پرسون بیست وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی را بررسی کرد؛

نمایشگاهی با مدعوین اندک اما بازدهی زیاد در سایه کرونا

بیست و پنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با شعار «نفت ملی، کالا و خدمات ایرانی» در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران از 3 بهمن آغاز و در 6 بهمن ماه به کار خود پایان داد.

به گزارش سایت خبری پرسون، نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از مهم ترین نمایشگاه های کشور می باشد. این نمایشگاه به عنوان بزرگترین رخداد صنعتی و تجاری ایران در حوزه نفت می باشد که سالانه با حضور بسیاری از شرکت های توانمند داخلی و خارجی در این زمینه برگزار می شود.

نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ، فرصت بسیار مغتنمی است تا شرکت های فعال در این صنعت دستاوردها و محصولات خود را در معرض بازدید دست اندرکاران و متخصصان این صنعت قرار دهند و با در نظر گرفتن روند تقاضای بازارها و سمت و سوی رشد این صنعت، فعالیتها و نوآوری های آتی خود را هدایت کنند.

با توجه به شیوع ویروس کرونا نمایشگاه امسال در سایه این ویروس منحوس برگزار شد و این معضل سبب شد تا امسال بازدید عمومی از غرفه ها وجود نداشته باشد و نمایشگاه تنها برای بازدید و معاشرت متخصصین این صنعت باشد.

بیست وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد و شیوه نامه‌های سختگیرانه‌ای نیز برای حفظ سلامتی مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان در نظر گرفته بودند.


بازدید از این نمایشگاه با تدابیری که اندیشیده شده، ویژه متخصصان و فعالان صنعت نفت بود، از این رو طی هماهنگی و مکاتبه با ستاد وزارت نفت و چهار شرکت اصلی، شرکت‌های تابع، تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی، با برنامه ریزی هدفمند، براساس کارت‌های دعوت مختص و جداگانه برای روز‌های نمایشگاه و براساس سهمیه تخصیص یافته طبق اسامی و افراد اعلام‌شده، بازدید از نمایشگاه انجام شد.
در نمایشگاه بیست و پنجم شرکت ملی نفت و صنایع بالادستی در سالن ۸ و ۹، دانشگاه‌ها و مراکز علمی، کسب و کار‌های نوپا، شتاب‌دهنده‌ها و پارک‌های علم و فناوری در سالن ۱۰ و ۱۱، پتروشیمی و صنایع مرتبط در سالن ۱۴ و ۱۵، گاز و صنایع مرتبط، لوله و پوشش لوله، شیرآلات در سالن ۳۸، پالایش و پخش و صنایع مرتبط در سالن ۴۱، ماشین‌های دوار در سالن ۷، اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در سالن ۵ و انجمن‌های تخصصی نفت، انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) و شرکت‌های دیگر هر یک در سالن‌های جداگانه قرار گرفته و تقسیم شدند.

به طور کلی نمایشگاه محل ارائه توانمندی‌های صنعتی، فرهنگی، علمی و پژوهشی و نماد خودکفایی و خوداتکایی است. با توجه به شعار نمایشگاه امسال که نفت ملی، کالا و خدمات ایرانی بود، برگزارکنندگان تلاش کردند در زمینه اطلاع‌رسانی، بازارسازی و بازاریابی کمک شایانی در مبحث رشد تولید و دستاوردهای آن ایفاد کنند.

نمایشگاه تخصصی نفت از رویدادهای بزرگ اقتصادی تجاری است که افزون بر دو دهه توانسته جایگاه خود را در تقویم نمایشگاهی کشور تثبیت کند و همواره با اقبال صنعتگران و سازندگان در حوزه نفت روبه‌رو بوده است.

در این گزارش قصد داریم رویدادهای مهم و حاشیه های بیست وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی را مرور کنیم .

