رئیس بنیاد نخبگان استان:

۶۰ درصد نخبگان یزدی را بانوان تشکیل می دهند/ ورودی بالای دانش آموزان یزدی به دانشگاه‌ها هم قوت است هم ضعف

رئیس بنیاد نخبگان استان یزد گفت: بنیاد نخبگان استان یزد تقریبا ۹۰۰ تا هزار نخبه را تحت حمایت خود قرار داده است که ۶۰ درصد آنها بانوان و ۴۰ درصد آقایان هستند.

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد، سید مهدی کلانتر در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد با بیان اینکه در قرنی زندگی می‌کنیم که «نیروی انسانی و تفکر» بر ماشین غلبه دارد و کشوری که نیروی انسانی برتر داشته و بتواند از آن استفاده کند می‌تواند حرف اول را در همه زمینه‌ها بزند گفت: بنیاد ملی نخبگان سه هدف شناسایی، هدایت و توانمند سازی را دنبال میکند و وظیفه شکل‌گیری مسیر نخبگی را فراهم می‌آورد.

رئیس بنیاد نخبگان استان یزد، مسیر نخبگی را هدایت نیروی‌های انسانی مناسب، تحصیلکرده، به روز عنوان کرد و ابراز داشت: بنیاد نخبگان تامین کننده نیروی انسانی و نخبه‌ای است که بتواند در جامعه تاثیرگذار و در زمینه‌های مختلف تحول آفرین باشد.

کلانتر تصریح کرد: برای افرادی که تحت حمایت این بنیاد قرار‌گیرند شرایط و فرصت‌هایی فراهم می‌شود که با همکاری سازمان‌های مرتبط و با توجه به استعدادی که دارند توانمند ‌شده و سرآمد شوند که در بین سرآمدها هم تعدادی نخبه کشف می‌شوند.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات مادی و معنوی به نخبگان تحت حمایت بنیاد نخبگان ادامه داد: تسهیلات مختلفی برای این افراد در نظر گرفته می‌شود بخشی از این تسهیلات مادی است از جمله تسهیلات مسکن، وام ازدواج و .... ، برخی تسهیلات نیز معنوی است که امتیازهایی ویژه برای آنها در نظر گرفته می‌شود و در جذب آنها در سازمان‌ها یا هیئت علمی و ... می‌تواند تاثیرگذار باشد.

رئیس شورای علمی نخبگان استان در بخشی دیگر از سخنانش از اجرای طرح شهید احمدی روشن خبر داد و گفت: بنیاد ملی نخبگان با هدف توانمندسازی و مشارکت دانشجویان مستعد برای حل مسائل کشور با اجرای این طرح، توانمندی‌های دانشجویان صاحب استعداد برتر را در جهت شناسایی و حل مسائل واقعی کشور هدایت می‌نماید. در این طرح استادان خبره دانشگاهی و متخصصان برتر صنعتی با شناسایی مسائل و مشکلات اصلی کشور، هسته‌های نخبگانی مسأله محور را با مشارکت دانشجویان برگزیده تشکیل داده و به صورت علمی و تخصصی در قالب طرحی مشخص و در بازه زمانی معین به حل آنها می‌پردازند.

کلانتر گفت: نخبگانی که تحت پوشش بیناد نخبگان قرار می‌گیرند ابتدا برای عضویت باید در سامانه سینا ثبت نام کنند و مستندات خود در زمینه داشتن استعداد برتر را در این سامانه بارگذاری کنند، بنیاد نخبگان استان یزد تقریبا ۹۰۰ تا هزار نخبه را تحت حمایت خود قرار داده است که ۶۰ درصد آنها بانوان و ۴۰ درصد آقایان هستند.

وی افزود: اخیرا استان یزد به دنبال این است که بانک اطلاعاتی جامع و کاملی از نخبگان استان ایجاد شود و اطلاعاتی از جمله رشته تحصیلی، شغل و توانمندی‌هایی که دارند در آن ثبت شود تا ظرفیتی باشد که بتوان آنها را در سازمان‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و .... معرفی کند و از آنها استفاده کرد.

رئیس بنیاد نخبگان استان یزد گفت: دو آمار قوی نخبگی نسبت به جمعیت در استان یزد وجود دارد، اینکه در استان یزد رتبه زیر ۱۰۰ در استان نسبت به جمعیت ۲۳ است که در کشور، ۱۸ استان روی همدیگر در این شاخص ۲۱ هستند، و همچنین استان یزد بیشترین میزان ورودی را به دانشگاه‌ها نسبت به جمعیت دارد که در واقع اینها نقطه قوت هستند از این لحاظ که می‌توانند در رشته‌های خوبی تحصیل کنند و در جامعه اثر گذار باشند و نقطه ضعف برای استان است از این جهت که استان ظرفیت برگشت آنها و ایجاد شغل متناسب با آنها را ندارد.

گفتنی است بنیاد نخبگان استان یزد اولین بنیاد استانی کشور است که در سال 1387 افتتاح شده است.

انتهای پیام/

حیران_ استان یزد

231562