شهبازی در گفت‌وگو با پرسون؛

افزایش یارانه‌ها در سال 1400 واقعیت دارد

یک نماینده مجلس گفت: قرار بر این است که منابع مورد نیاز افزایش یارانه‌ها از محل فروش سهام، اموال و دارایی دولت تأمین شود که این منابع در اختیار دولت است و دولت هم کاملا محل تامین منابع این مصوبه را پذیرفت.

4 بهمن ۹۹ کمیته مصارف تبصره ۱۴ کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس، مدل پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی برای سال آینده را مشخص کرد؛ بنابراین، قرار بود مجلس یارانه نقدی و معیشتی را ادغام و با اضافه کردن برخی منابع دیگر، یارانه جدیدی به مردم بدهد.

منابع پیش بینی شده برای اجرای این کار، ۱۴۰ هزار میلیارد تومان عنوان شده بود که بخشی از آن از طریق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌شد که طبق مصوبه تلفیق بودجه، قرار بود با نرخ ۱۷۵۰۰ تومان تسعیر و محاسبه شود.

دولت در لایحه بودجه سال آینده، کل رقم اختصاص یارانه به مردم را ۷۳.۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود. براساس مصوبه کمیته مذکور، ۲۰ میلیون نفر از مردمی که صرفا یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی دریافت می‌کردند میزان یارانه دریافتی شان سال آینده دو برابر می‌شد و به ۹۱ هزار تومان در ماه می‌رسید. این ۲۰ میلیون نفر افرادی بودند که در حال حاضر یارانه معیشتی بنزین دریافت نمی‌کردند.

همچنین اعلام شد ۵۸ میلیون نفری که یارانه نقدی و معیشتی بنزین دریافت می‌کردند سال آینده، با ادغام این دو یارانه در مجموع هر نفر ۱۳۶ هزار تومان در ماه یارانه دریافت خواهند کرد.

علیرضا شهبازی نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پرسون در خصوص افزایش یارانه‌ها در سال 1400 گفت: مجلس در بودجه 1400 یارانه‌ها را اصلاح کرد و مبلغ یارانه‌ها را افزایش داد. اما در بودجه پیشنهادی دولت نیز پیشنهاد افزایش یارانه با منابع پیشنهادی برای تأمین وجود داشت.

وی با بیان اینکه این مصوبات تقریبا با هماهنگی دولت انجام شد، گفت: قرار بر این است که منابع مورد نیاز از محل فروش سهام، اموال و دارایی دولت تامین شود که این منابع در اختیار دولت است و دولت هم کاملا محل تامین منابع این مصوبه را پذیرفت.

شهبازی در ادامه ضمن اشاره به مخالفت مجلس برای دخالت دولت در بورس گفت: در راستا بررسی دخالت‌های دولت در بورس وزیراقتصاد به زودی استیضاح می‌شود.

وی ادامه داد: دولت باید در برابر تشویق‌هایی که برای سرمایه‌گذاری مردم در بورس انجام داد، جوابگو باشد. همچنین دولت باید راه حلی برای جبران ضررهای سرمایه گذاران داشته باشد.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: بر اساس تشویق‌های دولت برای سرمایه گذاری مردم در بورس عده‌ای ماشین، مسکن و زمین‌های خود را فروختند و در بورس سرمایه‌گذاری کردند. امیدواریم دولت با برنامه‌ریزی منسجم و تغییرات در روند بازار بورس مشکلات سرمایه گذاران بورسی را حل کند.

231671