بازگشت تولید نفت ایران به بازار پس از لغو تحریم‌ها

بیژن زنگنه وزیر نفت جمعه، سوم بهمن‌ماه در حاشیه آیین گشایش بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران درباره بازگشت تولید نفت ایران به بازار پس از لغو تحریم‌ها اظهار کرد: من نگران بازارهای از دست رفته نیستم و خریداران نفت هم خود را به یک یا دو فروشنده محدود نمی‌کنند.

وی تأکید کرد: در صورت لغو تحریم‌ها قدرتمندتر از گذشته به بازار بر می‌گردیم، کوتاه‌تر از زمانی که فکر می‌کنید.

وزیر نفت درباره سخنان اخیر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی درباره اینکه صادرات نفت ایران در مدت اخیر افزایش یافته است، گفت: به‌شدت.

برنامه‌ریزی نفت برای تحقق طرح انتقال نفت گوره جاسک تا پایان ۹۹

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به برنامه‌ریزی جدی وزارت نفت برای به ثمر رساندن طرح ملی و راهبردی گوره جاسک، ابراز امیدواری کرد طبق پیش‌بینی‌ها، انتقال نفت خام از گوره به جاسک امسال امکان‌پذیر شود.

مسعود کرباسیان جمعه، سوم بهمن‌ماه در حاشیه بازدید از بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ر در جمع خبرنگاران گفت: بخش قابل توجهی از لوله‌های طرح آماده شده است، پمپ‌ها در حال تولید است و همه برنامه‌ریزی‌ها معطوف به آن است که بتوانیم این طرح ملی را به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه کار عظیمی در این طرح ملی در حال انجام است، ادامه داد: امروز از غرفه برخی سازندگان فعال در بخش‌های مختلف این طرح از جمله شرکت‌های طرف قرارداد در ساخت پمپ‌ بازدید کردم و با توجه به ظرفیت‌های شکل‌گرفته، به نتیجه‌بخشی اقدام‌های جاری امیدوارم.

نمایشگاه نفت ویترین دستاوردهای داخلی صنعت نفت

فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ، جمعه، سوم بهمن‌ماه در حاشیه بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران گفت: این‌گونه نمایشگاه‌ها از این جهت قابل توجه است که چهره واقعی صنعت نفت کشور را به نمایش می‌گذارد، زیرا در فضای مجازی نمی‌توان چنین توانمندی را به نمایش گذاشت.

وی افزود: نمایش دستاوردهای کشور در بخش نفت و گاز به‌صورت فیزیکی بسیار مهم است، زیرا شرکت‌های مختلف از نزدیک با یکدیگر تبادل نظر دارند، یا مذاکراتی میان آنها انجام می‌شود که در فضای مجازی امکان آن وجود ندارد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه موضوع حمایت از ساخت داخل باید بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد، تصریح کرد: بازار برای محصولات داخلی باید مهیا شود، همچنین در بخش صادرات، به‌ویژه در اقلام چندمنظوره نیز باید هدف‌گذاری کنیم.

عباسی تصریح کرد: توجه به ساخت داخل و هدف‌گذاری برای صادرات، کشور را از واردات کالاها در صنعت نفت بی‌نیاز خواهد کرد و این موضوع بدون‌شک اشتغال‌زایی نیز به همراه دارد.

برگزاری بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت با تمرکز حداکثری بر توان ایرانی

مجید بوجارزاده مدیر بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از حضور گسترده شرکت‌های داخلی در این نمایشگاه خبر داد و گفت: این دوره از نمایشگاه با تمرکز حداکثری از توان ایرانی و با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا برگزار می‌شود.

عنوان کرد: امروز در شرایطی که تحریم‌های ناجوانمردانه بر پیکره ایران اسلامی وارد آمده است و در بحبوحه شیوع بیماری کرونا که اقتصادهای بزرگ دنیا را در معرض چالش‌های جدیدی قرار داده است، نگاه‌های زیادی معطوف به صنعت نفت ایران بوده و عملکرد این صنعت بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: نگاهی گذرا به سیاست‌های صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته، مؤید این واقعیت است که بخش عمده‌ای از اهداف مدنظر در مسیر خوداتکایی و توانمندسازی و روزآمدی شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان محقق شده است.

