مجلسی در گفت‌وگو با پرسون پاسخ داد؛

آیا ترامپ به عرصه قدرت و سیاست باز می‌گردد؟

یک دیپلمات سابق کشور گفت: ترامپ بدون آن که درک مذهبی داشته باشد خود را فردی مذهبی و معتقد می‌داند و همیشه می‌گوید همانند حضرت موسی احتمال معجزه زنده شدن یاران سیاسی مرده خود را می دهد تا شاید به عرصه سیاست و قدرت بازگردد.

به گزارش سایت خبری پرسون، لغو فرمان اجرایی ترامپ برای ایجاد ممنوعیت صدور ویزا برای سفر شهروندان تعدادی از کشورها از جمله ایران، یکی از اقداماتی بود که پیش از مراسم تحلیف رییس جمهور جدید آمریکا اعلام شد که است با دستور "جو بایدن" در اولین روز حضورش در کاخ سفید انجام شد.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین آمریکا در راستای اجرای یکی از شعارهای انتخاباتی‌اش مبنی بر ایجاد محدودیت‌هایی برای سفر شهروندان دیگر کشورها به آمریکا در هفته اول حضور خود در کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ ممنوعیت ها و محدودیت هایی را برای صدور ویزا و سفر اتباع کشورهایی همچون ایران، لیبی، سومالی، سوریه، یمن، کره شمالی و ونزوئلا به آمریکا صادر کرد.

فریدون مجلسی کارشناس مسایل آمریکا و دیپلمات سابق کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی پرسون در خصوص لغو فرمان منع صدور ویزا از سوی بایدن برای ایرانیان، بیان کرد: در ایران کسانی که از نظر مالی و شغلی امیدی به پیشرفت در داخل کشور ندارند، مهاجرت گزینه اصلی انتخاب آنها است.

مجلسی بیان کرد: امروزه بیش از یک تا دو درصد جمعیت آمریکا ایرانی تبار هستند و این دو درصد جمعیت حدود 6 میلیون نفر را تشکیل می دهد که از جمعیت خیلی از کشورهای کوچک دنیا بیشتراست. اگر شرایط و رفتارهای آمریکا با ایران عادی بود، این 6 میلیون نفرسالانه با رفت و آمد خود به ایران برای دو کشور سود مالی حاصل می کردند و چه بسا این مهاجرین با کشور خود تجارت و صادرات انجام می دادند که این امر سبب سود برای دو طرف می شد.

وی مطرح کرد: کشوری که 6 میلیون از مردمانش درکشور دیگری اقامت دارند و کارمی‌کنند باید بکوشد که ازاین موقعیت استثنایی بهره‌مند شود. حال لغو ویزا توسط ترامپ سدی در برابرارتباطات انسانی و خانوادگی وغیره ایجاد کرده بود. ایرانی‌های مقیم آمریکا قبل از ترامپ برای بازدید از خانواده های خود به ایران می آمدند و بعد از مدتی باز می گشتند.

این دیپلمات سابق کشور ادامه داد: در دوره ریاست ترامپ به دنبال دستگیری برخی از کسانی که دارای تابعیت دوگانه بودند به درست یا غلط، بیم و هراس در دل ایرانی‌های مقیم آمریکا انداخت که سبب عدم خروج آنها از آمریکا گشت.

مجلسی گفت: بایدن با لغو فرمان منع صدور ویزا این فرصت را تنها در اختیار ایرانیان نگذاشته است و تنها این ممنوعیت را که برای کشورهای اسلامی وضع شده بود، برداشته است و قطعا رسیدگی‌های امنیتی و پلیسی را مورد به مورد در خصوص متقاضیان انجام می‌دهند. اما این قانون یک قانون فاشیستی و نژاد پرستانه است و ازنظرانسانی وحقوق بشر قابل انتقاد و زشتی بود.

وی ادامه داد: بایدن ادعا دارد نماینده گروه پیش رو وفرهنگ مدار آمریکا است و دموکرات برای خودش قایل است. بنابر این نمی‌تواند بر خلاف ادعای خود این قانون نقض آشکار حقوق بشر را نادیده بگیرد و موجب مهاجرت ازایران شود.

این کارشناس مسایل بین الملل تصریح کرد: این مسئله ی ایران است که باید شرایطی را فراهم کند که اتباعش به شهروندی خودشان افتخار و احساس آرامش کنند. مسئولین کشور باید کاری کنند که شهروندان تشویش جنگ و زیان و تورم و بیکاری نداشته باشند. در این شرایط در کشور کسی مهاجرت نمی کند.

مجلسی در پایان در پاسخ به سوال آیا احتمال بازگشت ترامپ به عرصه سیاست وجود دارد؟ گفت: ترامپ بدون آن که درک مذهبی داشته باشد خود را فردی مذهبی و معتقد می داند و همیشه می گوید همانند حضرت موسی احتمال معجزه زنده شدن یاران سیاسی مرده خود را می دهد تا شاید به عرصه سیاست و قدرت بازگردد.

229537