‌نامه خوبش و همچنین بازی خوب بازیگرانش که از خیلی فیلم‌های دیگر ناشناخته‌تر هستند، تحسین‌برانگیز است و همچنین فیلم تک‌تیرانداز به دلیل اینکه قهرمان محور است و باعث همزادپنداری مخاطب با فیلم‌ می‌شود، از فیلم‌های خوب جشنواره تا بدین لحظه بوده اند،گرچه ضعف‌هایی را در فیلم‌نامه خودش دارد و می‌توانست بهتر ساخته شود.

وی در آخر درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی خیلی خوب پیش رفت، تا سانس اکران تک‌تیرانداز که همه‌چیز به‌بهم ریخت و خود متولیان قانون‌گذار هم جوری برخورد کردند با این تعبیر که این سانس اشکال ندارد ! و هر کس در سالن اظهارنظر می‌کرد که درنهایت منتج به رعایت نشدن پروتکل‌ها در این سانس و همینجور بدلیل برگزاری همایش ها در سالن کناری ازدحام در بیرون سینما را شاهد بودیم.

گزارش از محمد بزرگ- منتقد سینما

232243

نظرات شما ( 1 نظر )

جلال حقیقی |
پنج شنبه 23 بهمن 139921:43
خدا رو شکر یه نظر کارشناسی درست و حسابی خوندیم