آغاز محاکمه ترامپ از امروز

56 درصد شهروندان امریکایی خواستار محکومیت رییس‌جمهور پیشین آن کشور هستند

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدحسین لطف‌الهی در یادداشتی نوشت:

دونالد ترامپ امروز به اولین رییس‌جمهور امریکا تبدیل خواهد شد که دو بار در سنا محاکمه شده با این تفاوت که این‌ بار هر چند شانس کمی برای محکومیت او وجود دارد اما انتظار می‌رود در مقایسه با محاکمه‌ای که پس از استیضاح اول در سال 2019 در سنا برگزار شد، تعداد بیشتری از جمهوری‌خواهان به محکومیت رییس‌جمهوری از حزب متبوع خود رای مثبت دهند.

وکلای چهل و پنجمین رییس‌جمهور امریکا در حالی خود را برای حضور در جلسه محاکمه آماده می‌کنند که دونالد ترامپ متهم است با رفتارها و اظهاراتش در طول هفته‌های پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، هواداران و تعدادی از گروه‌های افراطی را تحریک کرده که در ششم ژانویه به ساختمان کنگره امریکا حمله کنند و مانع از آن شوند که اعضای مجلس نمایندگان و سناتورها جمع‌بندی نهایی آرای الکتورال را تایید کنند.

واشنگتن‌پست گزارش داده که مسوولان برگزاری محاکمه ترامپ در سنا از زمان نهایی شدن استیضاح او در مجلس نمایندگان، جست‌وجو برای دستیابی به مدارکی در خصوص نقش رییس‌جمهور در حمله به کنگره را آغاز کرده بودند و قرار است با انبوهی از مستندات و همچنین ویدیوهایی کوتاه که برای نمایش این مستندات در فرصت کم محاکمه مهیا شده، در جلسه روز نهم فوریه سنا حاضر شوند. به نوشته این روزنامه، بررسی سوابق و انگیزه‌های افرادی که در پی حمله به کنگره از سوی اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) دستگیر و بازجویی شده بودند، بخش اعظمی از مدارکی را تشکیل می‌دهد که قرار است امروز ‌سه‌شنبه علیه رییس‌جمهور پیشین امریکا مورد استفاده قرار بگیرد.

یکی از اشخاصی که نام او در پرونده ترامپ دیده می‌شود، زنی به نام جسیکا ماری واتکینز از اوهایو است. او که به همراه تعدادی دیگر از شهروندان امریکایی در قالب میلیشیایی کوچک در حمله به کنگره حضور داشت در اعترافاتش نزد دادستان‌های فدرال گفته است که تصمیم حمله به کنگره در ششم ژانویه برای او و دوستانش به همان روز مربوط نمی‌شود بلکه از مدت‌ها پیش چنین ایده‌ای در ذهن آنها شکل گرفته بود. مقامات فدرال گفته‌اند در مدارکی که در خصوص فعالیت‌های این زن از مدت‌ها پیش از حمله به کنگره جمع‌آوری شده، برنامه‌ریزی او به اقدام علیه نمایندگان کنگره به زمانی بازمی‌گردد که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر شکست خورد اما به جای پذیرش شکست در پی ترویج تئوری‌های توطئه پیرامون تقلب در انتخابات برآمد. در یکی از پیام‌هایی که از سوی جسیکا واتکینز در 29دسامبر - 8 روز پیش از حمله به کنگره - برای دیگر اعضای این گروه شبه‌نظامی کوچک ارسال کرده، آمده است: «دونالد ترامپ می‌خواهد تمام دوستان وطن‌پرست به واشنگتن بیایند.»

سوال اصلی؛ چه کسی افراطی‌ها را تحریک کرد؟

راچل وینر، خبرنگاری که سال‌ها اتفاقات کنگره را پوشش می‌داد درباره استیضاح دونالد ترامپ نوشته است: «اینکه چه کسی عامل اصلی تحریک گروه‌های افراطی برای حمله به ساختمان کنگره و جلوگیری از تایید نهایی آرای الکتورال است، اصلی‌ترین سوالی خواهد بود که در جلسه محاکمه دونالد ترامپ در سنا مطرح می‌شود. مدارک و شواهد قانونی نقش مهمی در پاسخ به این سوال ایفا خواهند کرد و سناتورها برای اعلام نهایی رای خود به این مستندات توجه می‌کنند.»

