گزارش پرسون از غفلت مردم در برابر کرونا؛

بی تفاوتی مردم و تشدید مجدد کرونا/ سنندج، کامیاران و سقز دوباره زرد شدند

بی تفاوتی های مردم استان کردستان در بحث رعایت پروتکل های بهداشتی باعث گردید شهرهایی همانند سنندج،  سقز و کامیاران که در وضعیت آبی قرار داشتند دوباره به وضعیت زرد برگردند.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، با شروع کرونا از اوایل اسفندماه سال گذشته عملا شاهد رعایت بسیاری از موارد بهداشتی از سوی مردم بودیم و این رعایت ها و توجه خوب و کافی به دستورالعمل های بهداشتی باعث گردید که تا حدی مردم در برابر این ویروس مصونیت پیدا کنند.

شاید این پروسه برای بسیاری از شهروندان بسیار سخت گذشت ولی نتیجه آن بود که به مانند کشورهایی همانند آمریکا، بزریل و... تلفات نداشتیم.

کم رنگ شدن شیوع کرونا در کشور از یک سو یک خبر شادی بخش برای همه ما بود و از سوی دیگر باعث گردید که بسیاری از مردم چندین ماه قرنطینه خانگی را به راحتی به دست فراموشی بسپارند.

در اوج کرونا همه دیدیم که رعایت پروتکل های بهداشتی در اکثر استان های کشور همانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و... بالاتر از 90 درصد و حتی نزدیک به صد درصد بود ولی بعد از مدتی؛ کرونا به عارضه «روزمرگی» دچار شد و اکنون سیگنال هایی ناخوشایند از بلند شدن دوباره این «دیو» از خواب به گوش می رسد.

در کنار سایر استانها، مردم کردستان نیز به تدریج نسبت به کرونا بی تفاوت تر از قبل شده اند تا جایی که به صورت میانگین رعایت پروتکل های اجتماعی در این خطه که زمانی بیش از 90 درصد بود اکنون در این استان به کمتر از 60 درصد رسیده است و این یعنی زنگ خطر.

بسیاری از مردم علت این امر را خسته شدن از وضعیت موجود اعلام می دارند.

عثمان مرادی؛ مغازه دار که با وجود شلوغی محل کارش از ماسک استفاده نمی کند، در این باره به خبرنگار پرسون گفت: نزدیک به یک سال است که ماسک می زنیم و در این مدت خسته شده ایم و هم اینکه طاقت زدن ماسک بر صورت را نداریم.

وی افزود: استفاده از ماسک برایم خیلی مشکل شده است و به نوعی من را کلافه می کند و دوست دارم هرچه سریعتر این بیماری از کشور و کردستان برود تا نفس دوباره ای بکشیم.

سخنان این شهروند سنندجی و دیگر شهروندان در بحث دلزدگی از استفاده از ماسک و از سوی دیگر کاهش محسوس هشدارهای رسانه ای در این زمینه باعث شده است که به نوعی کرونا و خسارت آن در اذهان مردم مردم کمرنگ تر از همیشه شود.

برخی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان تداوم این وضعیت را زنگ خطری جدی برای مردم استان اعلام می کنند.

به گفته این مسئولان در صورتی که مردم همچنان نسبت به کرونا بی تفاوت باشند باید منتظر عواقب بسیار بدی باشیم.

اکنون در آستانه ورود به موج چهارم کرونا هستیم و بی گمان این موج می تواند صدمات و خسارت های جانی و مالی بسیاری برای کشور به ویژه مردم این استان به دنبال داشته باشد.

آنچه از آمار و اطلاعات به گوش می رسد این است که اکنون در کردستان که در بحث کرونا وضعیت آبی داشت، 3 شهر دوباره به وضعیت زرد رسیده اند که این می تواند برای دیگر شهرهای این استان زنگ خطر باشد.

اکنون شهرهای سنندج، سقز و کامیاران طبق گفته مسئولان در وضعیت زرد قرار دارند و این یعنی هشدار و هشدار.

زمانی که مسئولان نظارت ها را همانند نظارت بر بازار کاهش می دهند، طبیعتا باید شاهد اوج گرفتن دوباره کرونا در کشور به ویژه در کردستان باشیم.

با چه مجوز و چه منطقی تالارهای عروسی دوباره بازگشایی می شوند و جمعیتی با حجم و تراکم در یک سالن سرپوشیده جمع می شوند و به پایکوبی مشغول می گردند؟

محمدابراهیم زارعی؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان درباره آخرین وضعیت کرونا در این استان می گوید: هم اکنون وضعیت شیوع ویروس کرونا در سه شهرستان این استان به علت عدم تداوم رعایت مسائل بهداشتی و پروتکل هایی بهداشتی از سوی برخی افراد، به حالت زرد برگشته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان می افزاید: وضعیت شیوع کرونا در اواخر دی و اوایل بهمن ماه در تمام شهرستان‌های استان به رنگ آبی با خطر کم درآمد، اما هم اکنون این وضعیت در 3 شهرستان سنندج، کامیاران و سقز به زرد بازگشته است.

دکتر سیروس صنوبری؛ متخصص بیماری های عفونی در این باره به خبرنگار پرسون گفت: متاسفانه علنا شاهد کاهش چشمگیر رعایت موارد بهداشتی از سوی هم وطنان به ویژه مردم شهرهای کردستان در مسئله کرونا هستیم و این خود می تواند فاجعه ماههای گذشته را دوباره تکرار کند.

این متخصص بیماری های عفونی تاکید کرد: شیوع موج چهارم کرونا در کشور بی شک بسیار شدیدتر از قبل خواهد بود زیرا از یک سو در گذر از دو فصل هستیم و نیز اینکه در ماههای بهمن و اسفندماه ماه بیماری هایی همانند آنفولانزا، سرماخوردگی و... شیوع بسیاری پیدا می کنند که تداخل این بیمارها با کرونا با هم می تواند یک فاجعه انسانی را رغم بزند.

دکتر صنوبری بیان داشت: هیچ کسی دوست ندارد نوروز امسال را همانند نوروز سال گذشته خود را در خانه حبس کند، ولی به نظر می رسد که کاهش رعایت های بهداشتی توسط شهروندان می تواند یک وضعیت بسیار اسفناک را دوباره برای این استان رقم بزند که بی شک در موج چهارم کرونا سنین پایین تر جامعه نیز به نوعی درگیر خواهند شد.

به گزارش خبرنگار سایت خبری پرسون، بسیاری از عابرین و رهگذران در خیابان های شلوغ شهر سنندج که تا چندماه پیش برای جلوگیری از کرونا از ماسک و... استفاده می کردند اکنون بدون ماسک در خیابان و بازار با آسودگی خیال حاضر می شوند و بی شک اگر دولت فکری به حال این وضعیت نکند، رسیدن به وضعیت قرمز کرونا در کردستان دور از انتظار نیست.

آیین مهر ـ استان کردستان

231492