«پرسون» گزارش می دهد:

آقای قالیباف! بفرمایید؛ این گوی و این میدان/ عدم مطابقت واقعیت بازار با ذهنیت مسوولان

رئیس مجلس شورای اسلامی هفته گذشته و در جلسه ای که با مدیران و کارکنان مرکز پژوهش های مجلس داشت، با انتقاد شدید از افزایش قیمت ها و نیز گلایه از توزیع نادرست ارز دولتی میان تولید کنندگان از مدیریت نامطلوب در فضای اقتصادی کشور گلایه کرد.

به گزارش سایت خبری پرسون، در هفته و ماه های اخیر قیمت مرغ با افزایش شدیدی رو به رو شد و حتی تا هر کیلو 24هزار و 500 تومان و بالاتر نیز افزایش یافت. با این همه چند روز پیش محمد باقر قالیباف- رئیس مجلس در جلسه ای که با کارکنان مرکز پژوهش های مجلس داشت، مدعی شد قیمت هر کیلو مرغ باید کمتر از 10 هزار تومان باشد؛ ادعایی که با واکنش قابل تأمل مالک یک مرغداری رو به رو شد.

قالیباف در بخشی از سخنان خود با اشاره به ارزهای دولتی که در سال جاری به واردات نهاده های دامی اختصاص داده شده بود، اضافه کرد که به واسطه اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات نهاده های دامی و با احتساب همه هزینه های جانبی باید تولید هر کیلو مرغ در کشور حداکثر یک و نیم دلار تمام شود.

قالیباف اضافه کرد که به واسطه اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات نهاده های دامی و با احتساب همه هزینه های جانبی باید تولید هر کیلو مرغ در کشور حداکثر یک و نیم دلار تمام شود.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه نهایتاً قیمت هر کیلو مرغ باید زیر 10 هزار تومان و به صورت مشخص 9 هزار تومان باشد، از افزایش شدید قیمت ها در این بخش انتقاد کرد و تأکید کرد برای سال آینده این مجلس است که تصمیم خواهد گرفت یارانه های تولیدی را در ابتدای زنجیره توزیع کند یا در انتهای زنجیره.

پرداختن به این سخنان و تأکید روی بالا بودن قیمت مرغ در بازار در حالی مطرح شد که همچنان در بازار تهران و سایر مناطق کشور قیمت مرغ روند صعودی داشت و حتی تا 24 هزار و 500 تومان و در برخی موارد بالاتر نیز رسید.

تفاوت زیاد میان قیمت پیشنهادی رئیس مجلس شورای اسلامی که برای آن استدلال نیز آورده شده بود با قیمت در بازار خیلی زود با حواشی فراوانی رو به رو شد و برخی اعتراضات جسته و گریخته را به همراه داشت.

با این همه در تازه ترین اظهار نظرها حبیب اسدالله‌نژاد- نایب‌رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور در مورد دلیل افزایش قیمت مرغ در چند روز گذشته به رسانه ها گفت: «علاوه بر افزایش قیمت نهاده‌های طیور هم‌اکنون در بازار جوجه یک روزه ۵ هزار تومان قیمت دارد و با احتساب هزینه‌های حمل‌ونقل و قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم مرغ به ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان افزایش می‌یابد و اگر برخی تولیدکنندگان با قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به بازار عرضه کنند متضرر می‌شوند. به همین‌ دلیل به کارگروه ستاد تنظیم بازار پیشنهاد کرده‌ایم که با توجه به رشد قیمت نهاده‌های طیور و خوراک مرغ با بررسی هزینه تمام‌شده قیمت مرغ گرم را بین ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان در نظر بگیرند.»

وی در مورد قیمت فعلی مرغ در بازار نیز گفت:«قیمت مرغ زنده هم اکنون حدود ۱۷ تا ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان درب مرغداری است و مرغ پس از کشتار در کشتارگاه با افت وزن مواجه می‌شود و با احتساب سایر هزینه‌های جانبی قیمت تمام‌شده آن به حدود ۲۴ هزار تومان می‌رسد.»

