سلطانی در گفت و گو با پرسون پاسخ داد:

پیامدهای تصویب ارز 17 هزار و 500 تومانی چیست؟

اصلاح نرخ ارز به عنوان یک مولفه کلیدی در تعیین قیمت ها است. تغییر نرخ ارز سبب افزایش قیمت تمامی کالاها می شود و این اصلاح به مسئله خطرناکی تبدیل می شود.

خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون، گفت و گویی با احسان سلطانی، اقتصاددان در رابطه با تغییر نرخ ارز به 17هزار و 500 تومان داشته که به شرح ذیل است.

احسان سلطانی بیان کرد: با افزایش یارانه پول بیشتری از جیب مردم به دلیل تورم کسر خواهد شد این مسئله موجب نارضایتی مردم می شود.

وی ادامه داد: اگر مجلس قصد تغییر نرخ ارز را دارد باید قیمت دلار در نهایت به محدوده 10 تا 12 هزار تومان برسد. مشخص نیست دلار 17هزارو 500 تومانی بر چه اساسی اعلام شده است. رقم مد نظر مجلس قیمت دلار را چهار برابر می کند و ارز در سقف های بالاتر شوک وارد می کند.

این اقتصاددان افزود: اگر هدف تک نرخی کردن دلار است. دولت نباید ارز دولتی را گران کند. با ارز 17 هزار و 500 تومانی تولید ناخالص داخلی ایران 200 میلیارد دلار می شود یعنی نسبت به 4 سال پیش نصف می شود که این آمار به هیچ وجه منطقی نیست.

سلطانی گفت: با دلار 17 هزار و 500 تومانی و افزایش یارانه ها مجلس نه تنها خدمتی به مردم نخواهد کرد بلکه معیشت مردم را سخت تر و آن ها را ناراضی می کند. تغییر نرخ دلار به حدی شوک قیمتی وارد خواهد کرد که یک فرد فقیر قادر به تامین نیازهای اولیه خود نباشد.

وی تصریح کرد: تغییر نرخ ارز به 17 هزار و 500 تومان اصلاح واقعی نیست. این اقدام آثار مخربی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت و کشور را به اقتصاد 50 دنیا تبدیل خواهد کرد.

این اقتصاددان بیان کرد: مجلس با افزایش یارانه ها به دنبال محبوبیت بیشتر است و متوجه پیامدهای این مسئله در شرایط فعلی و شوک قیمتی نیست. افزایش یارانه ها نه تنها به مردم کمکی نمی کند بلکه باعث رنج و فلاکت بیشتر مردم می شود.

سلطانی گفت: در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد قیمت سوخت تغییر کرد اما در حال حاضر اصلاح نرخ ارز به عنوان یک مولفه کلیدی در تعیین قیمت ها است. تغییر نرخ ارز سبب افزایش قیمت تمامی کالاها می شود و این اصلاح به مسئله خطرناکی تبدیل می شود.

231246

مطالب مرتبط