خدارحمی در گفت‌وگو با پرسون تشریح کرد؛

نقش پررنگ بانک کشاورزی در تأمین منابع انتقال آب خلیج فارس

مدیر عامل بانک کشاورزی بیان کرد: بانک کشاورزی با رقم قابل توجه 5 / 72 میلیون یورو در طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی مشارکت کرده است.

روح الله خدارحمی، مدیرعامل بانک کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پرسون در خصوص نحوه مشارکت بانک کشاورزی در پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی گفت: تأمین آب در فلات مرکزی ایران یک معضل بسیار بزرگ است و هیچ راهی جز نمک زدایی و انتقال آب از خلیج فارس نیست.

وی ادامه داد: در سال های گذشته بحث انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به کویر مرکزی مطرح بود. نبود آب کافی و مشکلات اجتماعی مانع اجرای این طرح شد.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: زمانی که طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی به تصویب رسید بانک کشاورزی از بانک‌های پیشرو در این زمینه بود.

خدا رحمی تصریح کرد: ابتدا طرح خط لوله انتقال آب خلیج فارس از دریای عمان به محدوده سیرجان برای مصارف صنعتی مطرح شد. برای این طرح منابع ارزی صندوق توسعه ملی با تصویب هیئت دولت اختصاص یافت. بانک کشاورزی در سندیکایی همراه با بانک تجارت و سینا در تأمین مالی این پروژه حضور داشتند. با رقم قابل توجه 5 / 72 میلیون یورو در این طرح مشارکت کردیم.

وی بیان کرد: برای توسعه این خط انتقال، تأمین آب شیرین کن‌ها و سیستم های نمک زدایی یک سندیکا با رهبری بانک ملی و عضویت بانک کشاورزی و سپه شکل گرفت. در این طرح که از طرح های بزرگ ملی و تحول آفرین در کشور است 1836 میلیارد ریال پرداختیم. این اتفاق یک کار بزرگی توسط شبکه بانکی است و قطعا با اجرای موفقیت آمیز این طرح در آینده برنامه های بیشتری در این زمینه اجرا خواهیم کرد.

مدیرعامل بانک کشاورزی تصریح کرد: در مکان های دیگری نیز طرح های انتقال آب، بهینه سازی و یا تامین آب توسط بانک کشاورزی در حال انجام است. سد گیوی در خلخال استان اردبیل را بانک کشاورزی و سپه تأمین اعتبار کرده است و وزارت نیرو اجرا می کند.

خدارحمی در پایان گفت: اخیرا تأمین منابع مالی سد گرین واقع در نهاوند را به همراه بانک تجارت و صادرات تصویب کرده ایم. این طرح ظرف سال آینده و یا اوایل سال 1401 به بهره برداری می‌رسد.

230224