گلرو در گفت‌وگو با پرسون؛

مجلس انقلابی در استیفای حق مردم مصمم است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که بازگشت آمریکا به برجام به خود این کشور مربوط است، گفت: تمام اقدامات لازم برای استیفای حقوق مردم ایران را انجام می دهیم.

خبرنگار سیاسی پرسون گفت و گویی با عباس گلرو نماینده سابق ایران در مجمع عمومی سازمان ملل وعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در رابطه با آینده برجام داشته که به شرح ذیل است.

گلرو بیان کرد: برجام یک سند بین‌المللی چند جانبه است. صرف خروج و یا پیوستن ایالات متحده آمریکا برای ایران ملاک نیست. آمریکا بزرگترین ناقض بین‌المللی است که به تعهدات خود عمل نکرده و از یک توافق چندجانبه خارج شده است.

وی ادامه داد: نه تنها ایالات متحده بلکه سایر طرف‌های برجام نیز به تعهدات خود عمل نکردند. اروپا و آمریکا هر دو به نوعی برجام را نقض کردند. آمریکا با صراحت و ظاهری و اروپا بدون عمل به تکالیفی خود از برجام خارج شدند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: پیوستن آمریکا به برجام به عنوان یک توافق چندجانبه بین‌المللی به این کشور مربوط و در واقع وظیفه آنها است.

گلرو تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مسیر خود برای تقویت بنیه هسته ای خود با مصوبه اخیر مجلس ادامه خواهد داد. ارتقای سطح غنی سازی، ارتقا مواد ذخیره شده اصلی، ارتفاع و ارتقا تعداد سانتیفیوژها و از همه مهم تر پایان دادن به بازرسی های بی‌مورد و مشکوک آژانس بین المللی انرژی اتمی از جمله اقدامات مجلس انقلابی در استیفای حق مردم ایران است و از این موارد عقب نشینی نمی کند.

وی بیان کرد: طرف های دیگر برجام ضمن انجام تکالیف خود باید تحریم ها را رفع و روابط نرمال تجاری و دسترسی جمهوری اسلامی ایران به شبکه های بانکی جهانی را تسهیل کنند. فروش نفت ایران که در واقع سهم ما از بازار است را مشروعیت دهند طبیعی است که ما نیز به تعهدات خود پایبند هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: غنی سازی 20 درصدی نیازمندی های بخش صنعتی و دارویی را باید تأمین کنیم زیرا برای توسعه کشور لازم است. قطعا مجلس از حق مردم ایران صرف نظر نکرده و محکم و قوی به کار خود تا زمان مراجعه آمریکا به تعهداتش ادامه می دهد. مجلس در هر مرحله به اقتضای شرایط تصمیم گیری خواهد کرد.

گلرو در رابطه با سلب حق رأی ایران در سازمان ملل به علت عدم پرداخت سهمیه خود گفت: در خصوص این موضوع در حال مذاکره هستیم. سازمان ملل وظیفه دارد برای انتقال مالی در قبال حق عضویت ما یک بانکی را که ما بتوانیم عملیات بانکی خود را به راحتی انجام دهیم معرفی کند. ایران هیچ تقصیری در این مسئله ندارد ایالات متحده آمریکا به بهانه تحریم ها در این زمینه کارشکنی می کند.

229823