ویروس شناس و استاد دانشگاه علوم پزشکی در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

جزئیاتی درباره واکسن کرونای روسی

واکسن حامل ویروسی است که یک آدنوویروس می‌باشد و در واکسن روسی آدنوویروس تیپ 26 و تیپ 5 استفاده شده است که در انسان بوده ولی به دلیل تغییراتی که در آن ایجاد شده است بیماری‎زایی آنچنانی ندارد.

حسین کیوانی ویروس شناس و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص ورود واکسن روسی به ایران اظهار داشت: واکسن روسی روی چند میلیون نفر تست شده، ایمنی داده و عوارضی نداشته است. مسئولین بهداشت و درمان حتماً در مورد واردات این واکسن همه استانداردها و کارآزمایی‌های بالینی و مواردی که مربوط به سلامت واکسن و نداشتن عوارض جانبی است را در نظر گرفته و خواهند گرفت.

کیوانی ادامه داد: تأکید بنده بر واکسن کُشته ایرانی است و تأمین واکسن کُشته ایرانی باید یکی از مطالبات مردم و مسئولین بهداشت و درمان از کارخانجات تولید واکسن باشد و همه تلاش ما باید بر این باشد که این واکسن کُشته که از ویروس‌هایی که در داخل ایران چرخش می‌کنند و جهش‌هایی که داخل ایران است، تهیه شود و هر چه زودتر مردم بر علیه این ویروس ایمن شوند.

این ویروس شناس و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص تولید مشترک واکسن عنوان کرد: واکسن حامل ویروسی است که یک آدنوویروس می‌باشد و در واکسن روسی آدنوویروس تیپ 26 و تیپ 5 استفاده شده است که در انسان بوده ولی به دلیل تغییراتی که در آن ایجاد شده است بیماریزایی آنچنانی ندارد. ساختار این واکسن در روسیه ساخته شده است و قرار نیست که عوض شود و به صورت بالک یا به صورت حجم بالا وارد کشور می‌شود و پس از آن در ویال‌های مختلف تقسیم می‌شود چون ساخت این واکسن بر مبنای وکتور ویروسی کاری است که قبلا صورت گرفته است، دلیلی ندارد که ما بخواهیم دوباره آن را در ایران انجام بدهیم.

231816