پرونده ویژه پرسون؛ معضلات آموزش آنلاین در استان های ایران/9

بعضی از آموزگاران حتی بلد نیستند از گزینه های شاد استفاده کنند

آزمون و خطای برنامه شاد در دوران کرونا اتفاق افتاد. اما بعد از گذشت ماه ها استفاده از این برنامه، اتفاق چشمگیری در ارتقا کیفی این برنامه اتفاق نیفتاده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، انتشار گسترده ویروس کرونا، توفیق اجباری برای کشور ما در حیطه آموزش برخط به حساب می آید. زیرا که سبب شد به صورت فشرده و در زمان کوتاهی، برنامه کاملا مشخص و مستقلی از سوی آموزش و پروش تهیه، تا مساله آموزش در زمان کرونا مسکوت نماند. اما نکته قابل ذکر این است اگر این تدابیر از سالهای پیشتر به آن اندیشیده و منسجم تر برنامه ریزی و عملیاتی می شد الان بسیاری از مشکلات را نداشتیم و آزمون و خطا را در شرایط عادی انجام می دادیم.

فرض کنید دانش آموزی در سالهای قبل از پاندمی کرونا، مشکلی برایش پیش آمده و مثلا به خاطر بیماری مثل شکستگی پا یا آبله مرغان خانه نشینی را دو هفته یا بیشتر تحمل می کرد، مجبور می شد خودش درسش را به تنهایی بخواند و معلمی در کنارش نبود و چون برنامه ای همچون شاد را هم نداشتیم، ارتباطی بین دانش آموز فوق با معلم و کلاس برقرار نمی شد. حال که برنامه شاد نزدیک به یکسال از عمر مفیدش می گذرد و همدم دانش آموزان شده با رفع مشکلات و نواقصش، می تواند عدم حضور دانش آموز یا معلم را به حداقل برساند.

سارا محمدی که آموزگار کلاس هفتم است و در یکی از مدارس استان مازندران، فعالیت دارد؛ در مورد مشکلات شاد و تجربه خود از این برنامه، این گونه می گوید: برای معلم ها یک دوره های محدود ضمن خدمت برای استفاده از شاد و نرم افزارهای تکمیلی، برگزار شد اما چون مدت آن محدود و به صورت تئوری بود، برای بسیاری از آموزگاران فایده چندانی نداشت.

او یکی از مشکلات شاد را فعال نبودن بعضی از آیکن هایش می داند و توضیح می دهد که قرار بود که حضور غیاب دانش آموزان توسط شاد هر 7 دقیقه ثبت شود و معلم از این طریق جویای حضور دانش آموز در کلاس باشد، اما بسیاری از معلم ها اصلا نمی دانند چگونه باید از این قسمت برنامه استفاده کنند.

محمدی در ادامه می افزاید: گزینه آزمون هم فقط برای آزمون های چهارگزینه ای فعال شده و ما نمی توانیم همه آزمون هایمان را چهارگزینه ای و تستی بگیریم و به آزمون های تشریحی هم نیاز داریم. بارگذاری فیلم و عکس هم آنقدر سخت انجام می شود که وقت زیادی از ما تلف می شود.


بیشتر بخوانید:

آموزش دانش آموزان پایه اول از طریق شبکه شاد بدون همیاری والدین ممکن نبوده و نیست

پرورش استعدادهای ورزشی دانش آموزان در بستر شاد

ترفندهای زندگی مشترک شاد با وجود اختلافات فرهنگی


آموزگار مازنی در ادامه بررسی برنامه شاد در استان مازندران می گوید که در استان مازندران، به نسبت بسیاری از مناطق، وضعیت بهتری در استفاده از برنامه شاد وجود دارد. اگر تعدادی از دانش آموزان به وسایل الکترونیکی موردنیازشان، دسترسی ندارند مدارس با تدابیری، موبایل یا تب لت هایی را در اختیارشان قرار داده تا بتوانند به تحصیل در زمان اجرای فاصله گذاری اجتماعی در دوزه کروناویروس، ادامه دهند.

این معلم مازنی مشکلات زیرساخت اینترنت در کشور را سراسری دانسته و بیان می کند: مشکلات اینترنت لحظه ای است. لحظه ای به خوبی می توانیم از برنامه شاد بهره برده و لحظه دیگر اینترنت آنقدر ضعیف و کند می شود که استفاده از آن غیر ممکن شده و مجبور می شویم از برنامه های دیگری برای عقب نماندن در درس از آن استفاده کنیم.

اگر در سطح شهرها اینترنت کند و تند است مسلما در مناطق روستایی و ییلاقی، وضع به مراتب بدتر بوده و دانش آموزان این مناطق مشکلات بیشتری را تحمل می کنند.

محمدی مشکلات اینترنت را در مناطق روستایی و کوهپایه ای بیشتر دانسته و می افزاید: اگر در سطح شهرها اینترنت کند و تند است مسلما در مناطق روستایی و ییلاقی، وضع به مراتب بدتر بوده و دانش آموزان این مناطق مشکلات بیشتری را تحمل می کنند.

استفاده از هر برنامه ای مستلزم بهره گیری از اینترنت است. زیرساختی که در همه نقاط کشور ما امکانش نیست و در یک نتیجه ساده، مسوولان مربوطه باید به فراهم کردن این زیرساخت در کشور همت ویژه ای را به کار بندند. همتی که در زمان کوتاه، سخت و غیرممکن است. پس یا باید کرونا زودتر دست از دنیای ما بردارد و یا مشکل اینترنت نداشته باشید.

228199