رییس اداره طرح و برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اعلام کرد:

سرمایه گذاری ۲۰هزار میلیارد ریال در اکوپارک رزینی اوره لردگان

رییس اداره طرح و برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اعلام کرد: بخش خصوصی برای اکوپارک رزینی اوره لردگان ۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

به گزارش سایت خبری پرسون از چهار محال و بختیاری، بهنام خسروی تاکید کرد: اکوپارک رزینی اوره لردگان به‌ منظور تکمیل زنجیره ارزش صنایع پایین‌دستی پتروشیمی برنامه‌ریزی شده است و راه‌اندازی آن در سال‌های گذشته برای جلوگیری از خام‌فروشی و رونق صادرات، جزو برنامه هلدینگ‌های پتروشیمی قرار گرفته است.

وی افزود: اکوپارک رزینی اوره لردگان با استقرار ۴۵ واحد در ۶ زون و تولید ۱۹ محصول شامل انواع روکش‌ها، رزین‌ها، چسب‌ها، نایلون‌ها، نایلکس‌ها، پلیمرهای لاستیکی در زمینی به وسعت ۲۰ هکتار در شهرستان لردگان استقرار می‌یابد.

خسروی تصریح کرد: با بهره‌برداری از این طرح زمینه اشتغال پایدار و مستقیم برای ۲ هزار و ۸۰۰ نفر فراهم خواهد شد.

وی یادآور شد: امکان‌سنجی جانمایی این طرح هم‌اکنون در شهرستان لردگان در حال انجام است که پس از دریافت استعلام‌های زیست‌محیطی، منابع‌طبیعی و آبخیزداری، مشخص شدن میزان زمین‌های ملی و مستثنیات، نسبت به تغییر کاربری و صدور مجوز اقدام می‌شود.

رییس اداره طرح و برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: پس از تغییر کاربری زمین مورد نظر، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در یک دوره هفت تا ۱۲ روزه مجوزهای لازم برای اجرای طرح اکوپارک رزینی اوره لردگان را صادر خواهد کرد و سرمایه‌گذار می‌تواند برای آغاز ساخت و ساز و استقرار دستگاه‌ها و ماشین‌آلات اقدام کند.

وی گفت: سرمایه‌گذاری برای صنایع پایین‌دستی پتروشیمی به سرمایه‌گذاری پایین نیاز دارد اما از اشتغال‌زایی بالایی برخوردار است.

خسروی تاکید کرد: مواد اولیه محصولات صنایع پایین‌دستی در طرح اکوپارک رزینی اوره لردگان از پتروشیمی لردگان تامین می‌شود و بیشتر تولیدات این طرح صادراتی است که باعث رونق اقتصادی، افزایش صادرات و توسعه پایدار چهارمحال و بختیاری خواهد شد.

رییس اداره طرح و برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: پتروشیمی لردگان برای خرید ۲۰ درصد از طرح اکوپارک رزینی اوره لردگان اعلام آمادگی کرده است که این مهم باعث جذب سرمایه‌گذار و تامین مواد اولیه می‌شود و برای سرمایه‌گذاری ۸۰ درصد این طرح نیز از طریق فراخوان و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اقدام می‌شود.

خسروی اظهار داشت: حضور بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در اکوپارک رزینی اوره لردگان باعث جذب سرمایه‌گذاران جدید در چهارمحال و بختیاری و رونق کسب و کارها و فعالیت‌های دیگر در استان خواهد شد.

شرکت پتروشیمی لردگان یکی از شرکت‌های تابعه گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان بوده که در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار و با سرمایه‌گذاری ارزی ۷۵۴ میلیون یورو و ۱۱ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال احداث و تجهیز شده است.

پتروشیمی لردگان ظرفیت سالانه تولید ۶۷۰ هزار تن آمونیاک و یک میلیون و ۸۰ هزار تن اوره را دارد که براساس مصوبات، مقرر شده تا بخشی از فروش اوره به جهاد کشاورزی اختصاص یابد و ۸۰ درصد آن صادر شود.

عمده‌ترین کاربرد آمونیاک در تولید انواع کودهای شیمیایی است، آمونیاک را می‌توان هم به‌صورت مستقیم به‌عنوان کود شیمیایی به‌کار گرفت و هم در تولید موادی مانند سولفات آمونیوم، مونوآمونیوم فسفات، دی آمونیوم فسفات، اوره و دیگر کودهای شیمیایی از آن استفاده کرد.

این مجتمع روز پنجشنبه ۶ آذرماه سال‌جاری با دستور رییس‌جمهوری، پس از چندماه تولید آزمایشی، به‌طور رسمی وارد چرخه تولید شد.

منبع: ایرنا

229821