با اعتبار یک هزار میلیارد ریال انجام شد؛

ارتقای بازارچه مرزی کیله سردشت به پایانه مرزی

معاون وزیر راه و شهرسازی کشور از ارتقای بازارچه مرزی کیله سردشت به پایانه مرزی با اعتبار یک هزارمیلیاردریال خبر داد و گفت: سردشت با داشتن بازارچه مرزی کیله و مرزی بودن آن و افزایش چند برابری صادرات در این مرز ظرفیت زیادی برای حمل و نقل ترانزیتی دارد.

به گزارش سایت خبری پرسون، عبدالهاشم حسن‌نیا در حاشیه سفر یک روزه اعضای کمیسیون عمرانی به سردشت از ارتقای بازارچه مرزی کیله سردشت به پایانه مرزی با اعتبار یک هزارمیلیارد ریال خبر داد و اظهار داشت: سردشت با داشتن بازارچه مرزی کیله و مرزی بودن آن و افزایش چند برابری صادرات در این مرز ظرفیت زیادی برای حمل و نقل ترانزیتی دارد.

وی افزود: باتوجه به اینکه بارگیری کامیون و خودروهای سنگین دو کشور ایران و عراق در این بازارچه انجام می‌گیرد با احداث پایانه مرزی می‌توان کامیون‌ها در هر دو طرف تردد داشته باشند و این امر از لحاظ اقتصادی برای حمل و نقل توسعه ای بزرگ به همراه خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی کشور با بیان اینکه بازارچه‌های مرزی شرایط و الزامات خاص خود را دارند، بیان کرد: برای ساخت پایانه در این بازارچه به ۵ هکتار زمین نیاز است که اگر این زمین تهیه و تحویل راهداری شود سازمان آمادگی کامل و جامع برای سرمایه گذاری دارد.

حسن‌نیا عنوان کرد: برای محوطه سازی و ساخت پایانه ۵۰ میلیارد تومان و برای توسعه راه ها نیز ۵۰ میلیارد تومان برآورد و این هزینه‌ها مصوب شده اند.

وی با بیان اینکه نقشه طرح اولیه برای انجام کار تهیه و آماده شده است از مسئولان استانی و شهرستانی خواست تا هرچه سریعتر پیگیر مطالبات و موضوع باشند و زمین مورد نیاز را تهیه کنند.

فرماندار سردشت نیز با بیان اینکه صادرات امسال در بازارچه مرزی کیله افزایش ۱۳۲ درصد ی داشته تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۷۱۸ میلیون دلار صادرات در این بازارچه انجام شده که به غیر از صادرات نیز واردات انجام می‌گیرد که با افزایش صادرات و واردات گنجایش و ترافیک نیز دو چندان شده است.

اقصی نخشی پور افزود: زیرساخت‌های بازارچه جوابگوی نیاز این حجم از صادرات و واردات نیست و برای توسعه و رونق اقتصادی در این منطقه نیازمند ساماندهی بازارچه و توجه ویژه به راه های ارتباطی است .

وی بیان کرد: ساماندهی بازارچه مرزی کیله ، بهسازی و تعریض جاده سردشت به کیله و خیابان‌های شهری منتهی به بازارچه، اتصال جاده سردشت به بوکان و تجهیز راهداری سردشت به تجهیزات و امکانات جدید و نوین از مطالبات اصلی و مهم شهرستان هستند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه بازدید گفت: مطالبات مردمی زیاد هستند اما مطالبات اصلی و مهم در دو بخش است بخشی مربوط به صادرات و واردات می‌باشد که در مرز انجام می‌شود و مشکلات زیادی برای پیله وران، مرزنشینان و فعالان اقتصادی به وجود آورده است.

حسین پور افزود: بخش دوم مسایل عمرانی است که مهمترین آن مربوط به رفع مشکلات زیرساخت های بازارچه و بهسازی و بهبود راه های مواصلاتی می باشد.

خاطرنشان می‌شود با حضور اعضای کمیسیون عمرانی مجلس و معاون وزیرو رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ارتقای بازارچه مرزی کیله سردشت به پایانه مرزی با اعتبار یک هزارمیلیاردریال کلیدخورد.

انتهای پیام/

231423

مطالب مرتبط