خانه های تاریخی بروجرد برگ زرین تاریخ لرستان هستند

مدیر کل میراث و فرهنگی لرستان گفت: مجموعه خانه های تاریخی بروجرد که مربوط به دوره های صفوی، افشاری، زندیه و قاجاری هستند به شناسنامه این شهر تبدیل شدند. 

سیدامین قاسمی مدیر کل میراث و فرهنگی لرستان در گفتگو با خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: خانه های تاریخی بروجرد برگ زرین تاریخ لرستان هستند. مجموعه خانه های تاریخی بروجرد که مربوط به دوره های صفوی، افشاری، زندیه و قاجاری هستند به شناسنامه این شهر تبدیل شدند. نوع معماری ناب این خانه ها را می توان در خانه بروجردی های کاشان نیز مشاهده کرد. معماری که دیگر در خانه های این شهر دیده نمی شوند.

قاسمی افزود: در نشست مشترک با معاون میراث‌فرهنگی و مدیرکل دفتر امور پایگاه‌ها مقرر شد، مبلغ ۱۰میلیارد ریال اعتبار از سوی وزارت برای آزادسازی حریم و مسیر دسترسی به خانه تاریخی آیت‌الله بروجردی اختصاص و مابقی کار توسط شهرداری بروجرد پیگیری و تکمیل شود. معماری این خانه متعلق به دوران قاجار و پهلوی اول است.

وی با اشاره به ثبت ۲۴ خانه تاریخی بروجرد در فهرست آثار ملی کشور، افزود: خانه‌های تاریخی بروجرد به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان نقش بسزایی در رشد صنعت توریسم خواهند داشت.

قاسمی در ادامه با بیان اینکه تعدادی از خانه‌های تاریخی بروجرد نیز در دست تعمیر بوده که می‌توان به‌منظور توسعه گردشگری از آن‌ها استفاده کرد، ادامه داد: بهسازی مسیر دسترسی بافت تاریخی مساجد، بازار سنتی و خیابان‌های منتهی نیز در دست اقدام است که قطعا با پیگیری مستمر و هماهنگی بین‌بخشی می‌توان به نتیجه مطلوب رسید.

مدیر کل میراث و فرهنگی لرستان در پایان گفت: باید از تمام مرمت کاران، کارشناسان، پژوهشگران و طراحانی که در نگهداری، معرفی و پیشبرد تاریخ استان لرستان فعالیت می کنند تشکر کنم. پژوهش های ناب استاد شعبانی در رادیو بروجرد و افتخار آفرینی تیم بروجرد کهنه به سرپرستی جوان نخبه مهدی بیرانوند روژمان در مسابقه بین المللی طراحی و ایده پردازی بافت های تاریخی افغانستان در آذر و دی ماه امسال قدردانی میکنم.

مهدی بیرانوند روژمان استان لرستان

228912