شرکت پالایش و پخش بزرگ‌ترین تولید و صادرکننده بنزین منطقه است

علیرضا صادق‌آبادی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: هم‌اکنون شرکت ملی پالایش و پخش بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده بنزین در منطقه است که به بیشتر کشورهای همسایه مستقیم بنزین صادر می‌کند.

علیرضا صادق‌آبادی در حاشیه بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار کرد: در سال ۹۶ تولید بنزین در کشور ما ۵۹ میلیون لیتر بود که این رقم در سال ۹۸ به روزانه ۱۰۷ میلیون لیتر رسید و امروز ظرفیتی معادل ۱۰۷ تا ۱۲۰ میلیون لیتر برای تولید روزانه بنزین در کشور ایجاد شده است.

وی افزود: در شرایطی طی بازه زمانی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ به این عملکرد رسیدیم که کشور با تحریم و شرایط سختی روبه‌رو بود و با اطمینان می‌گویم که این جهش تولید با اتکا به نیروهای داخلی صنعت پالایش و ظرفیت‌های داخل کشور محقق شد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به اینکه در سال ۹۶، روزانه ۱۷ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شد، افزود: با ادامه این روند و با توجه به رشد مصرف بنزین، سالانه به مقدار واردات اضافه می‌شد، به‌طوری‌ که در سال ۹۸ به رقمی حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون لیتر در روز می‌رسید.

‌صادق‌آبادی با بیان اینکه ایران بزرگ‌ترین صادرکننده بنزین در منطقه است و هم‌اکنون به کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان و کردستان عراق مستقیم بنزین صادر می‌کند، تأکید کرد: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ نه‌تنها واردات بنزین متوقف شد، بلکه از تیرماه پارسال بازاریابی برای صادرات بنزین آغاز و از شهریورماه صادرات به کشورهای دیگر نیز اجرایی شد، بنابراین باید گفت نه‌تنها هیچ ارزی برای واردات بنزین از کشور خارج نشد، بلکه کمک قابل توجهی به ارزآوری برای کشور انجام شد.

ایجاد دفتر توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی

بهزاد محمدی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از ایجاد دفتر توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد و گفت: ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان به‌منظور توسعه صنعت پتروشیمی تقویت می‌شود.

بهزاد محمدی در حاشیه بازدید از بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه نمایشگاه امسال با تفکر ساخت داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شده است، اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیار مطلوبی در این شرکت‌ها وجود دارد و فعالیت‌های بسیار بزرگی در شرکت‌های کوچک انجام شده است که می‌تواند برای صنعت نفت کشور بسیار مفید باشد.

وی به قابلیت‌های ارزشمند دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها اشاره کرد و افزود: متأسفانه در گذشته امکان ارتباط این شرکت‌ها با صنعت فراهم نشده و مسیری برای اتصال به صنعت و استفاده از توانایی آنها ایجاد نشده است.

محمدی، هدف از ایجاد دفتر توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را ایجاد زمینه‌ای برای ارتباط این شرکت‌ها از طریق شرکت ملی صنایع پتروشیمی با شرکت‌های پتروشیمی عنوان و تصریح کرد: این هدف خوشبختانه در حال تحقق و تقویت است.

واگذاری بهره‌برداری از میدان آزادگان شمالی به شرکت اروندان

جهانگیر پورهنگ، مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان:در ادامه تحویل و واگذاری بهره‌برداری بعضی از طرح‌های غرب کارون به این شرکت، بهره‌برداری میدان آزادگان شمالی نیز به‌زودی به نفت و گاز اروندان واگذار می‌شود.

