روسیه با بازنگری برجام مخالف است

یک مقام وزارت امور خارجه روسیه گفت: مسکو با بازنگری در برجام و تغییر مفاد آن مخالف است.

به گزارش سایت خبری پرسون، خبرگزاری دولتی تاس چهارشنبه شب به نقل از مقام وزارت امور خارجه روسیه و بدون اشاره به نام و سمت وی نوشت: بازگشت واشنگتن به اجرای تعهدات خود در برجام نباید منوط به اجرای شروط یا تغییر در مفاد برجام شود.

وی افزود: بر این باوریم که بازگشت آمریکا به برجام نباید موضوع معامله یا دلیل برای بازنگری در برجام شود و با تحمیل شروط اضافی بر ایران و سایر شرکت کنندگان در برجام نیز مخالفیم.

مقام وزارت خارجه روسیه گفت: در این مساله نباید وضعیت را پیچیده کرد و چیزی را از نو ابداع کرد. باید بطور کامل از مفاد برجام پیروی کرد.

وی خاطرنشان کرد که برجام در سال ۲۰۲۰ از سوی آمریکا در آزمون سخت قرار گرفت. به رغم حملات مکرر به آن و فشارهای تحریمی، برجام مقاومت کرد و پایدار ماند.

مقام وزارت خارجه روسیه به این نکته نیز اشاره کرد که همه فعالیت های هسته ای ایران تحت کنترل دائمی آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد. همه گام های ایران ازجمله آغاز غنی سازی اورانیوم تا غلظت ۲۰ درصد در این کشور و آماده سازی زیرساخت ها برای تولید اورانیوم فلزی نیز تحت نظارت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام گرفت.

وی ادامه داد: ایران اعلام می کند که برنامه هسته ای این کشور ماهیت صرفا صلح آمیز دارد و بازرسی های آژانس امکان می دهد تا از صلح آمیز بودن ماهیت این فعالیت ها اطمینان یافت.

روسیه در هفته های اخیر شرکت کنندگان در برجام و نیز آمریکا که در سال ۲۰۱۸ از این توافق بین المللی خارج شده است را از تلاش برای بازنگری و نوسازی برجام برحذر داشت.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی در وین در این رابطه، از موضع تروییکای اتحادیه اروپا دربرجام مبنی بر نوسازی آن و ایجاد تغییرات در این توافق بین المللی انتقاد کرد.

اولیانوف روز جمعه در توئیت جدیدی نوشت: تروییکای اتحادیه اروپا (شامل آلمان، فرانسه و انگلیس) خواهان نوسازی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هستند.

وی افزود: موضع دولت جدید آمریکا آنطور که مقامهای آن اعلام می کنند، واقع بینانه تر به نظر می رسد.

نماینده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی در وین تصریح کرد: در ابتدا برجام را باید با مشارکت ایران بطور کامل احیا کرد و سپس به مسائل مربوط به آن پرداخت.

با توجه به سیاست های ضدایرانی ترامپ و خروج آمریکا از برجام، آلمان، فرانسه و انگلیس بر حفظ توافق هسته‌ای تاکید کرده و کوشیدند از نابودی برجام جلوگیری کنند.

اما با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی جو بایدن، تروییکای اروپایی مواضع متفاوت‌تری نسبت به دوران ترامپ اتخاذ کردند.

آنها در این مدت از توافق جامع‌تر با ایران سخن گفته‌اند. در این چارچوب، به نظر می‌رسد آلمان نسبت به فرانسه و انگلیس نقش فعال‌تری را برعهده را برعهده گرفته است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز گذشته در گفت وگوی تلفنی با جو بایدن در مورد وضعیت پیرامون خروج آمریکا از برجام با وی مذاکره و تبادل نظر کرد.

منبع: اقتصادآنلاین

230310