اسدالله‌نژاد یادآور شد: «هرچند قیمت مصوب مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است، اما در روزهای اخیر قیمت تنظیم بازار و نرخ مصوب ذرت از ۱۵۰۰ به ۱۷۰۰ تومان، سویا از ۲۷۰۰ به ۳۳۰۰ تومان و جوجه یک روزه نیز از ۲۸۰۰ تومان به ۴۵۰۰ تومان افزایش یافته است.»

سخنان کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور پیرامون چرایی بالا بودن قیمت مرغ در بازار آن هم با استدلال هایی مستند به آمار و ارقام همه نظرات و حواشی مغایر با نظر و ادعای رئیس مجلس شورای اسلامی نبود و در یکی از قابل تأمل ترین واکنش ها، مالک یکی از مرغداری های کشور آقای قالیباف را به چالشی عجیب دعوت کرد.

توضیح بیشتر اینکه فردی به نام «محمد حسین فرحی جهرمی» که خود را مالک یک واحد مرغداری در شهرستان جهرم استان فارس معرفی کرده است، در نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس مجلس از وی خواست تا با در اختیار گرفتن مدیریت تام یک واحد مرغداری اقدام به تولید مرغ کیلویی 9 هزار تومان بکند.

*چالشی با طعم مرغ

به صورت مشخص در این نامه و خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی آمده است: پیشنهاد می گردد در فرصت باقیمانده سال 1399 (50 روز تا پایان سال) مدرن ترین واحد مرغداری در شهرستان جهرم با ظرفیت 39500 قطعه جهت عملیاتی نمودن دیدگاه آن جناب و اجرایی نمودن آن در این خصوص نماینده قانونی معرفی تا در دفتر اسناد رسمی عقد قرارداد گردد و رسماً پرورش یک دوره تولیدی در سال جاری بر عهده گیرد.

هر چند انتظار نمی رود رئیس مجلس شورای اسلامی به این نامه واکنش عملیاتی قابل تأملی داشته باشد، اما به هر صورت نامه ای که به آن اشاره شد می تواند بخشی از حقایق ناگفته بازار و اقتصاد کشور را بازگو کند، البته اگر به آن عمل شود.

همچنین در ادامه این نامه تأکید شده است که به منظور اثبات حسن نیت و تشویق اجاره بهای این دوره تولیدی از نماینده معرفی شده دریافت نخواهد شد ولی در ازای این کار از نماینده قانونی رئیس مجلس انتظار می رود که در پایان بتواند مرغ گوشتی به قیمت هر کیلو 9 هزار تومان تولید کند.

این نامه حالا دست به دست در فضای مجازی در حال انتقال است و در نوع خود پیشنهاد و چالش جالبی است که یک تولید کننده برای یکی از مسئولان ارشد کشورمان ایجاد کرده است. هر چند انتظار نمی رود رئیس مجلس شورای اسلامی به این نامه واکنش عملیاتی قابل تأملی داشته باشد، اما به هر صورت نامه ای که به آن اشاره شد می تواند بخشی از حقایق ناگفته بازار و اقتصاد کشور را بازگو کند، البته اگر به آن عمل شود.

از این بابت که در صورت عمل به این پیشنهاد و تحقق ادعای رئیس مجلس، متوجه خواهیم شد در همه این سال ها هزینه های گزافی از مردم حداقل در این بخش از سوی تولیدکنندگان دریافت شده است و نیز در صورت عدم تحقق ادعا مشخص خواهد شد که حرف های زیبا و قشنگی که بعضاً پشت تریبون ها زده می شود، در مقام عمل چندان محلی از اعراب ندارند و تنها می توان در چارچوب های سیاسی از آنها بهره گرفت.

230587