9 عضو مجلس نمایندگان که وظیفه اداره جلسه دومین استیضاح ترامپ در دوازدهم ژانویه را برعهده داشتند، در جزوه توجیهی 80 صفحه‌ای که هفته گذشته آن را منتشر کردند، نوشته‌اند که نقش رییس‌جمهور پیشین امریکا در تحریک مهاجمان به کنگره بسیار فراتر از سخنرانی 70 دقیقه‌ای او و درخواست از معترضان برای حرکت به سوی کنگره بوده و تمامی رفتارهای او طی رقابت‌های انتخاباتی و هفته‌های پس از اعلام نتایج باید از سوی سناتورها زیر ذره‌بین قرار گیرد. بر اساس این متن، ترامپ مدت‌ها زمان صرف کرد تا به هوادارانش بقبولاند در انتخابات تقلب شده است. این 9 عضو مجلس نمایندگان نوشته‌اند که «ترامپ به بلندگویی برای تئوری‌های توطئه‌ای تبدیل شد که تلاش داشتند رای‌دهندگان را قانع کنند که آنها قربانی تقلبی بزرگ در انتخابات بوده‌اند و با این کار امنیت ملی ایالات متحده را به خطر انداختند.»

در روز ششم ژانویه، ابتدا رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ و عضو ارشد تیم حقوقی او به میان معترضانی که در خیابان‌های اطراف کنگره تجمع کرده بودند، آمد و دقایقی بعد با اعلام بلندگوها چهل‌وپنجمین رییس‌جمهور امریکا در میان اجتماع‌کنندگان حاضر شد تا درباره سرنوشت انتخابات با آنها سخن بگوید. دونالد ترامپ در ابتدای این سخنرانی ادعاهایش درباره دلایل وقوع تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری را مطرح و در ادامه تاکید کرد که هیچگاه از موضع خود عقب نخواهد نشست: «تمام شماهایی که امروز در اینجا تجمع کردید مطمئنا نمی‌خواهید انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به وسیله چپ‌های افراطی و دموکرات‌ها دزدیده شود. رسانه‌های دروغ‌پرداز هم نمی‌توانند ما را از پا بیندازند؛ ما هرگز تسلیم نخواهیم شد، ما هرگز شکست را نمی‌پذیریم.» رییس‌جمهور امریکا در پایان از هوادارانش خواست به سوی کنگره حرکت کنند و وعده داد که همراه آنها برود: «ما به سوی خیابان پنسیلوانیا خواهیم رفت. من پنسیلوانیا را خیلی دوست دارم. ما به سوی کنگره حرکت خواهیم کرد. ما تلاش می‌کنیم به نمایندگان ضعیف حزب جمهوری‌خواه دلگرمی بدهیم تا جرات و غرور لازم برای به چالش کشیدن نتایج دروغین را پیدا کنند. نمایندگان شجاع نیازی به حمایت ما ندارند، آنها خود وظیفه‌شان را به خوبی انجام خواهند داد. بیایید به سمت خیابان پنسیلوانیا حرکت کنیم. من همراه شما خواهم بود.» پس از این سخنرانی، هواداران ترامپ به سوی ساختمان کنگره حرکت کردند و در مقابل چشمان پلیس‌هایی که مسوولیت حفاظت از کپیتال هیل را بر عهده داشتند، کنگره را اشغال کردند.
الزامات محکومیت ترامپ

