گزارش اختصاصی پرسون از شیراز؛

«صاعقه» بر سر اراذل و اوباش زده شد!

ساعت 12 شب؛ محله‌ای به نام «شاه‌قلی‌بیگی» در شیراز؛ ساکنان این محله گمان می‌کنند قرمزی آژیر، فرمانِ «ایست» مأمور پلیس و صداهای غیرمتعارفی مانند نعره‌های پیاپی همانند گذشته، خبر از وقوع یک جرم دیگر می‌دهد. غافل از آنکه این بار جرمی رخ نداده، بلکه «صاعقه» برای آخرین بار آمده تا خلافکاران و برهم‌زنندگان نظم و آرامش عمومی را از آنجا پاکسازی کند.

سایت خبری پرسون - «در راستای ارتقای امنیت شهروندان، طرحی تحت عنوان طرح صاعقه به منظور پاکسازی محلات شهر شیراز به مدت یک هفته در سطح این شهر و حومه آن اجرایی شد.»

این را سردار رهام‌بخش حبیبی، فرمانده انتظامی فارس صبح امروز در یک کنفرانس خبری در شیراز بیان کرد.

«امنیت و آرامش» که سردار حبیبی به آن اشاره داشت، یکی از خواسته‌های همیشگی شهروندان شیراز در محله‌های آسیب‌پذیر این شهر بوده است. به گفته بسیاری از ساکنان این مناطق نرخ بزهکاری و جرائم خشن بسیار بالا رفته است و بیشتر این جرایم را افراد معدودی مرتکب می‌شوند.

شاپور، نگهبان یکی از اماکن دولتی شهر است و هر شب از مرکز شیراز به خانه‌اش در محله «پُدُنَک» می‌آید تا استراحت کند. به گفته خودش چند شب پیش، نه تنها مورد اذیت و آزار اراذل و اوباش قرار گرفته، بلکه توسط آن‌ها تهدید به مرگ هم شده است. خودش روایت این ماجرا را برای خبرنگار پرسون این طور توضیح می‌دهد:

«چند موتورسوار سر کوچه ایستاده بودند. سَر و شکل دو تا از آن‌ها برایم ناآشنا بود؛ اما یکی‌شان را به خوبی می‌شناختم چون شخصی بود که برخی از همسایه‌ها از موادفروش بودن او چیزهایی می‌گفتند. همه آن‌ها در حال استعمال ماریجوانا بودند. سرم را انداختم پایین و از کنارشان گذشتم؛ اما یکی‌شان که از همه جوان‌تر بود با تمسخر و حرف‌های رکیک من را خطاب قرار داد که پیششان بروم. بی‌اعتنایی من باعث شد آتش خشمشان فوران کند و در آن خلوت و تاریکی با صدایی بلند فریاد بزنند و فحاشی کنند. یکی از آن‌ها هم چاقویی در دست داشت.»

آقا شاپور می‌گفت: وقایعی از این دست حداقل ماهی یک بار باعث رنجش یکی از اهالی پدنک می‌شود، اگر چه مردم آن محله به نعره‌کشی و نزاع عادت کرده‌اند!


بیشتر بخوانید؛

جن‌های کافر، عامل نوسانات منفی بازار بورس!


او البته به این نکته نیز اشاره کرد که: در چند ماه اخیر پیگیری‌های مؤثری از سوی مراجع قضایی و انتظامی شده است و وضعیت از آنچه در سالیان اخیر وجود داشته، بهتر شده است و مردم احساس امنیت بیشتری دارند.

چندی پیش طرح دستگیری محکومان و اراذل و اوباش متواری و تحت تعقیب، به مدت یک روز توسط ماموران انتظامی شهرستان شیراز به مرحله اجرا درآمده بود. در این طرح با هماهنگی مقام قضایی، با انجام کارهای اطلاعاتی و پلیسی، مخفیگاه مجرمان متواری در نقاط مختلف شهرستان شیراز شناسایی شد. سپس با انجام عملیات‌های متعدد و غافلگیرانه، ۷۴ نفر از این افراد دستگیر و تحویل دادسرا شدند.

هم‌اکنون نیز پس از گذشت یک ماه از اجرای آن طرح، فرمانده انتظامی فارس خبر از موفقیت‌های چشمگیری در مبارزه با اینگونه جرایم داد. او امروز در همین رابطه گفت: «در حوزه فرماندهی انتظامی شهرستان شیراز ٨ محله پاکسازی شده است. همچنین ۴۰ دستگاه ضبط خودرو، ١٢ قبضه اسلحه شکاری غیرمجاز، ٢ قبضه اسلحه جنگی غیرمجاز، ٤دستگاه موتورسیلکت مسروقه، ١٠ دستگاه دوچرخه سرقتی، ٣٠ عدد گوشی موبایل و ٢٧ تیغه سلاح سرد کشف و ١٦ نفر دستگیر شدند.»

به گفته حبیبی در حوزه پلیس آگاهی نیز ٤ باند سارقین درون خودرو، دو باند سارقین موبایل قاپ و گردنبند قاپ، دو باند سارقین کیف قاپ، ٤٨ دستگاه موبایل مسروقه، ٤ رشته گردنبند طلا، ١٥ دستگاه رادیو ضبط مسروقه و ٢٠ عدد کیف زنانه کشف و ٨ نفر سارق حرفه‌ای دستگیر شدند.

٨ محله شیراز از برهم‌زنندگان نظم عمومی پاکسازی شده‌اند. در این رابطه نیز ۴۰ دستگاه ضبط خودرو، ١٢ قبضه اسلحه شکاری غیرمجاز، ٢ قبضه اسلحه جنگی غیرمجاز، ٤دستگاه موتورسیلکت مسروقه، ١٠ دستگاه دوچرخه سرقتی، ٣٠ عدد گوشی موبایل و ٢٧ تیغه سلاح سرد کشف و ١٦ نفر دستگیر شدند.

او در همین رابطه این را نیز اضافه کرد که: او ادامه داد: در حوزه پلیس امنیت عمومی نیز تعدادی سلاح گرم و سرد کشف و ١٧ نفر اراذل و اوباش دستگیر شدند. همچنین در قالب این طرح، و در بخش مواد مخدر ٢٧٥ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف، سه دستگاه خودرو توقیف و ١٥ نفر دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی فارس خاطرنشان کرد: امروز و در انتهای یک هفته از اجرای این طرح انواع مواد مخدر، اسلحه‌های سرد و گرم و قاچاق کالا کشف و تعدادی اراذل و اوباش دستگیر شدند.

به گفته بسیاری از شهروندان شیراز از جمله ساکنان محله‌های آسیب‌پذیر در این شهر، اجرای چنین طرح‌هایی باید با شتاب بیشتری در جریان باشد. شاید اگر این روند شتابان منجر به دستگیری تمامی ارذل و اوباش در سطح شهر شود، دیگر ساکنان محله شاه‌قلی‌بیگی و دیگر جاها شنونده صدای آژیر خودرو پلیس نشوند.

سعید دهقانی - فارس

228594