امضا تفاهم‌نامه پژوهشگاه صنعت نفت و مدیریت اکتشاف

پژوهشگاه صنعت نفت و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با هدف افزایش سطح همکاری‌ها تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

این تفاهم‌نامه همکاری شنبه، چهارم بهمن‌ماه در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به امضای جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران رسید.

بر اساس اعلام پژوهشگاه صنعت نفت، الگوسازی سیستم‌های هیدروکربوری، مطالعه و بررسی منابع نامتعارف، الگوسازی دینامیک حوضه و سیستم‌های هیدروکربوری و الگوسازی سه‌بعدی رخساره‌ای با هدف ارزیابی مخازن و سنگ منشا از مهم‌ترین موضوع‌های این تفاهم‌نامه است، همچنین تعبیر و تفسیر نمودارهای درون‌چاهی و داده‌های پتروفیزیکی، توصیف یکپارچه مخازن از طریق تلفیق داده‌ها و اطلاعات و برگزاری دوره‌های آموزشی از دیگر موارد مطرح شده در این تفاهم‌نامه است.

می‌توان به طرح توسعه آذر نمره قبولی داد

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به پایان فاز نخست توسعه میدان آذر گفت: در فرایند توسعه این میدان مشترک با وجود تمام سختی‌ها و پیچیدگی‌های مخزنی، راهبرد و کنترل خوبی حاکم بوده است و می‌توان به این طرح نمره قبولی داد.

نقش‌آفرینی نفت مناطق مرکزی در تأمین گاز مصرفی کشور

رامین حاتمی مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به افزایش تولید گاز این شرکت به ۲۴۹ میلیون مترمکعب در روز در زمستان امسال گفت: با تلاش کارکنان و متخصصان نفت مناطق مرکزی، این شرکت در تأمین گاز مصرفی مورد نیاز کشور نقشی اساسی ایفا می‌کند.

یکشنبه، پنجم بهمن‌ماه در حاشیه سومین روز بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران گفت: با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم و کرونا، شرکت نفت مناطق مرکزی در ۱۰ ماه امسال به تعهدهای خود در زمینه تولید نفت و گاز عمل کرده و در تأمین گاز مصرفی کشور نقشی بسزا داشته است.

وی با اشاره به افزایش ۳۷ درصدی ظرفیت تولید میدان‌های مشترک نفتی این شرکت نسبت به پارسال، گفت: این شرکت برای بازگرداندن تولید نفت به سطح پیش از تحریم‌ها آمادگی کامل دارد.

امضای قرارداد ۶.۵ میلیون یورویی پتروپارس با لوله‌سازی اسفراین

حمیدرضا مسعودی مدیرعامل گروه پتروپارس ارزش قرارداد امضاشده این شرکت با لوله‌سازی اسفراین را ۶.۵ میلیون یورو عنوان کرد و گفت: لوله‌سازی اسفراین قرار است ۵۴ کیلومتر لوله جداری چاه‌های میدان فروزان را تولید کند.

مسعودی پس از امضای قرارداد ساخت لوله‌های جداری و جریانی میان پیمانکاران پروژه‌های مرحله دوم طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت و شرکت لوله‌گستر اسفراین به ارزش بیش از ۲۰ میلیون یورو اظهار کرد: ما خرسندیم که یک شرکت ایرانی تولیدکننده این نوع لوله‌ها در کشور است.

وی درباره مدت زمان اجرای این قرارداد گفت: طبق پیش‌بینی‌ها، تولید این لوله‌ها حدود ۲۴ ماه طول می‌کشد و امیدواریم با نصب آن شاهد افزایش تولید روزانه ۱۰ هزار بشکه از میدان نفتی فروزان باشیم.

صنعت نفت در شرایط سخت تحریم فراتر از حد توان فعالیت کرد

کسری نوری مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت گفت: صنعت نفت در شرایط سخت تحریم‌ها فراتر از حد توان فعالیت کرد و نمایشگاه امسال به‌خوبی بازتاب‌دهنده این تلاش‌ها و توانمندی‌های این صنعت در حوزه ساخت داخل بود.