در پی حمایت رییس‌جمهور پیشین امریکا از معترضان در ششم ژانویه و استفاده از لقب «وطن‌پرست» برای آنها، مجلس نمایندگان استیضاح دونالد ترامپ را کلید زد و سرانجام در دوازدهم ژانویه، او برای دومین بار استیضاح شد. از نکات جالب توجه این استیضاح، همراهی 10 نفر از جمهوری‌خواهان ارشد از جمله لیز چنی، نفر سوم جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان با دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ بود. اکنون برای محکوم شدن چهل و پنجمین رییس‌جمهور امریکا در جلسه امروز سه‌شنبه مجلس سنا، نیاز است که بیش از دو سوم حاضران در جلسه به محکومیت او رای مثبت دهند. با توجه به این مجلس سنا 100 عضو دارد، اگر همه اعضا در جلسه حضور داشته باشند با توجه به اینکه 50 دموکرات به طور حتمی علیه ترامپ رای خواهند داد، باید 17 جمهوری‌خواه نیز رییس‌جمهور پیشین امریکا را محکوم کنند تا در نهایت دونالد ترامپ به سزای اعمال خود برسد. تاکنون تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه به انتقاد از رفتار ترامپ در خصوص به چالش کشیدن سلامت انتخابات و نقش او در حمله به کنگره پرداخته‌اند اما هنوز حتی یک سناتور نیز حاضر نشده رسما اعلام کند که به محکومیت دونالد ترامپ رای خواهد داد.

در پیش‌نویس اتهامات ترامپ، یکی از مجازات‌هایی که برای او در صورت محکوم شدن در نظر گرفته شده، محرومیت از مقام‌های فدرال است و بر اساس آن رییس‌جمهور پیشین دیگر قادر نخواهد بود در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند یا اینکه به مقامی دولتی منصوب شود.در آخرین نظرسنجی که مشترکا از سوی واشنگتن‌پست و ای‌بی‌سی‌نیوز انجام و نتایج آن در روز شنبه ششم فوریه منتشر شد، اکثر شهروندان امریکایی معتقدند که دونالد ترامپ باید از سوی مجلس سنا محکوم شود. این در حالی است که پس از اولین استیضاح، 49 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقد بودند که سنا نباید رییس‌جمهور را محکوم کرده و 47 درصد نیز عنوان می‌کردند که ترامپ باید برکنار شود. این ‌بار اما شرایط کمی متفاوت است؛ 56 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که ترامپ باید محکوم شده و از حضور دوباره در مناصب فدرال منع شود و در مقابل 43 درصد معتقدند سناتورها نباید رییس‌جمهور پیشین را محکوم کنند.

استراتژی وکلای ترامپ؛ بهترین دفاع حمله است

«بروس کاستور» وکیل ارشد رییس‌جمهور سابق امریکا روز یکشنبه گفت قصد دارد فیلم‌هایی علیه مقامات حزب دموکرات منتشر کند. به نوشته پایگاه خبری «هیل» وکیل استیضاح «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور سابق امریکا در مصاحبه‌ای، با اشاره به اعتراضات ضدنژادپرستی چند ماه اخیر در امریکا گفت: «بسیاری از آنها (دموکرات‌ها) در واشنگتن، واقعا از تحریک‌آمیزترین لفاظی‌های ممکن استفاده می‌کنند و قطعا هیچ ‌کس این گمان را نمی‌برد که آنها ارتباطی با هیچ کدام از این اتفاقات داشته باشند.» کاستور در ادامه گفت، اظهارات مقامات دموکرات حول اعتراضات «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» را در جلسه محاکمه ترامپ پخش خواهد کرد. او در این خصوص مدعی شد: «فیلم‌های ضبط شده زیادی از به آتش کشیدن شهرها و حمله به دادگاه‌ها و توهین به ماموران فدرال توسط شورشی‌ها در وسط خیابان‌ها وجود دارد که مورد تشویق دموکرات‌ها در سراسر کشور قرار گرفتند.» گرچه کاستور وعده پخش این فیلم‌ها را داده اما محور اصلی دفاع او «دیوید شوئن» دیگر وکیل ترامپ، این است که رییس‌جمهور پس از اتمام دوره‌اش نمی‌تواند مورد استیضاح قرار بگیرد و چنین کاری خلاف متمم اول قانون اساسی است که بر آزادی بیان و عقاید تاکید دارد.

منبع: اعتماد

232016