بهره برداری طرح دانه‌بندی منیزیت در نهبندان

با حضور استاندار خراسان ‌جنوبی در نهمین روز دهه فجر واحد جوار معدنی دانه‌بندی منیزیت در شهرستان نهبندان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان جنوبی، طرح دانه‌بندی منیزیت لاخ زرد در منطقه مزار آقا سید علی بخش سرداران شهرستان نهبندان اجرا و روز دوشنبه در جوار معدن منیزیت افتتاح شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در حاشیه این افتتاح گفت: در این واحد جوار معدنی بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال و برای تجهیز معدن منیزیت آن نیز ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

عباس جرجانی با بیان اینکه عیار منیزیت دانه‌بندی شده در این واحد بین ۸۰ تا ۹۶ درصد است افزود: این واحد ظرفیت تولید سالانه پنج هزار تن منیزیت دانه‌بندی شده را دارد.

وی اظهار داشت: این واحد همچنین برای افزایش ظرفیت تولید و تجهیز آن، برای دریافت مبلغ ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات روستایی و عشایری به بانک عامل معرفی شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: با بهره‌برداری از این واحد زمینه اشتغال برای ۱۴ نفر از مردم محلی به صورت مستقیم فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه ۴۴ معدن منیزیت در خراسان جنوبی در حال فعالیت است گفت: ۲۰ معدن منیزیت در شهرستان نهبندان با ذخیره قطعی سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن و استخراج اسمی سالانه ۱۶۳ هزار تن، زمینه اشتغال حدود ۲۲۵ نفر را فراهم کرده است.

خراسان جنوبی با وجود ذخایر غنی زغال‌سنگ، منیزیت، بنتونیت، پتاس، مس، طلا و خاک‌های صنعتی جزو پنج استان برتر معدنی کشور به شمار می‌رود و منیزیت، ماده معدنی است که کاربرد زیادی در صنایع فولاد و آجرهای نسوز دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان امور عشایر ایران نیز به همراه معاونان استاندار و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی در این آیین حضور داشتند.

استاندار خراسان جنوبی و رییس سازمان امور عشایر ایران که امروز برای افتتاح طرح‌های شاخص حوزه عشایری به شهرستان نهبندان رفتند، با جانباز و آزاده سرافراز غلامرضا سالارپور در شهر شوسف دیدار کردند.

حمید ملانوری در این دیدار با بیان اینکه جایگاه جانبازان کمتر از شهدا نیست گفت: جانبازان، اهداف شهدا را دنبال می‌کنند و الگوی آنها نیز بدون تردید، جانباز کربلاست.

وی با اشاره به زحمات خانواده به ویژه همسران جانبازان افزود: این عزیزان، صبورانه در جبهه‌ای سخت در حال مبارزه هستند.

رییس سازمان امور عشایر ایران شامگاه یکشنبه برای انجام سفری ۲ روزه وارد بیرجند شد و بلافاصله در نشست شورای عشایر استان خراسان جنوبی شرکت کرد.

سفر به نهبندان، شوسف و سربیشه برای افتتاح ۲ پروژه کلیدی در حوزه عشایری از جمله برنامه‌های سفر «شاهپور علائی‌مقدم» به خراسان جنوبی است.

خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران ۶۴۸ معدن با ۲.۵ میلیارد تن ذخیره قطعی و ۱۸ میلیون تن استخراج اسمی دارد که زمینه اشتغال ۱۲ هزار نفر را فراهم کرده است.

زغال‌سنگ، منیزیت، خاک‌های صنعتی، سنگ‌های تزیینی، بنتونیت، کرومیت، سنگ آهن، دولومیت، آندالوزیت، مرمریت، بازالت، طلا، مس، سیلیس، فلورین، پتاس و سرب و روی از مهمترین مواد معدنی در استان کویری خراسان جنوبی هستند.

همچنین از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در ایران، ۵۰ نوع آن در خراسان جنوبی وجود دارد و در هفت ماه امسال، رتبه اول صدور پروانه اکتشاف، رتبه دوم صدور پروانه بهره‌برداری و رتبه سوم گواهینامه کشف متعلق به خراسان جنوبی بوده است.

منبع: ایرنا

231865