نوری در حاشیه بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: خوشبختانه دستاوردهای صنعت نفت در سال‌های اخیر در نمایشگاه امسال به‌خوبی ارائه شد و همه به‌راحتی توانستند متوجه شوند صنعت نفت فراتر از حد توان در شرایط سخت تحریم‌ها فعالیت کرد.

امضای چند تفاهم نامه در سومین روز نمایشگاه

هم‌زمان با سومین روز نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، شرکت ملی حفاری ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (ستاد توسعه فناوری‌های حوزه آب و انرژی) و شرکت دانش و فناوری انرژی پارسیان (ITECH) تفاهم‌نامه سه‌جانبه امضا کردند.

این تفاهم‌نامه میان سیدعبدالله موسوی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران، مهدی شریف‌زاده، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه آب و انرژی و امیرعابدپور، شتاب‌دهنده دانش‌بنیان شرکت دانش و فناوری انرژی پارسیان امضا و مبادله شد.

این تفاهم‌نامه در موضوع همکاری مشترک در مسیر ایجاد اکوسیستم هوشمندسازی ناوگان صنعت حفاری ایران با هدف شکل‌دهی و شتاب‌دهی به استارت‌آپ‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فناورانه تدوین و مدت اجرای آن دو سال تعیین شده که با توافق طرفین قابل تمدید است.

اطلس فعالیت‌های نفت خزر گردآوری می شود

علی اصولی مدیرعامل شرکت نفت خزر گفت: درصدد گردآوری اطلسی از فعالیت‌های اکتشافی، توسعه‌ای و تولیدی از گذشته، حال و آینده این شرکت هستیم.

اصولی در حاشیه بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی افزود: لازمه تحقق این کار آن است که اطلاعات و داده‌هایی را از کشورهای همسایه و از فعالیت‌های اکتشافی که می‌تواند زمینه مناسبی برای دیگر فعالیت‌های تخصصی باشد، جمع‌آوری کنیم.

وی گفت: فعالیت‌های پژوهشی در رأس فهرست اولویت‌های این شرکت قرار دارد، به‌طوری که در این زمینه به پیشرفت‌های مطلوبی دست یافته‌ایم.

مدیرعامل شرکت نفت خزر با اشاره به شرایط خاص دریای خزر و سیاست‌های بالادستی در خصوص فعالیت‌های شرکت نفت خزر در این حوزه عنوان کرد: در سال‌های اخیر برای فعالیت‌های گسترده توسعه‌ای و تولیدی در دریای خزر با شرایطی ویژه روبه‌رو بوده‌ایم، همچنین توسعه فعالیت‌های علمی - پژوهشی در دستور کار قرار دارد و بیش از پیش به عملکردهای پژوهشی به‌ویژه در حوزه اکتشاف هم در بخش خشکی و هم دریا پرداخته‌ایم.

توسعه صنعت پتروشیمی با استفاده حداکثری از سازندگان داخلی

بهزاد محمدی معاون وزیر نفت بر حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی از شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: استفاده حداکثری از توان تولیدکنندگان و سازندگان داخلی برای انتقال دانش‌ فنی، بومی‌سازی و توسعه فناوری‌های نو می‌تواند به تحقق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای توسعه صنعت پتروشیمی منجر شود.

محمدیدر روز پایانی بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در حاشیه بازدید از غرفه‌ها، با اشاره به شعار نمایشگاه امسال مبنی بر «نفت ملی، کالا و خدمات ایرانی» اظهار کرد: با توجه به قرار داشتن در سال «جهش تولید»، امسال نسبت به سال‌های پیش زمان بیشتری برای بازدید از نمایشگاه اختصاص داده‌ایم.

تصاویری از بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

در ادامه شما را به دیدن تصاویری از نمایشگاه دعوت می کنیم.

230016