بهشتی پور در گفت‌وگو با پرسون؛

جنگ ایران و آمریکا قابل پیش بینی نیست

یک کارشناس بین الملل گفت: ترامپ اراده کرد با تحریم های حداکثری مردم ایران را به زانو در بیاورد ولی عملا دیدیم که چنین نشد واین مسیر رشد ایران ادامه پیدا کرد.

حسن بهشتی پور کارشناس بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون، در خصوص احتمال جنگ میان ایران و آمریکا در روزهای پایانی ریاست جمهوری ترامپ گفت: امکان جنگ میان ایران و آمریکا وجود ندارد. ولی در سیاست هر رویدادی ممکن است. یعنی نمی توان امکان وقوع یک حادثه را صد درصد پیش بینی کرد. در سیاست باید همیشه پیش بینی اتفاقات ناخواسته را کرد.

بهشتی پور بیان کرد: هیچ کسی نمی تواند تایید کند که صد درصد جنگ رخ نمی دهد اما می توان گفت تا 95 درصد ترامپ در موقعیتی نیست که چنین دستوری بدهد. چون از طرفی درگیر مشکلات داخل آمریکا است و مسئولین کشورش قصد محاکمه و استیضاح وی را دارند و جدارهای داخلی میان دموکراتها و جمهوری خواه ها در آمریکا شدت گرفته است، در حال حاضر جمهوری‌خواه‌ها دو قسمت شدند. عده ای طرفدار ترامپ هستند و عده ای مخالف ترامپ هستند بنابر این جنگ با ایران برای ترامپ ریسک بزرگی است و دست به این حماقت نمی زند. آمریکا می تواند شروع کننده جنگ باشد ولی نتیجه جنگ را کسی نمی تواند تصور کند.

وی در پاسخ به سوال آیا ترامپ پوششی برای منافع آمریکا نیست؟ بیان کرد: این مورد پوششی فقط در ایران محقق می شود زیرا در آمریکا این موضوع ها سیستم خاصی دارد و فرمانده کل قوا رئیس جمهور باید دستور صادرکند و بعد تصویب شود. به اسم رئیس جمهور کسی نمی تواند دستوری صادرکند.


بیشتر بخوانید؛

درخواست نماینده آمریکا از دولت بعدی برای عدم سازش با ایران

دونالد ترامپ نخستین رئیس جمهور شورشی دنیای واقعی است


این کارشناس بین الملل در خصوص رابطه ایران با آمریکا در زمان ریاست جمهوری بایدن گفت: این مسئله دو طرفه است. در ایران در این خصوص به گونه ای صحبت می شود که رئیس جمهور آمریکا تصمیم گیرنده و ما منفعل هستیم که هر تصمیمی رییس جمهوری آمریکا بگیرد باید بپذیریم. درحالی که واقع امر این گونه نیست. یعنی مسئله ارتباط و تصمیم گیری دو طرفه است. همانطور که رئیس جمهور ایران نمی تواند به تنهایی در مورد روابط ایران و آمریکا تصمیم گیری کند.

بهشتی پور افزود: ترامپ اراده کرد با تحریم های حداکثری مردم ایران را به زانو در بیاورد ولی عملا دیدیم که چنین نشد واین مسیر رشد ایران ادامه پیدا کرد. در ارتباط با بایدن هم اگر بگوییم رییس جمهوری صلح طلب یک طرفه خواهد بود. زیرا باید دید مسئولین ایران چه مواضعی در برابر بایدن در آینده دارند و تنها ارتباط دو طرفه موثر خواهد بود.

وی تصریح کرد: برای تشخیص مواضع دو طرف باید تا انتخابات ریاست جمهوری ایران که در خردادماه برگزار می شود صبر کرد و منتظر تصمیم رهبری در این مورد باشیم.

228229